Y-DNA37 og family finder

Startet af Krista Lauridsen, 23 Jan 2020 - 22:23

Forrige emne - Næste emne

Krista Lauridsen

Hej

Jeg har netop fået resultatet af min egen test hos FTDNA (family finder) og min fars (Y-DNA37) Jeg troede at min fars test også ville blive med family finder resultater, men det er det åbenbart ikke. Så vil det ikke være en god ide at få min far testet med family finder også for rigtig at kunne bruge resultaterne? Kan man bestille en yderligere analyse på den test der allerede er indsendt eller får jeg et nyt kit?

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Anders M. Petersen

Hej Krista!

Y37 og FamilyFinder er to forskellige tests, så den ene inkluderer ikke den anden - selvom prisen måske antyder det  ;)

Du skal dog ikke indsende et nyt kit på din far - der kan foretages 4-6 tests på et kit, afhængigt af kvaliteten af prøven og FTDNA gemmer den i 20 år, så din fars DNA er sikret.

Det betyder også at du evt. kan vente med at bestille FamilyFinder indtil der igen er et tilbud, selvom en FamilyFinder på din far vil hjælpe dig her og nu med at sortere dine egne matches ud på mors og fars side.

Du skal bare huske at være logget ind på din fars kit, når du bestiller FamilyFinder, så du ikke skal betale for et nyt kit og porto.

Af ren og skær nysgerrighed - hvilken overordnet haplogruppe endte din far i?

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Krista Lauridsen

Hej

Tak for svar. Mit køb var et Black Friday tilbud, så jeg fik nok ikke sat mig så meget ind i hvad jeg egentlig købte ;-) men jeg er glad for at jeg også kan få det andet.

Jeg har ikke haft tid til at undersøge resultaterne så nøje endnu, men min fars haplogruppe er R-M269. Det mest interessante jeg har opdaget indtil videre er en amerikaner med ældste kendte forfader Niels Kjeldsen Pedersen (c1720-) Vilslev, Ribe, DK, hvilket er interessant, da det netop er der min fars fædrende linie går til - selvom Niels Kjeldsen Pedersen dog ikke umiddelbart er i vores slægtstræ.

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Anders M. Petersen

Heldigt med et spontant Y-DNA match som peger i den rigtige retning. Du må tag fat i amerikaneren og checke hans data og se, om du kan nå tilbage til en fælles forfader.

Er matchet på Y37 eller Y25 - og hvad er 'Genetic distance' (GD) for matchet?

Jeg er selv M269. I Danmark er det den germanske undergruppe U106 der klart er mest almindelig - jeg er dog selv i den i Danmark sjældnere keltiske U152.

Hvis matchet er på Y37 niveau og måske har testet til en mere detaljeret haplogruppe, så kan det give et hint.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Her kan du læse om R-M269, men husk at det er et privat amatørvidenskabeligt site!

https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_R1b_Y-DNA.shtml

God læselyst  :)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Krista Lauridsen

Tak - ja jeg skal have læst ind i området - der er meget der er uklart for mig.
Så vidt jeg lige kan se er det på niveau 12 og genetic distance er 0. Hvordan finder man undergruppen? Er den mon tilgængelig i mit testmateriale?
Mvh Krista L

Anders M. Petersen

Hej Krista!

Træerne gror ikke ind i himlen!

Med et Y12 match er den fælles forfader sandsynligvis tilbage før vikingetid, selvom Ribe sammenfaldet nu er meget interessant. Du skal op på Y37 matches, før der er et lille håb for at kunne finde den fælles forfader.

Jeg har et perfekt Y37 match (GD= 0) og her véd vi med sikkerhed gennem slægtsforskning og detaljerede DNA tests at den fælles forfader er født før 1595!

For at få en mere detaljeret haplogruppe skal der testes mere. Jeg anbefaler selv BigY, men giv dig nu god tid til at forstå og fortolke resultatet af de tests du allerede har købt, inden du bruger flere penge.

Her er en artikel som fungerer som en god introduktion til Y-DNA tests:
http://dsgg.dk/onewebmedia/Y-DNA%20og%20haplogrupper%20(lang%20version).pdf

Og inden du bestiller en BigY anbefaler jeg at læse denne artikel, så du véd, hvad du går ind til:
www.morup-petersen.dk/BigY.pdf

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Krista Lauridsen

Tak for svaret, jeg bliver hele tiden klogere :-) Men ja det er da sjovt at der er et match i Vilslev og mon ikke der er en eller anden forbindelse - måske før vikingetiden :-)

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Anders M. Petersen

Hej Krista!

Jo - det er ganske usædvanligt at et så svagt match peger på samme lille sogn, så der må bestemt være noget om det.

Mit eget Y-DNA peger med stor sikkerhed på en lille landsby i Blekinge (3 ud af 5 testere kan spore deres aner dertil) - se evt. her: http://www.morup-petersen.dk/BY3604/haplogroup-by3604-updates/scandinavian-by3604/

Det er min egen teori, at når først vi var tilbage i 1700-tallet og ude på landet, så var mobiliteten ikke så stor - det var de samme familier der levede og døde der gennem generationer. Og her skal man huske at gårdene og jorden gik i arv fra far til søn, så de sandsynligvis tilhørte det samme Y-DNA gennem århundreder. Dermed kan man forestille sig at der er klynger af Y-DNA som overlever i bestemte landsbyer - og man kan vel ikke udelukke at dem der levede dér i 1700-tallet var efterkommere efter dem, der levede der i vikingetiden - eller før?

Og dermed kan et svagt Y-DNA match mellem to personer hvis fædrende grene stammer fra Vilsted sagtens være et reelt og betydende match.

Gennem BigY kender jeg min mest detaljerede haplogruppe (R-BY3604) og kan derfor teste den for 125 kroner pr. test hos Yseq*. Jeg har selv overvejet (kun overvejet!) at tage til "min" lille landsby i Blekinge og teste 5-6 mænd der kan påvise at deres farfar var bonde i landsbyen - det kunne være sjovt at se, om der er en stor andel af mit DNA i landsbyen den dag i dag!

Hilsen Anders


*) Denne test giver udelukkende et ja/nej til spørgsmålet "Er denne person i haplogruppe R-BY3604?"
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm