Carl Wallstedt från Sverige

Startet af Hobbybjorn, 26 Jan 2020 - 11:42

Forrige emne - Næste emne

Hobbybjorn

Jag vill ha hjälp med att finna en Carl Wallstedt som ska ha flyttat från Laholm i Sverige till Danmark 16 juli 1849. Här bodde han kanske till 1889 då jag finner honom (troligen) på Ancestry och då har han emigrerat till Amerika från Hamburg. Där avlider han 1892.
Han ska ha gift sig i Köpenhamn med Johanne Winford och fått dottern Katherine 10/3 1852.
Frågan är om det är samma Carl W? Det mesta tycks stämma men jag skulle vilja ha det bekräftat. Jag har kontaktat den amerikanska släkten de vill nog veta hur det hänger ihop.
Kan någon hjälpa till?
Tackar på förhand
Björn

Britta Hansen

#1
Hej Björn

Har du flere kandidater siden du er i tvivl?

En skomagersvend Carl Walsted og Johanne Frederikke Winord vies 31.12.1851 i Hørsholm, Frederiksborg
Hvornår er din ane født?

Cathrine Christophine Wallstadt *10.3.1852 – Birkerød sogn, Frederiksborg - familien bor i Usserød

Der er flere børn
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Vejenbrød Skoledistrikt, Nivaa By, Et Hus, 374 - F3, FT-1860, D5366
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Carl Wallsted     32     Gift     Skomagermester          Sverige 
Hanne Frederikke Winord     41     Gift     Hans Kone          Hørsholm 

Catharine Christine Wallsted     8     Ugift     Deres Barn          Birkerød Sogn, Frederiksborg Amt 
Conradine Caroline Wallsted     6     Ugift     Deres Barn          Hørsholm 
Johanne Florentine Grenenberg     78     Enke     Husfaders Svigermoder. der af ham forsørges          Sorø 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
I 1880 Census Quincy, Adams, Illinois, United States ser vi parret med datteren Caroline - linje 14

Caroline Conradine Wallstedt *29.12.1853 Hørsholm, Frederiksborg

Augusta Florentine Marie Walstedt *25.1.1856 - hun døde 12.6.1859

Noget kunne tyde på, at familien emigrerede noget før.
Caroline gift Schuchman ser vi i Census 1910 - kom til US 1866 og her i Census 1930 - kom til US i 1870.

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Hobbybjorn

Carl föddes 1828-04-08 i Otterstad i Skaraborgs län. Jag hade inget om hans danska liv, bara vad jag hade funnit här i Sverige tills han flyttade till Danmark och sedan det jag fann på Ancestry så jag ville bara ha bekräftat att det måste vara samma man. Och det ser det ju ut att vara. Så stort tack får hjälpen.

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=114011#114011,17266489

I FT 1850 är Carl Wahlstedt skomakargesäll hos en skomakarmästare Jens Nielsen på Sct Annagade 53 i Helsingör.

Eva M
Eva M