Lægdruller Jens Christian Pedersen

Startet af Else Marie Lofstad Jensen, 15 Feb 2020 - 17:34

Forrige emne - Næste emne

Else Marie Lofstad Jensen

Lægdsruller
Jeg søger oplysninger i lægsrullerne om Jens Christian Pedersen født den 9. december i Torslev sogn Dronninglund herred Hjørring amt.
Ved fødslen står der, at han er uægte barn. Moderen er Ane Jensdatter i Halden. Udlagt barnefader Peder Christian Jørgensen.
Ved hans konfirmation i 1851 i Torslev står der igen, at han er født i Halden i Torslev.
Den 8. august 1861 bliver han udlagt som barnefader til Jørgen Peder Jensen. Barnets moder er min oldemoder Ane Elisabeth Knauff, hun er indvandret fra Tyskland og tjener på Hejsel.
Hun flytter i marts 1863 til Rødding ved Viborg og herfra til Viborg Domsogn.
Her føder hun den 15. april 1863 en datter Anna Elisabeth Knauff. Ved dåben den den 25. maj  1863 i Viborg Domsogn er Jens Christian Pedersen tjenende i Tougaard udlagt som barnefader.
Jeg har i Rigsarkivet i Viborg fundet en plejesag, hvor der står at Ane Elisabeth Knauff modtager 32rdl. årligt, da barnets fader skal være faldet i krigen.  Jeg tror, det er Jens Christian Pedersen, det drejer sig om.
Jeg har i Arkivalieronline under Militærvæsen i Register over døde i krigen 1864 under afsnit 2 opslag 45 fundet en Jens Christian Pedersen født i Halden faldet ved Dybbøl den 18 – 4.
Jeg kan ikke finde ham i tilgangslister/afgangslister, så jeg håber at få hjælp til af følge ham lægsrullerne, da jeg ikke kan finde ham i dem. Jeg mener, at han skal være indskrevet 1836 udskrevet 1849 og igen indskrevet 1851.
Med venlig hilsen
Erik Lofstad Jensen


Else Marie Lofstad Jensen

Til Ole
Tusind tak for hjælpen. Jeg er ikke så god til lægsruller, så det er dejligt at få hjælp.
Jeg havde håbet, at han var i en lægdsrulle i nærheden af Viborg så jeg kunne bekræftet at han er den rigtige Jens Christian Pedersen, men han kan jo have arbejdet her og have "glemt" at skifte lægd. Jeg tror han er den rigtige, da der står i lægdsrullen at han er faldet i krigen.
Det her været en stor hjælp, at du har fundet ham.
Med venlig hilsen
Erik