Faxe by i 1960'erne

Startet af Thestrup-Bjørn, 29 Jan 2020 - 15:30

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

Hvad lå der på Frejasvej i Faxe by (ulige nummer - mellem nuværende Frejasvej nr. 1 og nuværende Frejasvej 3).

Grunden, jeg søger på Frejasvej i 1960'erne, havde matr. 126 cs - ejeren (i primo 1966) har jeg fundet, men ikke, hvad der egentlig var på grunden.

E. ALBRECHTSEN skøder 23. april 1966 matr. 126 cs til mekaniker Fromberg Nielsen (der fra 30. okt. 1959 havde ejet matr. 126 y = Hjørneejendommen Baldersvej 1 - Rønnedevej 30).
Kilde: Tingbog protokol nr. 26, side 065 for matr. 126y.

I 1971 slås de 2 matrikler (126 cs og 126 y) sammen til kun at hedde matr. 126 y (= nævnte hjørneejendom med autoværksted og p-plads bagved mod Frejasvej).

NB - den nuværende ejer (fra 1984) nævnes med vilje IKKE her i det offentlige rum, men er anført på samme side i Tingbogen.

VIGTIGT - Indsæt venligst IKKE link til Tingbogen - og nævn IKKE nuværende ejers navn

---------------

Har tjekket ældre matrikelkort - men disse giver ikke svar på, hvad der var på Frejasvej (matr. 126 cs).

------------------------------------

E. Albrechtsen i Frejasvej er måske identisk med autoforhandleren, Torvegade 26 i 1960'erne - havde også cykeludsalg med tlf. 127
(iflg. KTAS tlf. bog 1965 - og KRAKs Vejviser 1962)

---------------------------

arkiv.dk (Faxe Kommunes Arkiver) giver heller intet svar - der ses dog et foto af en bunker på Frejasvej.
Men den husker jeg ikke, hvor lå - heller ikke, hvornår den eventuelt er fjernet


Håber, nogle stedkendte (med bedre hukommelse, end jeg) kan dokumentere, hvad der i 1960'erne lå på grunden Frejasvej (matr. 126 cs).

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Thestrup-Bjørn

#2
Hej Peter!

Mange tak for dit link - rigtig sjovt for en gammel Faxe-borger at studere.

Desværre eksisterede navnet Frejasvej i Faxe by ikke, da de viste luftfotos blev optaget - og Baldersvej i Faxe hed før 1970 Bredgade.

Jeg ser dog et foto fra 1958 (Rønnedevej 30) (og et andet fra Baldersvej 1), at Frejasvej (matr. 126 cs) dengang var en mark
- men i årene 1958 til 1966 kan der jo være bygget alt muligt på denne mark.


Men et rigtig godt og seriøst input, Peter
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#3
Undskyld - en fejl i mit første indlæg.

Jeg skrev:
arkiv.dk (Faxe Kommunes Arkiver) giver heller intet svar - der ses dog et foto af en bunker på Frejasvej.
Men den husker jeg ikke, hvor lå - heller ikke, hvornår den eventuelt er fjernet



-------

MEN den bunker var på Frederiksmindevej (en parallelgade til Frejasvej) - så glem alt om den. Sorry.


---------------------------

Har lige undersøgt lidt mere ang. de to ejendomme, der ligger på hver side af Frejasvej (matr 126 cs)

Frejasvej 3 (matr. 126 di) - opført 1967
Frejasvej 1 (matr. 126 bp) - opført 1986

MEN, men, men - disse 2 villaer eksisterende IKKE i april 1966

- havde den tidligere nævnte E. Albrechten, så noget landbrugsjord på det senere Frejasvej?
- eller var han blot hurtig og reddede sig en parcel ved en eller anden gårds udstykning? (måske gården Frederiksminde?)

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#4
Indsætter lige matrikelkortet, hvor det ses, at

matr. 126 bp (= nuværende Frejasvej 1) ligger ved siden af og lige øst for matr. 126 cs

matr. 126 di (= nuværende Frejasvej 3) ses ikke på samme kort (matriklen eksisterer åbenbart ikke endnu)


Kortet er omtegnet og trykt maj 1967


Håber, linket virker

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=o2k_oekort&id=18715&elav=0300353



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#5
Kører lige lidt mere i eget spor.


Her er
FT1940 Fakse by og sogn – matr. 126 y - Bredgade 2 (= nuv. Baldersvej 1)

Dyrlæge F. thor Straten

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=224442#224442,42291971

-------

Og her
FT1940 Fakse by og sogn – matr. 126 – Rønnedevej
(= matr. 126 a og dermed = nuv . Rønnedevej 52)

Gårdejerske (enke) fru Maren Kristine Nielsen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=224442#224442,42292019

- matr. 126 y og matr. 126 cs er udstykket fra denne gård på Rønnedevej

Her er Realregister Stevns- Faxe Herreder  - matr. 126 a

Det ses, at

Harald thor Straten var ejer af matr. 126 a = nuv. Rønnedevej 52.
Dernæst skøde til Alfred Adolf Nielsen – og sidst til
Maren Kristine Nielsen (se ovenstående FT1940 og nedenstående FT1921)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17099192#145761,23735925


Men HVAD HED GÅRDEN?

FT1921 matr. 126 a -
Præstø, Fakse, Fakse, Faxe, 126a. 155, 526, FT-1921, D5425
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Alfred A. Nielsen     27/3 1878     Gift     Husfader     Ølhandler og Landbruger     Terslev, Sorø Amt 
Maren Kirstine Nielsen     6/12 1873     Gift     Husmoder     Husmoder     Terslev, Sorø Amt 
Anna Eliabeth Nielsen     29/8 1904     Ugift     Datter     Pige     Haslev, Sorø 
Niels Jørgensen     9/3 1868     Separeret     Tyende     Karl ved Landbruget     Haarlev, Præstø 
Oluf Jensen     13/3 1898     Ugift     Tyende     Ølkusk     Storehedinge, Præstø 
Martha K. O. Jørgensen     12/6 1903     Ugift     Tyende     Tjenestepige     Faxe 
Rudolffina Trokoska     11/3 1905     Ugift     Vienerbarn          Østrig 

--------------------
FT1901 matr. 126 - ubeboet (ejer frøken Hansen)
FT1901 matr. 126 a - i ejerlisten står "En gaard"
dyrlæge H. thor Straten

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=24390#24390,2802398


------------------

Den E . Albrechtsen, jeg nævnte i første indlæg kan vel kun være identisk med

JOHAN ERLAND ALBRECHTSEN (født ultimo 1919 i Faxe);  ses i FT1921 (og i kirkebogen) – søn af cykelsmed.
Konf. 1934 – da var faderen Automobilforhandler (og det var i Torvegade 26 husker jeg fra 1950'erne).

-------------------------------------

Den samme E. Albrechtsen skøder matr. 126 a (= Rønnedevej 52) til Faxe Autolager i 1978 (som dengang lå på Vinkældertorvet/Vestergade)
- dette ændrer senere navn til Johs. Mertz (iflg. Tingbogen)

- MEN om der i starten af 1960'erne var bebyggelse på matr. 126 cs (på sen. Frejasvej), har jeg hverken fået be- eller afkræftet.
(dvs. på den matrikel (126 cs), som E. Albrechten skødede i april 1966 til mekaniker Fromberg Nielsen)


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Har vist helt glemt at fortælle, at gårdejer H. P. Hansen den 11. jan. 1952 får skøde på matr. 126 y (= nuv. Baldersvej 1) efter enkefru Helga thor Straten.
(ses af Tingbogen)
- den 30. okt. 1959 står han på en af de næste sider som "H. P. Hansen, rentier, Rønnedevej"

Men hvem er han?

- og hvilken gård havde han før 1952?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn


Her er vi igen på matr. 126 a (= nuv. Rønnedevej 52) - Hvem ejer gården FØR møllerenken?

Møller Johannsens enke overlader sin gård til H. thor Straten (gifter sig til den) – (matr. 126 og matr. 155)
Se Realregister her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17099192#145755,23733550


Præstø, Fakse, Fakse, Faxe By, en Gaard, 15 F1, FT-1880, C8014
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Henrik Harald Mandrup Thor Straten     36     Gift     Husfader. Dyrlæge          Herfølge Sogn, Præstø Amt 
Henriette Clausine Thor Straten født Johansen     39     Gift     hans Hustru          Faxe Sogn, Præstø Amt 
Viggo Thor Straten     4     Ugift     deres Barn          Faxe Sogn, Præstø Amt 
Fritz Thor Straten     3     Ugift     deres Barn          Faxe Sogn, Præstø Amt 
Sophie Magdalene Johansen født Sonderup     70     Enke     Hustruens Moder          Faxe Sogn, Præstø Amt 
Henriette Marie Hansen     8     Ugift     Pleiebarn          Kiøbenhavn 
Inger Sophie Thomsen     17     Ugift     Tjenestepige          Faxe Sogn, Præstø Amt 
Anne Marie Andreasen     20     Ugift     Tjenestepige          Faxe Sogn, Præstø Amt 
Johan Pedersen     23     Ugift     Tjenestekarl          Faxe Sogn, Præstø Amt 

-----------

Her er møllerdatteren, fru Thor Straten død.

Præstø, Fakse, Fakse, Faxe, 126a, 90, FT-1901, C5146
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Haral Henrik Mandrup Thor Straden     18430813     E     Husfader     Dyrlæge     Bundshus. Herfølge Sogn. Præstø Amt 
Henriette Marie Hansen     18710829     U     Husbestyrerinde          Kjøbenhavn. Kjøbenhavns Amt 
Maren Sofie Andersen     18810430     U     Tjenestetyende          Hovby. Faxe Sogn. Præstø Amt 
Kirstine Marie Andersen     18840518     U     Tjenestetyende          Hovby. Faxe Sogn. Præstø Amt 

-----------

Nå for den - møller Johannsen havde været møller i Hovby (sandsynligvis Hovby Møllegård på Præstøvej ved sygehuset)

Præstø, Fakse, Fakse, Hauby By, 41, en Mølle, 260, FT-1850, C4618
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Johannsen     45     Gift          Møller, Huusfader     Reersløv Sogn, Holbek Amt  - død 1866
Sofie Sønderup     41     Gift          hans Kone     Her i Sognet 
Carl Johannsen     15     Ugift          deres Børn     Her i Sognet 
Christine Johannsen     12     Ugift          deres Børn     Her i Sognet 
Clausine Johannsen     10     Ugift          deres Børn     Her i Sognet 
Ludvig Johannsen     7     Ugift          deres Børn     Her i Sognet 
Theodor Johannsen     17     Ugift          Betjente ved Møllen     Her i Sognet 
Peter Mønster Johansen     19     Ugift          Betjente ved Møllen     Sorø 
Henriette Henriksen     27     Ugift          Lærerinde     Nestved 
Christine Krag     67     Enke          Skolelærerenke, lever af sin Pension     Mogenstrup Sogn 
Anders Pedersen     30     Ugift          Tjenestefolk, fraværende, indkaldt til Krigstjeneste     Her i Sognet 
Lars Hansen     98     Enkemand          Tjenestefolk     Her i Sognet 
Ane Marie Hansdatter     32     Ugift          Tjenestefolk     Her i Sognet 
Karen Marie Hansen     21     Ugift          Tjenestefolk     Her i Sognet 

-------------

Præstø, Fakse, Fakse, Houby, En mølle, 43, FT-1834, B4648

Johan Frederik Johansen 29 Gift Møller
Sofie Magdalene Søderup 25 Gift Hans kone
Et drengebarn (ei døbt) 1 Ugift Deres søn
Jens Mortensen Lund 33 Ugift Betjent ved møllen
Peder Hansen 25 Ugift Tjenestekarl
Ane Kathrine Andersdatter 22 Ugift Tjenestepige
Ane Kathrine Pedersdatter 15 Ugift Tjenestepige

----------------

Måske er alle personerne i min  tråd i familie med hinanden  ???xxx

Matriklerne flyver jo rundt fra den ene til den anden.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Endelig fandt jeg et matrikelkort over FAXÖ og omkringliggende agre - med stednavne.

Kort 1855-1877 (sydvest for ordet Faxö)

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=o2k_oekort&id=18712&elav=0300353

matr. 126 = LADEGAARDS AGER (en ladegård til hvilket gods? Jomfruens Egede? eller?)

matr. 155 = BREDE GILDESTIES AGER (lige ved siden af er et jordstykke, der kaldes Smalle Gildesties Ager)

(155 ligger i forlængelse af 126 - og det passer med stedet i dag, nemlig det østlige hjørne af Vinkelvej og Rønnedevej; Rønnedevej 52, matr 126 a).

---

Matr. 126 og 155 var jo det, som dyrlæge H. thor Straten fik efter giftemål (med møller Johansens datter) - se mit forrige indlæg.

Så må det være H. thor Straten, der har udstykket hele marken - hvoraf sønnen Fritz jo fik matr. 126 y (= nuv. Baldersvej 1 med stor have på nuv. Rønnedevej 30).


Men da udstykningen skete, hvem overtog så matr. 126 cs (= det "ukendte" stykke på nuv. Frejasvej)

- det, som E. Albertsen sælger i april 1966 (for at bygge på Rønnedevej 52, matr. 126 a).


