Vedrørend en brand 1972 af Kirkebæk i Aulum

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 12 Feb 2020 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Nu må jeg til tasterne her - det jeg ved er, at gården Kirkebæk i Aulum fik udlængerne brændt ved uheldige omstændigheder - påsat - i 1972 og vist endda lige omkring EU afstemningen først i oktober
Jeg ved der er dette:  "Holstebro Kommunale Brandvæsens Protokol"  - her kommer jeg ind på "Arkiv DK" - men selvom jeg lokker ind, finder jeg ikke noget brugbart, jeg forestiller mig der må være en rapport, enten her eller hos politiet om begivenheden - men hvordan får jeg lige fat i det?

Mvh.
Karl-Peter

John Damm Sørensen

Hej,
Der var tale om en brand i udlængerne, som var antændt af en 9-årig drengs leg med tændstikker i laden.
Stuehuset og alle dyrene blev reddet, og staldene var ikke mere beskadigede end, at man kunne drive køerne ind fra marken til malkning.

Gården var for et år siden solgt til kommunen mod, at den tidligere ejer kunne blive boende i stuehuset og benytte udlængerne i 5 år.

Hilsen
John

Karl-Peter Dammeyer

Tusind tak for din beskrivelse af begivenhederne fra dengang, så tror jeg ikke jeg vil jagte mere information om sagen


Det kom netop som jeg skulle ind på dette forum med et spørgsmål fra Aulum i 1787 fra FT - hvor der var en tjenestepige i præstegården -32 år - der blev nævnt som: Indpige
En anden blev nævnt som: Udpige

Min formodning er, at en Indpige - arbejder med husholdningen, mens Udpigen arbejder mere ude i landbruget - selvom det var noget karlene tog sig af

Mon det er den rigtige forklaring???

Mvh.
Karl-Peter

Niels Just Rasmussen

Citat fra: Karl-Peter Dammeyer Dato 02 Mar 2020 - 16:14
Tusind tak for din beskrivelse af begivenhederne fra dengang, så tror jeg ikke jeg vil jagte mere information om sagen


Det kom netop som jeg skulle ind på dette forum med et spørgsmål fra Aulum i 1787 fra FT - hvor der var en tjenestepige i præstegården -32 år - der blev nævnt som: Indpige
En anden blev nævnt som: Udpige

Min formodning er, at en Indpige - arbejder med husholdningen, mens Udpigen arbejder mere ude i landbruget - selvom det var noget karlene tog sig af

Mon det er den rigtige forklaring???

Mvh.
Karl-Peter

Ind(e)pige:
https://ordnet.dk/ods/ordbog?entry_id=60130300&query=indpige

Ud(e)pige:
https://ordnet.dk/ods/ordbog?entry_id=60016736&query=udpige

Karl-Peter Dammeyer

Tak for de tilsendte forklaringer!

Mvh.
Karl-Peter