Revalius - hvor stammer navnet fra - Sverige.

Startet af Britta Sørensen, 02 Feb 2020 - 12:20

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej igen!

Blandt min aner er Olaus Johannis Revallius f. i Kristvalla [1614], Kom. i Arby 1640. Kapellpredikant i Kristvalla 1651, kyrkoherde dårst. 1657,
død 1663. Han er muligvis søn af en Jon Tufvesson. Jeg har forstået, at Johannis er latinisering af Johannes (Jon o.l.), så det er vel ikke
udelukket.

Olaus Johannis er gift med Sara Olofsdotter f. 1618, hvor vides ikke. De får Datteren Elisabeth Olofsdotter Revalius/Revalia. Hun bliver
gift med Georg Göransson Swebilius. Så der er mange præster indvolveret ;).

I Ryssby finder jeg to præster Olaus Johannis, mämnes 1525 og Olaus Johannis 1566-1568. De behøver ikke nødvendigvis have
relationer til min Olaus Johannis, men kunne vel godt, bedstefar/oldefar eller ..? Jeg har forgæves forsøgt at finde frem til, hvor
Revalius-navnet stammer fra. Det ser ikke umiddelbart ud til, der er nogle steder, der kunne være inspiration til navnet. Der findes flere steder der begynder med rev, men ... Navnet kunne måske også være relateret til et særkende ved min Olaus?

Skulle der være nogen, der kan give et bud på, hvor navnet Revalius kunne stammer fra?

Med venlig hilsen
Britta S.

Eva Morfiadakis


Präster tog ofta efternamn med latinska ändelse, -lius. Jag tänker mig att det är staden Reval+lius som gett efternamnet. Reval=Tallin var i svensk besittning 1561-1721.

Eva M
Eva M

Britta Sørensen

Hej Eva.

Mange tak for svaret :). Det havde jeg aldrig selv fundet ud af.
Venlig hilsen
Britta

Britta Sørensen

Jeg glemt at spørge om, det betyder, at Olaus Johannis Revalius er født i Tallin eller det bare betyder, at hans slægt kommer derfra?
Vh
Britta

Eva Morfiadakis


Han behöver inte ha haft någon anknytning alls till Tallin. Han kan ha varit i Reval och gillat staden, eller så har han bara tyckt att Reval lät bra.

Eva M
Eva M

Britta Sørensen