De må næsten alle sammen være i familie på en eller anden måde.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

HURRA - jeg har fundet gårdens navn.

Se mit indlæg nr. 5, hvor jeg spørger

Men HVAD HED GÅRDEN?

FT1921 matr. 126 a -
Præstø, Fakse, Fakse, Faxe, 126a. 155, 526, FT-1921, D5425
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Alfred A. Nielsen     27/3 1878     Gift     Husfader     Ølhandler og Landbruger     Terslev, Sorø Amt
Maren Kirstine Nielsen     6/12 1873     Gift     Husmoder     Husmoder     Terslev, Sorø Amt
Anna Eliabeth Nielsen     29/8 1904     Ugift     Datter     Pige     Haslev, Sorø
Niels Jørgensen     9/3 1868     Separeret     Tyende     Karl ved Landbruget     Haarlev, Præstø
Oluf Jensen     13/3 1898     Ugift     Tyende     Ølkusk     Storehedinge, Præstø
Martha K. O. Jørgensen     12/6 1903     Ugift     Tyende     Tjenestepige     Faxe
Rudolffina Trokoska     11/3 1905     Ugift     Vienerbarn          Østrig

(se også FT 1940)

Det var sørme Frederiksminde, matr. 126 a af Fakse by og sogn = nuv. Rønnedevej 52.

- og det giver jo mening, at vi i Faxe by har Frederiksmindevej parallelt med Frejasvej og tæt på Baldersvej - på alle de jorde (matrikler), der hørte til netop Frederiksminde (på Ladegaard Ager).


------------



Se også lige mit forrige indlæg

Men da udstykningen skete, hvem overtog så matr. 126 cs (= det "ukendte" stykke på nuv. Frejasvej)

- det, som E. Albrechtsen sælger i april 1966 (for dernæst at bygge på Rønnedevej 52, matr. 126 a).


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#10
Har vedhæftet et kort, der tydeligt viser "adressen" på hovedgården Frederiksminde - der oprindeligt bestod af matriklerne 126 og 155 på LADEGAARDS AGER og på BREDE GILDESTIES AGER i (Faxe by).

Husker ikke, hvornår Frederiksminde blev revet ned; men det er meget længe siden.

Alle Faxe bys matrikler, der hedder noget med 126, har således været jorde til Frederiksminde - der lå på nuv. Rønnedevej 52 (matr. 126 a).

--------

Øv - havde skrevet en masse om alle de matrikler, E. Albrechtsen ejede (på Frederiksmindes jorde) med henvisninger til bl.a. Tingbogen - men AK det forsvandt, da jeg ville gemme det....  :'(

Havde bl.a. fundet, at han i 1960'erne udover matr. 126 cs på nuv. Frejasvej ejede jorden på nuv. Frejasvej 3 (matr. 126 di) og nuv. Baldersvej 9 (matr. 126 dk) - samt sandsynligvis jorden på nuv. Frejasvej 1 (matr. 126 bp)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Det undrer mig lidt, at ingen gamle Faxe-borgere kan komme med inputs til min tråd
- nå, men så kører jeg bare videre selv  ;)

Ville jo gerne vide, om E. Albrechtsen i starten af 1960'erne egentlig har bopæl på en af sine parceller på Frederiksmindes jorde - eller om han måske blot har bortforpagtet dem.

-------
Han boede ihvertfald ikke på Frederiksmindes tidligere jorde ved sin død.

Af Faxe sogns kirkebog ses det, at

mekaniker, automobilforhandler
JOHAN ERLAND ALBRECHTSEN (f. 1919) - (og fru Margit O. J., f. 1924)
får flere børn i årene 1952-1959 (ingen i 1960)
- familien bosat i Torvegade 26 (matr. 64 i), Faxe (som jeg jo kunne huske)

(NB i 1952 dog "kun" i Fakse By og Sogn; intet vejnavn).
---
Kan ikke tjekke fødte (eller konfirmerede) i kirkebogen efter 1960.


Iflg. Statstidende (2006)("aneguf.dk")
døde
JOHAN ERLAND ALBRECHTSEN
den 9. okt. 1980

- da bosat Nygade 14, Faxe (Nygade 14 = matr. 127 n)
- hvornår han flyttede dertil (og evt. købte dette hus), kan jeg ikke finde lige p.t.

- hans kone døde sandsynligvis i 2005-2006 (og havde måske siddet i uskiftet bo)

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998