Test af andre personer i familien

Startet af Ole Munk, 26 Jan 2020 - 16:27

Forrige emne - Næste emne

Ole Munk

Hej

Hvad gør I, når I har fået overtalt (og betalt for), at andre medlemmer af familien får lavet en test hos FTDNA? Jeg tænker oprette deres profil med min e-mail adresse?

Hvad gør I med hensyn til upload af gedcomfil. Kan man uploade den samme fil til alle, og så blot knytte testpersonen til den rigtige person i gedcomfilen? Eller laver i en gedcomfil med anerne til hver enkelt testperson? Eller?

Gode tips til administration af flere profiler modtages gerne

Venlig hilsen
Ole

Anders M. Petersen

Hej Ole!

Inden man overhovedet begynder at DNA-teste andre i familien skal man gøre sig helt klart, hvad man vil gøre, hvis testen viser "uorden" i slægten - man leger med ilden hver gang!

Jeg opretter altid deres profiler med min mailadresse - de opfatter alligevel de mange "nu er der nyt match" mails fra FTDNA som spam, ligesom FTDNA er ret flittige til at sende mails med informationer og tilbud. Det er dog så smart sat op, at FTDNA kun sender én mail pr. mailadresse, så man får ikke 4 mails om Black Friday tilbud, selvom man har 4 kits på samme mailadresse. Det er så min opgave at informere dem, når der sker noget som kunne have deres interesse.

Med hensyn til Gedcom, så har jeg altid kun direkte aner med i mine Gedcom-filer. For fjernere slægtninge må jeg indrømme at Gedcom kun dækker den fælles slægt, selvom jeg dermed laver de kits vi alle hader - dem hvor stamtavlen kun er delvist udfyldt.

Og til sidst et lille tip: Jeg har et kit liggende fra en anden gren efter min oldefar. Tester ville gerne være anonym (ikke søgbar), så jeg bestilte kit'et til min hjemmeadresse og sendte så videre til ham. Dermed véd kun jeg, hvem der er testet. Kit'et ligger nu på FTDNA under min olderfars navn og hans fine portræt fra 1910  ;)

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Munk

Hej Anders

Mange tak for svaret. Jeg vil lægge mig op af din fremgangsmåde.

Venlig hilsen
Ole Munk