Soldat ved Flåden 1780 Holmen, København.. findes der oplysninger?

Startet af heine petersen, 31 Jan 2020 - 10:23

Forrige emne - Næste emne

heine petersen

hej

Jeg har en 5x tipoldefar der var sømand på Linjeskibet "Printz Frederich"

Nu er mit spørgsmål... vil jeg kunne finde oplysninger på min 5xtipoldefar

Har dør på Læsø i 1780...... Karl Jens Rasmussen.....

http://undervandsgruppen.dk/printz-friderich/historien-og-beretninger/



hvor kan jeg evt. henvende mig hvis....

kunne jeg evt. lavet et opslag i aneefterlysning her på SlægtogData?

eller.............


Venlig hilsen

Heine

Inger Toudal

Måske kan du finde ham i Divisionsbøgerne (Arkiv: Chefen for Orlogsværftet): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/179

Der er navneregister forrest i bøgerne.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

heine petersen

Hej

Inger.. tusind tak for hjælpen...

hmm ja der bliver nogle opslag at gå igennem.. :-)


vh Heine

heine petersen

#3
Hej

Inger Toudal

ville man kunne finde Karl Jens Rasmussen i lægdsbøgerne evt. .. vil det gøre en søgning i "Chefen for orlovsværftet" nemmere?

og .. Hvad er det for nogle opslag jeg sidder i kikker i.... hvad er disse bøger - hvad betyder de?


vh Heine

Inger Toudal

Jeg ved egentlig ikke så meget om divisionsbøgerne.

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/flaadens-mandskabslister-kom-godt-i-gang/

"Flådens mandskabslister indeholder oplysninger om

Alt afhængig af hvilke lister, det drejer sig om, kan du finde oplysninger om:

    - Navn
    - Stilling (i flåden eller i det civile liv)
    - Fødested eller opholdssted
    - Tjenestetidens længde
    - Skibe som personen har sejlet med 
- - - - - - - - - -

1770-1856
Sådan finder du en person i flådens mandskabslister:


    Start med at finde ud af, hvilken division vedkommende tilhørte. Søfolkenes divisionstilhør vil ofte fremgå af kirkebøgerne,
sørullerne og andre kilder.
    Bestil herefter den relevante Divisionsbog. Hvis du ikke kan finde denne oplysning, må du prøve dig frem i de forskellige
divisionsbøger. Ofte indeholder bøgerne et navneregister.

Arkivskaber: Søetaten Holmens Chef
Arkivserie: Divisionsbøger"

NB: Divisionsbøgerne kan ses på AO, som jeg linkede til i mit første indlæg.

Se også http://www.slaegt-horsens.dk/Sl%C3%A6gtsforskning%20i%20s%C3%B8ruller%20og%20s%C3%B8v%C3%A6rnets%20arkiver,%20revideret%2023.11.%202017.pdf

"Siden 1704 er der udskrevet mandskab fra sømilitområderne til tjeneste ved søværnet. Sørullerne for perioden 1704 og frem
til 1802 er kun sparsomt bevaret. De skal findes i gods-, herreds- og rådstuearkiverne samt i arkivet for søindrulleringen."

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

heine petersen

hej Inger

tusind tak for svar... :-)

jhmm jo  det lyder meget svært og omstæmdigt ....

skal vist ha proff.. hjælpe hvis jeg skal videre med min 5xtip.

venlig hilsen
Heine

Kristian Skak-Nielsen

Hej Heine

Jeg har gjort en del brug af Flådens divisionsbøger, de er særdeles nyttige for at finde information om sømænd i flåden fra 1770-erne og frem, der normalt også boede i Holmens sogn.

Der var 4 divisioner, og derudover Tøjhuscompagniet, sidstnævnte havde med kanoner og bevæbning at gøre!

Hver af de 4 divisioner havde i 1770-1807 2 artilleri-kompagnier og 10 matroskompagnier. Divisionsbøgerne dækker hver en tidsperiode på 2 - ca. 10 år. I din Karl Jens Rasmussens tilfælde skal man så lede i bindene, der dækker perioden umiddelbart op til 1780. Divisionerne 2 og 4 har bind, der dækker hhv. 1775-1780 og 1774-1783, mens divisionerne 1 og 3 har huller, perioden 1775-1781 mangler for division 1, og perioden 1775-1783 mangler for division 3.

Karl Jens Rasmussen vil skulle findes under C for Carl, dengang var det stort set kun Knud, der blev stavet med K. Jeg har været division 2 for perioden 1775-1780 og division 4 for perioden 1774-1783 uden at finde ham. Jeg har også været division 1 igennem for perioden 1772-1774 og division 3 for perioden 1771-1774, også uden at finde ham.

Så konklusionen er, at hvis han har været i flåden, har han været i division 1 eller division 3.

Hvis han er blevet viet i Holmens sogn vil det i vielsesoptegnelsen stå, hvilken division og kompagni han har tilhørt, og hvilket nummer han havde da han blev viet.

Venlig hilsen
Kristian


heine petersen

hej Kristian


tak for indlæg

okay.. men så er han vel ikke til at finde.. og hvis der så er mangler i disse Divisionsbøger!!!


jeg ved intet om, om han har været viet før han mønstrede linjeskibet Printz Friderich - sank ved Læsø..


vh Heine :-)