Hjælp til tydning af lægdsrulle

Startet af Perb90, 24 Jan 2020 - 07:15

Forrige emne - Næste emne

Perb90

Hej.
Jeg har fundet en slægtning i en lægdsrulle men kan ikke tyde det der står under navnet. Hvad jeg kan tyde har han fået en bøde af en art. En der vil hjælpe mig yderligere? Der er tale om Jens Kristian Kristensen Bach nr. 12.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=188706#188706,31894846

Gitte Johansen

Meldt sig for sent.


http://www.salldata.dk/love/love/Vaernepligtslov_1912.pdf


III. Om de værnepligtiges Optagelse i Rullerne.
§ 7.
Enhver i Henhold til §§ l og 2 Værnepligten undergiven Mand bliver med opnået 17 Års Lægdsrullealder at optage i Lægdsrullen og skal derfor, efter forudgået offentlig Kundgørelse i Oktober Måned fra Lægdsforstanderen, i Løbet af November og December i det År, i hvilket han fylder sit 17 de Leveår, melde sig hos Lægdsbestyreren (Lægdsforstanderen eller Lægdsmanden) på det Sted, hvor han er bosat; tillige afgiver han sin Døbe- eller Fødselsseddel (se Lov af 4. Marts 1857 § 2), som til dette Brug udstedes uden Betaling, og opgiver sin Bopæl eller Adresse i Lægdet (jfr. § 41) for Lægdsbestyreren, der meddeler ham et Indtegningsbevis om hans Optagelse i Rullen. Justitsministeren bestemmer, på hvilken Måde værnepligtige ved Optagelsen i Rullen eller senere ville have at legitimere sig overfor Udskrivningsmyndighederne.
De i § 1, 2det Punktum, og § 20 ommeldte Personer, der erhverve fast Hjem her i Landet, forinden de have opnået 32 Års Lægdsrullealderen, skulle ligeledes melde sig til Optagelse i Lægdsrullen (§ 42).
Overtrædelse af denne Pligt straffes med Bøder fra 4 Kr. til 40 Kr. Har den skyldige undladt Meldingen for at unddrage sig Værnepligten, kan han straffes med Fængsel. Den, der ikke har meldt sig til Optagelse i Lægdsrullen, forinden den Session holdes, på hvilken han skulde behandles til Udskrivning, og som udebliver fra denne Session, straffes med Fængsel.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Perb90

Hvad betyder de tal der står under det?

Gitte Johansen

Det ved jeg ikke. Kun at 1912 vel er udskrivningsår.

Har du denne?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481029#19977,1680445

Har ikke været soldat
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Perb90

Nej det har jeg ikke. Hvad menes der med afsked 1932?

Gitte Johansen

Blevet så gammel, at han ryger ud af lægdsrullen
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Perb90

En sidste ting. Kan man se om han er flyttet ud af sognet med det tekst der står?

Gitte Johansen

I princippet burde han være i samme sogn, men det passer ikke altid.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Perb90


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com