Andreas Johnsen Stæhr 1784-1834. Landmåler og toldbetjent i Thisted Amt.

Startet af Jørgen Ladegaard, 31 Jan 2020 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Ladegaard

Jeg møder ham første gang den 9. januar 1814, hvor han bliver gift i Sjørring Sogn, Thisted Amt. Han er landmåler ved matrikuleringen under Thisted Amt for nærværende udi Sjørring. Han er ukendt i sognet, for præsten formaner forloverne om deres ansvar som forlovere.

Han er landmåler fra 1811 til 1821. Han bliver afskediget, da de store opmålingsarbejder i forbindelse med landboreformerne er ved at være afsluttede. Fra 1821 til 1834 er han under-told- og consumptionsbetjent i Thisted.

Af hans ansøgning til toldvæsenet, som jeg har fundet på Rigsarkivet fremgår, at han fra 1796 til 1800 lærte landmåling (sted ikke nævnt). Fra 1801 til 1805 var han skriver, og fra 1803 til 1809 først fuldmægtig og siden forvalter på Katholm Gods ved Grenå. Den 14. december 1808 bliver han udlagt som barnefader til et uægte barn født af en af pigerne på Katholm. Barnet dør. I 1810 finder jeg ham som godsforvalter på Visborggård Gods ved Hadsund og i 1814 altså som landmåler i Sjørring.

Hans søn bliver frimand, og i lægdsrullen står, at faderen ikke har autorisation som landmåler. Landinspektørforeningen udgav i forbindelse med sit 100-årsjubilæum en fortegnelse over alle autoriserede landmålere uddannet i Kongeriget og i Hertugdømmerne (Kiel), og der er han ikke nævnt. Han har formentligt været en af de skrive- og regnekyndige mænd – ofte fra militæret, som hjalp til med det enorme opmålingsarbejde i forbindelse med landboreformerne og 1844 matriklen.

Der er en rådmand Stæhr fra Aarhus/Marselisborg Gods på den tid, men der kan jeg ikke passe ham ind. Det kunne jo ellers passe godt nok med at være godsforvalter på Katholm og Visborggård. Jeg finder ham ikke i folketællingerne fra 1797 og 1801 – og heller ikke 1803 i Slesvig. Jeg har helt styr på hans efterkommere – bl.a. lærer Mads Ubbesen Stæhr.

Det hedder sig i familien, at den stammer fra Tyskland, og navnet kunne jo godt passe. Jeg har efterhånden ledt efter landmålerens oprindelse i en hel del år, så det ville glæde mig, hvis nogen har et forslag til videre søgning.

Hans-Henrik Andersen

Hej Jørgen - jeg har ingen info til dig - men interesseret i om du har fundet mere om Andreas Johnsen Stæhr som du vil dele....
Min kones tiptiptip er denne Andreas - derfor.
vh. Hans-Henrik Andersen

Bente Wanning

Detalj Källa
Namn   Andreas Johnsen Stæhr:
Typ av händelse   Afgang
Avresedatum   1823
Avreseort   Sjørring Sogn (Sjørring), Danmark

Han rejser til Jannerup. Andreas1.PNG
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

John Damm Sørensen

"...Fra 1821 til 1834 er han under-told- og consumptionsbetjent i Thisted."

Det er måske fordi han dør i Thisted i 1835 55 år gammel.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584006#415895,76615427

Hilsen
John