DNA Painter - gode DNA værktøjer

Startet af Anders M. Petersen, 10 Okt 2019 - 20:55

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej DNA slægtforskere!

Jeg har det meget besværligt med sites, der kræver et løbende abonnement - med MyHeritage som et af de værste!
Desværre så er "DNA Painter" også gået hen og er begyndt at tage abonnement for deres mere avancerede "værktøjer", men selv i gratisversionen er de nu meget gode.

Et af de gode gratis værktøjer er deres "Shared cM tool", hvor man man indtaste antal cM som man deler med en person i alt og så få et forslag til hvordan man er i slægt, som er noget bedre end FTDNA's "2nd cousin - 3rd cousin": https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Men der er også kommet et nyt lækkert værktøj som hedder "Tree", hvor man (efter oprettelse af en profil) kan uploade sin Gedcom fil og se den i forskellige simple præsentationer. Som "gratist" kan man dog kun se de yngste 7 generationer. Det som så er smart er, at man kan gå ind manuelt og markere de slægtninge som man via DNA har fået match på og angive disse som "genetic ancestors" og så få en visning, hvor de aner man selv har bekræftet via DNA fremhæves. Nu er jeg jo "forsumpet" i Y-DNA og bruger ikke tid nok på min Family Finder, men jeg var da positiv overrasket over at se, hvor mange af mine aner jeg allerede har fået bekræftet via DNA (se vedhæftede screendump). Når man laver "Mouse over" vises anens navn samt føde- og dødsår.

Dette kan dygtige personer sikkert lave lige så godt i et billedbehandlingsprogram, men det var nu dejligt nemt på DNA Painter.

Og som sagt - det mest interessante var faktisk at se, hvor mange aner jeg har fået DNA-bekræftet. Da jeg så også har en hel del ret gode matches fra Sverige, som slet ikke passer med min stamtavle, så har jeg en mistanke om at der er et uægte ane derude et sted - tegningen gør det lidt nemmere at se, hvor der endnu er "huller" i mit DNA-bevis...

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#1
Lige et skærmklip, der viser at man får lidt mere info, når man laver "mouse over" på en ane.

Den "grå ring" er de ekstra 3 generationer, som man får ud af at betale abonnement til DNA Painter, men til 55 USD/år, så tror jeg at jeg klarer mig uden...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#2
Nu jeg er i gang med DNA Painter, så viser jeg også lige deres "Chromosome tool". I dette værktøj opretter man manuelt sine bekræftede matches og kopierer det DNA over, som FTDNA angiver man har til fælles samt det fælles anepar.

Derefter får man det vedhæftede "kort" over ens DNA med de aner, som det kommer fra. Som det kan ses, så kan jeg se hvilke aner 11% af mit DNA kommer fra. Jeg har valgt ikke at lægge min fars DNA ind over, fordi det er sjovere at se hvilke fjerne aner, som jeg har arvet DNA fra.

Ved "mouse over" (som jeg har lavet på grafikken da jeg tog skærmbilledet) kan man se mere info om det enkelte DNA-stykke.

Husk at dette kræver at man selv identificerer sine matches på FTDNA samt de fælles aner og så manuelt kopierer data om disse matches over i DNA Painter - der er intet automatisk her!

Som gratist kan man oprette én ubegrænset "Chromosome tool" profil - dvs. fuld funktionalitet for én person.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm