Hjælp til tydning af en trolovelse/vielse i Vindblæs kirke 1773

Startet af Henning Larsen, 24 Jan 2020 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Henning Larsen

Hej
På forhånd tak for hjælpen
Jeg har behov for at tydeliggøre en "vielse" i Vindblæs kirke i dec. 1773 - det er 2. optagelse på venstre siden:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128060#172279,28929557
Som jeg læser det er det en trolovelse mellem Michel Jørgensens enke Johanne Knudsdatter og Peder Pedersen
Michel Jørgensen's død har jeg her i august 1773:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128060#172279,28929574
Og jeg har 2 konfirmationer af Michel Jørgensen's børn hvor der fremgår to andre "stedfædre":
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128060#172279,28929586 - stedfader Peder Rasmussen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128060#172279,28929584 - stedfader Christen Bage
Så jeg har ligesom behov for at være sikker på Johanne Knudsdatter- hvem er hun?
Kan jeg få hjælp til at tyde den trolovelse - det kunne bringe mig en bid på vej?
mvh
Henning Larsen

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,
jeg kigger altid med, når Vindblæs er på banen, da jeg har rigtig mange aner i området.

Jeg har en notits med ? at en Michel Jørgensen bliver viet til Johanne Knudsdatter 1758 i Kærby kirke, ops. 71. Måske er det hende, du søger?


VH Lisbeth Pallesgaard

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej igen,

man skal huske, at få det hele med.
Læg mærke til, at i din første henvisning til Peder Pedersens trolovelse er navnet på Michel Jørgensens enke ikke nævnt.

VH Lisbeth Pallesgaard

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Henning - igen, igen.

Jeg ville finde linket til vielsen i Kærby 1758 frem, men kan nu se, at min oplysning om ops. 71 stammer fra en anden kirkebog, som ikke længere kan ses på AO.
I et andet indlæg har du spørgsmål ang. dødsfald i Vindblæs i netop 1758. Mon Michel Sørensen hurtigt har giftet sig igen? - det er jo set før.
Håber du finder din Johanne ad anden vej.

VH Lisbeth Pallesgaard

Henning Larsen

Hej Lisbeth
Tak for dit indlæg
Ja jeg er klar over at de tre fundne ægtemænd/stedfædre ikke kan være gift med Johanne Knudsdatter alle sammen - derfor søger jeg en tydning af den viste trolovelse for om muligt ad den vej at finde en løsning
Og du spørger til vielsen mellem Michel Jørgens og Johanne Knudsdatter - den er her i Kærby 4 juli 1758:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124416#165368,27780243
mvh
og tak
Henning

Lisbeth Balslev Pallesgaard

" At afgangne Michel Jørgensens enke og Peder Pedersen i Nebstrup agter at indlede sig i ægteskab med hinanden og lovlig skifte er holdt. Saa caverer vi tvende .........at bemeldte enke og karl ikke er med hinanden beslægtet i de ved loven forbudne led eller til anden ved bega. ægteskabsløfte forbunden."
Nebstrup 3. dec. 1773
Copuleret 1. juli 1774       Peder Degn   Peder Laursen

Har du tjekket Johannes lavværge ved Michels skifte?

VH Lisbeth Pallesgaard

Henning Larsen

Hej Lisbeth
Tak for oversættelsen - den siger jo ikke noget uventet hvad angår ægtefæller
Jeg skal så sige at jeg i mellemtiden har fundet ud af at Peder dør 20 aug 1799 og Johanne dør 10 apr 1800 og at der ikke er andre ægtefæller inde i mellem - og de får heller ikke børn sammen - trods 25 års samliv!
Så de to "stedfadere/plejeforældre" som jeg har fundet ved konfirmationerne kan så være at børnene er sat i pleje?
Og du spørger til skifte - hvor finder jeg skifter i det område af Himmerland, hvor der ikke er herregårde at holde sig til?
Henning

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,

mon ikke du har din Johanne her som datter af Knud Smed i Kærby:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=165368&side=15

Her er hun i FT 1787:
http://ddd.dda.dk/asp/alle_opl.asp

Fødselsår passer ikke helt med alder ved FT, men det er jo set før. Dog har jeg ikke tjekket, om denne Johanne er død, og der evt. er en ny Johanne.

Ang. skifter, så er der en del gårde i Kronjylland, fx Ballegaard, Trudsholm, Mariager Kloster og Overgaard, som alle havde gårde i Vindblæs sogn. Længere med øst Demstrup og Sødringholm. Og så er der de "små" godsejere - jeg har en ane i Haderup, Vindblæs, der var fæster hos præsten i Sødring.

VH Lisbeth Pallesgaard

Henning Larsen

Hej Lisbeth
Tak for din iver efter at hjælpe mig
Jeg har fundet den samme Dåb via sa.dk, som du via Salldata - så det tror jeg på er den rigtige
Du skal lige fortælle mig hvad er fordelen ved at bruge Salldata frem for SA.DK?
Og din henvisning til skifter i Kronjylland vil jeg bruge, når jeg får lidt ro her i huset - vi skal have vort møde i morgen i vor lille Slægtsforsker Workshop gruppe i Biersted - ikke noget kursus blot en lille flok "ligesindede" der mødes hver mandag og hjælper hinanden.
Jeg kan ikke åbne din link til FT'en - men jeg vil gå via SA og finde den - det er sikkert den rigtige familie.
Det er iøvrigt en MEGET "urolig" familie vi har fat i her - Michel har være gift med 3 hustruer, den sidste - Johanne har været gift med 2 mænd og Michels første kone Berte er benævnt Enke ved deres vielse - og den "midterste" kone Anne - gift 1755 død 1758 fik to drenge som begge døde samtidig med hende! - Så Michel har været i trængende behov for at få en søn til at arve! Det lykkes så i 1766 med Johanne - 7 år før han selv dør - og Johanne får ikke flere børn med den nye mand Peder selv efter 25 år samliv.
Så det er er en spændende familie at forske i!!
Mvh og tak for hjælpen
Henning

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,

selv tak.
Jeg tror, jeg har noteret Johanne Knudsdatter i min jagt på ophav til Knud Møller i Tuus Mølle, Falslev sogn - som har haft præst fælles med Kærby. To gange kaldte han en datter Johanne (den overlevende * 1699). Og så var der forbindelsen til Vindblæs, hvor jeg har rigtig mange aner.
Jeg synes Salldata er nemmere at arbejde med. Ved Sa.dk skal man flytte "firkanten" ind imellem - og så bliver alt jo til vaner.
Og hvis du bor i Biersted ved Åbybro, er du måske medlem af den lokale forening...

VH Lisbeth Pallesgaard

Henning Larsen

Hej Lisbeth
Tak for din interesse for min søgning
Jeg skal lige fortælle dig at vi havde et dejligt møde i vor lille gruppe. Det er ikke en forening men en lille forsamling kaldet "Workgruppe" hvor vi hjælper hinanden.
Jeg er selv medlem af DIS landsforeningen ligesom et par andre i gruppen, men vi er ikke medlem i nogen "lokalforening". Jeg er ikke helt med på hvilken "lokalforening" du henviser til ??
Og med hensyn til SA kontra SALLDATA - så har jeg prøvet - jeg foretrækker stadig "de reelle data" i SA. Det med at flytte "firkanten" klarer jeg med "page up/down" - jeg arbejder på en stationær PC med to skærme tilsluttet
MHT Johanne Knudsdatter - er jeg sikker på at den Johanne jeg har fundet er den som vedrører min slægtsgren
Og så kan jeg fortælle dig at FT'en i 1787 i DDD har glemt at medtage information om "gift tidligere" - det er da vigtigt - netop når det fremgår af konfirmationerne af børnene at der optræder andre "fædre" - de nævnte "fædre", kan jeg så konstatere, er IKKE adoptiv-fædre men måske Plejefamilier
Skiftet efter Michel Jørgensen har jeg ikke fundet trods grundig forskning i hele amtet - desværre, det kunne have været rart at se det.
mvh og igen tak for interessen
Henning

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej Henning,
da du nævner Biersted, tænkte jeg afdelingen i Aalborg?
Ang. FT 1787 står der, at Anne Dorthe Mickelsdatter er 25 år og datter af første ægteskab, så jeg tror ikke, der har været andre ægtefæller til Johanne.
Ang. konfirmationer, så tror jeg Jørgen tjener i Nebstrup. På modsat side af Jørgen er Ane Michelsdatter X præsten. Mon ikke hun tjener hos præsten?
Christen Bages steddatter Anne er 17 altså * 1760. Jeg har rigtig mange Christen Bagge'r, men ikke ham her, men synes ikke det kan være Johannes datter.
Ang. Michels skifte. Var han fæstebonde? - ellers skal han jo findes et andet sted.

VH Lisbeth

Henning Larsen

Hej Lisbeth
Undskyld at jeg er så længe om af reagere på din hjælp
Det har været er del uvedkommende forstyrrelser
Ang. FT. 1787 - den beviser netop at Michel og Johanne ikke har fået børn sammen - og de børn som så er flyttet fra hjemmet er kommet i tjeneste hos "fremmede" og der blevet konfirmeret - så teorien om plejeforældre eller adoptions forældre kan vi godt opgive.
Din Bagge/Bage familie har jeg ikke studeret - men jeg kan oplyse at jeg har mange Bugge'r i min slægt i netop området omkring Mariager og sydpå - det kunne da være at der var sammenfald et eller andet sted
Men foreløbig tak for din interesse
Henning