Helbror eller halvbror / Er testen ok?

Startet af Henrik Enevoldsen, 29 Aug 2019 - 20:04

Forrige emne - Næste emne

Henrik Enevoldsen

Min bror (P) og jeg har fået foretaget en FamilyFinder-test og jeg har fået foretaget en mtDNA og en Y111 er på vej.

Vores oprindelige hensigt med at få foretaget testene var - om muligt - at finde vores morfars far, altså vores oldefar, hvis identitet aldrig har været kendt i familien. Så langt så godt - nu er min bror P's test kommet og dette har givet anledning til nogle generelle betragtninger.
1)
Jeg har 3.338 matches og min bror P kun 2.423 - (heraf har vi 1.459 fælles) - den store forskel undrer mig. Selvom den DNA vi arver fra vores forældre er tilfældig, så tænker jeg at når de holdes op mod en meget stor database, burde de ligge på nogenlunde samme niveau?
2)
Jeg har 4 personer i samme familie som jeg deler forholdsvis mange cM med, MEN som min bror slet ikke matcher med. Person A (Shared cM / Longest Block): 94 / 37, B (A's datter): 76 / 28, C (A's halvbror): 84 / 23, D (A's farbror): 63 / 37. Det undrer mig?
3)
Min brors 10 Longest block ligger i intervallet 21-28. Mine ligger mellem 27-37
4)
Min brors 10 største Shared cM ligger mellem 76-100. Mine ligger mellem 86-111. Er der noget signifikant i det eller er det bare variation fordi jeg har flere matches?
5)
.....OG SÅ det vigtigste: Vi deler 2.182 cM og har Longest block på 203. Shared cM ligger lige netop uden for intervallet på en bror, men indenfor intervallet for en halvbror. Der er en teoretisk mulighed for vi ikke har samme far. Men giver ovennævnte pkt. 1-4 noget kraftigt fingerpeg om dette?

Jeg tænker at hvis min bror får taget en Y37 eller en af vore tre fætre på vores farbrors side, får taget en FamilyFinder test, skulle sagen vel kunne afgøres endeligt? (jeg er opmærksom på at hvis en anden slægtning skulle være far til enten min bror eller jeg selv, så forplumrer det jo resultaterne).

Jeg håber jeg har beskrevet det, så det kan forstås og at en eller anden venlig sjæl har lyst til at dele sin viden med mig og min bror.

På forhånd tak!
De bedste hilsener
Henrik Enevoldsen

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Ja - man skal passe på med DNA!

For at starte med det vigtigste, så er et samlet match på 2.182 cM som du selv siger lidt udenfor intervallet for helbrødre (som starter ved 2.209 cM) og det ligner altså mere et resultat for en halvbror  :-\

https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/2182

Hvis du vil have sikkerhed, så er en Y37 på din bror (da I nu begge er mænd) bestemt en mulighed. Du kunne nu også overveje at opgradere dig selv til en BigY og så teste din bror for din nærmeste haplogruppe for 150 kroner hos Yseq bagefter. Dette vil give samme sikkerhed som en Y37 og så har du en BigY at arbejde videre med.

Skulle I nu være halvbrødre, så må næste trin være at få testet en slægtning til den officielle far, så I kan få afklaret hvem der skal ud og finde en ny biologisk far. Dette kan klares med en FamilyFinder, hvis der findes rimelig nær familie.

Hvis det er nemt at finde en frivillig tester fra den officielle fars nærmere familie, så er det smartere (og billigere) at starte med denne FamilyFinder frem for Y37 på din bror eller BigY på dig selv.
[Tilføjet: Nå - den havde du fint regnet ud selv i mellemtiden :) ]

Dine andre observationer passer jo også med en halvbror, men kan dog også ske for ægte brødre. Vi arver jo tilfældige dele af vores bedsteforældres DNA fra vores forældre, så hvis man f.eks. deler en farmor der måske selv havde en bedsteforælder, som var en del af en børnerig familie, hvor mange søskende udvandrede til USA (hvor mange flere DNA-tester), så kan den ene af to brødre tilfældigvis have arvet meget DNA fra hende, imens den anden har arvet mere af sit DNA fra sin farfar. Dermed vil den ene matche tipoldeforældrens mange testere, hvorimod den anden ikke vil.

Med spændt hilsen!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Hej Anders
Tak for dit gode svar, som bekræfter mig i mine betragtninger og i at der er noget jeg har forstået.
Jeg har netop skrevet til min fætter (min farbrors søn) og spurgt om han vil tage en FamilyFinder. Jeg har p.t. resultatet af en Y111 på vej, så har ikke lyst til en Y700 lige nu.
Bedste hilsener
Henrik Enevoldsen

Henrik Enevoldsen

Hej Anders
Min bror tager en Y37 - så skulle den sag jo kunne opklares - MEN hvad nu hvis min farbror er far til min bror eller mig? Så hjælper en Y-test vel ikke? ...og hvad så med en fætter-test? Der er mange muligheder i historiens sidespring  ;)
Jeg har i øvrigt sammenlignet mere på X-match. Her har både min bror og jeg 52,22 cM til fælles fordelt på 3 blocks . Vi har hver 24 matches - MEN kun EN af dem fælles - det undrer mig? Måske der her er tale om meget tilfældige små stykker hist og her, så billedet ikke bliver tydeligt?
Nok for nu - men det bliver mere og mere spændende.
Bedste hilsener
Henrik Enevoldsen

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Hvis det ikke er for sent, så ville jeg hellere anbefale Family Finder på din farbrors søn. Den er billigere og vil ikke alene bekræfte / afvise at I er helbrødre men også i det sidste tilfælde fortælle, hvem der skal ud og lede efter en ny biologisk far.

Y37 vil blot vise om I er brødre - og som du siger er der en lille risiko for at I fremgår som brødre, men reelt er i slægt på den fædrende side lidt længere tilbage. I et andet forum hjalp jeg en person med at finde ud af om en person var hel- eller halvbror. Resultat var meget mudret og først langt inde i forløbet fik jeg at vide at den sandsynlige "anden far" var bror til den "rigtige far" - det var lidt svært at afklare!

Som mænd kommer jeres X-matches udelukkende fra jeres mor, men I har arvet halvdelen af dette fra jeres mormor og halvdelen fra jeres morfar - og disse halvdele kan være vidt forskellige. Ligeledes så er FTDNA lidt ivrig med at udnævne et match til et X-match. Jeg anbefaler at man altid lige checker i "Chromosome Browser" og ser om det er på mindst 10 cM longest på X-kromosomet, før man tager det for alvorligt.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Så kom svaret fra FTDNA på min brors Y37, der viser at vi på Y37 begge har de samme tre personer på matchlisten plus hinanden selvfølgelig. Dermed skulle være næsten 99,9% sikkert at vi er helbrødre. Kun hvis vores farbror skulle være far til en af os, kan Y-testen ikke afsløre dette. Vores fætter (farbrors søn) får også taget en FamilyFinder-test, så skulle alle sten være vendt og vi får med fætters test en ny vinkel på vores slægtsforskning - og måske han også bliver grebet af dette univers.

Som jeg forstået det, kan et match på højere Y-nr. mere præcist sige hvor langt jeg skal tilbage for at finde en fælles forfader. Fx matcher jeg og min bror en John R. på Y37 med "genetic distance" 4, men jeg alene (da min bror kun har taget en Y37) på min Y67 matcher ham med genetic distance 5. Jeg matcher ham IKKE på Y111. Da John R er født i 1916 og jeg i 1955, er der to generationer mellem os, så tolker jeg resultatet således at vores fælles forfader kan være 7-8 generationer fra mig?

En af de fælles match på Y37 er fra samme sogn som vores tip-oldefar, men der er ikke navnesammenfald, så vi skal om muligt længere tilbage.


Spændende af ses hvad der dukker op i fremtiden.


God weekend.


Bedste hilsener
Henrik Enevoldsen

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Tillykke med den genfundne bror  :D
Jeres resultat udfordrer de gængse tommelfingerregler for autosomale matches, så det er lidt spændende med Y37 bekræftigelse.
Jeg antager at I er et GD0 match på Y37 (selvom GD2 er muligt for brødre).

Husk at Y-DNA er på de helt lange tidshorisonter - bare til sammenligning, så har jeg et GD0 match på Y37 som er GD0 på Y67 og GD4 på Y111. Her har vi gennem en BigY og SNP-tests sikkert DNA-bevis på at den fælles forfader er født før 1595!
Omvendt så har Bennett Greenspan (direktøren for FTDNA) kun GD2 match med sin egen søn på Y111, hvilket ikke er så usædvanlgit endda.

Dette for at sige at jeres match med John R. sagtens kan være tilbage før 1600-tallet. Jeg ville nok kigge nærmere på de matches der kommer fra samme sogn som jeres fædrende linje - men med den begrænsede fysiske mobilitet for flere hundere år siden kan dette match også godt være et helt reelt match, men måske alligevel fra før 1600-tallet.

Spørg endeligt, hvis jeg kan hjælpe med mere!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Tak for dine gode svar Anders - og ja, nu kan min bror igen få hel-knus. Han har i den seneste tid kun fået halve knus...! :D :D

Tak for info! Jamen, så er sandsynligheden for at den fælles forfader er tidligere end de skriftlige kilder, da vi ikke har gejstlige aner.

Nu startede det hele med vi skulle finde vores morfars far, men nu kom der en lille forhindring om vi er hel- eller halv-brødre, - og således afklaret, kan vi fortsætte vor søgen efter oldefar.

Ved siden af DNA-forskningen, søger jeg også efter vores oldefar på Holbæk Stadsarkiv. Vi leder lidt i blinde, men forsøger alligevel at anvende de meget sparsomme oplysninger vi har: 1) Vores oldemor fik fire år senere i 1907 en søn (også udenfor ægteskab som hun opkaldte efter faren) 2) Historien i familien siger at det var "en sømand/styrmand der udeblev". Vores morfar blev undfanget i marts/april 1902 og jeg har derfor gennempløjet mandtalslisten for 1902 for Holbæk Købstad og fundet en ung mand der passer på de to oplysninger, men mere end det - han er jævnaldrende med oldemor og han bor kun 50 meter fra hende. Der er derfor en meget stor sandsynlighed for de har kendt hinanden. Holbæk var jo kun en lille købstad og hun og hendes fem søskende gik først på Asylet inden de kom på Friskolen. De boede begge i stræderne som var byens fattige kvarter. Den unge fyr bliver senere politimand i Holbæk, bliver gift og fik to døtre i 1909 og 1914. Begge døtre får mindst et barn hver i 1931 og 1940, som jeg indtil videre har sporet i kirkebøgerne. Nu er spørgsmålet så: Hvad er bedste step herfra - Spørge Folkeregisteret? Hvis begge er døde - hvad så? Jeg skal i alle tilfælde tilbage til Stadsarkivet i Holbæk for at høre om der findes foto af politimanden - den formodede "gerningsmand" :D

Jeg ved ikke om du kan huske jeg undrede mig over at jeg havde langt flere matches end min bror og du forklarede det med, at den tilfældige arvemasse jeg havde fået fra mine forældre måske passede med at nogle af de aner der matchede mig mest, var emigreret til Amerika hvor mange flere tager tests. Jeg har downloadet alle de fælles matches fra os begge og samkørt dem i et regnark. Her viser det sig at summen af cM for mig - altså på de samme 1.459 personer - er 3.644 større hos mig, svarende til 2,5 mere pr. match. På længste blok er forskellen dog meget lille, kun 118 svarende til 0,08 pr. match. Hvad kan det skyldes? At jeg har arvet mere "almindeligt" DNA og min bror lidt mere "udkants"-DNA?


Som tidligere skrevet: Jeg har 4 personer i samme familie som jeg deler forholdsvis mange cM med, MEN som min bror slet ikke matcher med. Person A (Shared cM / Longest Block): 94 / 37, B (A's datter): 76 / 28, C (A's halvbror): 84 / 23, D (A's farbror): 63 / 37. Nu har jeg uploadet mine DNA-oplysninger til GEDmatch og disse fire kommer følgende tal i samme rækkefølge som nævnt ovenfor: 38 (largest segment)/38 (total cM)/4.3 (Gen)/88.910 (Overlap) - 31.5/31.5/4.4/89.118 - 26.3/26.3/4.5/89.649 - 37.9/37.9/4.3/86.828. Det er altsammen på samme kromosom og samme område. Er det tilfældigt eller hur?
Hvad kan du udlede af disse tal?

Tusind tak for din hjælp - det er stort!
Bh Henrik

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Din teori om politimanden lyder bestemt plausibel. Jeg læste engang i en Y-DNA tråd om én fra USA, der ikke havde nogle Y37 matches med nogle med sit familienavn, men med rigtigt mange der hed Wood til efternavn. Her fandt han ud af, at hans oldemor havde boet i naboopgangen til en jævnaldrende Wood da farfaren blev undfanget. Man kan også nemt forestille sig at de unge er blevet forelsket, når de sådan har gået op ad hinanden dagligt...

Med hensyn til at spore efterkommere efter politimanden i live, så er der nok andre der kan give bedre råd, men CPR-registeret er et oplagt sted at starte. Men du kunne jo også ret hurtigt lave en stamtavle for "kandidaten" - det tager få timer med de indtastede folketællinger på DDA. Derefter kan du se, om du er så heldig at have Family Finder matches med personer med de samme aner tilbage i tid - husk at du kan søge på ane-navne blandt dine matches. Chancen er nok lille, men et godt match vil give dig vished - uden at du skal til at overtale fremmede til at DNA-teste.

Og kommer du ellers til et punkt hvor du vil teste en efterkommer efter de to døtre (Y-DNA er så udelukket), så tænk grundigt over, hvordan du vil kontakte dem - det første brev er afgørende for din succes! Jeg sigter altid efter at mine breve skal vække tillid, interesse og nysgerrighed.

Jeg mener fortsat at den bedste forklaring på forskellen i antallet af din brors og dine matches er, at du kan have arvet et segment fra en bedsteforælder som din bror måske slet ikke har arvet. Dette er helt normalt for autosomalt DNA. Og dette segment kan tilfældigvis gå tilbage til en ældre ane, som har mange efterkommere i dag - og efterkommere som er i en situation hvor de tester mere end andre (økonomi, uddannelse, geografi). Under alle omstændigheder har dette ikke noget at gøre med om I er hel- eller halvbrødre.

At du matcher fire samme personer på samme segment og din bror ikke gør viser netop, at du har arvet det segment som er fælles med denne familie og din bror ikke har. Husk at du har arvet 1/4 af dit DNA fra hver af dine bedsteforældre - dvs. ca. 1750 cM. Af dette har du statistisk set kun halvdelen til fælles med din bror, så der er 1/8 = 875 cM i snit fra hver af dine bedsteforældre som du har, men som din bror ikke har - og omvendt. Her kan der ligge mange segmenter gemt - og det er derfor man altid får mere ud af at teste flere søskende med Family Finder, hvis man har pengene til det.

Men det kunne være interessant at spore den fælles ane til netop denne familie - hvis det er i din mors familie, så viser det jo meget tydeligt at der ikke er noget fordækt i dén historie.

Den eneste anden forklaring som jeg kan komme på forskellen i samlede matches er at din brors DNA sample ikke var været super god og at der derfor er "huller" i hans Family Finder - dette ville forklare både forskellen i antallet af matches og i jeres cM match. Du kunne skrive til FTDNA og høre, om der har været kvalitetsproblemer med din brors testkit - men skriv kort, for ellers får du næppe et svar. Så vidt jeg ved, så kontakter de også testeren proaktivt, hvis testens kvalitet er dårlig.

Jeg håber det svarer nogenlunde på dine spørgsmål?
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Hej Anders
Ting tager sin tid... jeg har nu fået svaret på min fætters FamilyFinder-test, som entydigt fastslår, at min bror nu også er min helbror, da vi stort set matcher vores fætter med samme cM/længste blok (Jeg 894/98 og brormand 807/85) - og igen her bemærker jeg, at jeg matcher med mere DNA end min bror, hvilket jo er generelt ved fælles matches.
Jeg har endnu ikke kontaktet FamilyTreeDNA om kvaliteten af min brors DNA-test og om der skulle være "huller" i denne. Jeg har 3.420 matches, bror 2.487 og fætter 3641, så jeg synes det er signifikant at brormand har så få matches. Jeg har bemærket der er væsentlige forskelle i vore origins, så måske skal forskellen findes her.
VERDENSDEL      BROR/HENRIK/FÆTTER   
British Isles      18%   13%   38%
East Europe      0%   26%   <1%
Scandinavia      79%   62%   62%
West/Central Europe   3%   0%   0%
og
ANCIENT EUROPEAN ORIGINS         
Metal Age Invader   7%   8%   8%
Farmer             37%   44%   33%
Hunter-Gatherer       56%   48%   58%

Altså har jeg arvet East Europe, hvilket min bror og fætter ikke har, hvilket måske skal findes i jeg har mere "Farmer" og mindre "Hunter-Gatherer" i mig..... interessant, men validt?

Efter timers gennemgang af kirkebøger, er det nu lykkedes at finde dødsdagen for vores MÅSKE oldefar - og at han forbliver boende i Holbæk til han dør i 1968. I øvrigt dagen efter vores farfar, så måske har de ligget på Holbæk Sygehus samtidig.... sjov tanke - især hvis det nu er vores oldefar. Nu kan jeg sikkert i Holbæk Amts Venstreblad finde ham omkring dødfaldet og måske også ved hans runde/halvrunde fødselsdage med billede. Det var normalt på den tid i byens avis. Her finder jeg måske noget om hans efterkommere - de to døtre - som jeg efter folkeregister forespørgsel ikke har haft held til at finde. Til gengæld har jeg fundet ud af at vores MÅSKE oldefar boede i samme gade i Holbæk i årene omkring vores morfars fødsel og igen måske tilfældigt i en lille købstad. Men der er håb forude - sagde Sherlock til Watson ;-))

Det var status for denne gang - på tirsdag besøger jeg Holbæk Stadsarkiv og kommer lidt videre.

Bh Henrik

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Lige hjemvendt fra efterårsferien, så jeg prøver at samle op på diverse opslag.

Tillykke med bekræftigelsen - så er der ingen tvivl!
Men jeres resultat ligger altså et godt stykke uden for det forventelige for helbrødre, så I er en spændende case!

Selvom man skal være påpasselig med at inddrage MyOrigins i noget, så tyder jeres cM match og MyOrigins jo på, at I har arvet vidt forskellige stykker DNA fra jeres forældre og at din bror nok har arvet mest fra en anden af jeres fars forældre end du og din fætter.

Med hensyn til jagten på den mulige oldefar, så går det jo fremad - og med en FamilyFinder på din fætter er du godt rustet til at bekræfte forbindelsen, hvis du bare sporer en "testvillig" efterkommer efter kandidaten. Indtil videre er der jo meget der tyder på, at du har en god kandidat i kikkerten!
Jeg er ikke erfaren i at lede efter "nulevende", men der er jo heldigvis god hjælp i de andre DIS-fora.

Held og lykke - og hold os opdateret!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Opdatering af "Jagten på den forsvundne oldefar" - nu med "Breaking News"....  ;) ;)

Jeg havde jo lokaliseret et barnebarn til min formodede oldefar - en datterdatter Lizzie - født i 1931, som jo kunne være nulevende. Stadsarkivet i Holbæk hjalp mig med en tidligere adresse, men måtte ikke give mig flere oplysninger. Jeg kunne jo lave endnu en forespørgsel på Folkeregisteret med betaling og svartid, så da en søgning i KRAK ikke gav resultat, søgte jeg i afdøde.dk og her fik jeg desværre oplysning om hendes død i 2012. Dødsannoncen - med nyt efternavn - var blot underskrevet familien, men under hendes navn stod der "Søborg", så jeg googlede bynavn og "Søborg" og så fik jeg pludselig en ejendom beliggende på samme adresse som den Stadsarkivet havde oplyst. Måske var der nogen i ejendommen som huskede hende og vidste om hun havde pårørende. Et opkald til de nye beboere i lejligheden gav ikke resultat - de kendte ikke Lizzie, men var der andre der havde boet i ejendommen i længere tid? Ja, formanden havde boet i ejendommen i mange år, så han måtte have kendt hende. Et opkald til formanden med præsentation af min lidt spøjse ærinde "kendte du en tidligere beboer i ejendommen ved navn Lizzie H.? Ja, særdeles godt - det var min mor....! BINGO! Nu har jeg en direkte efterkommer til min formodede oldefar.... lidt korrespondance og han sendte mig et billede af "oldefar". Min bror sagde med det samme "Det er vores oldefar", men jeg er ikke helt sikker, dog er der lidt træk der ligner, men det kan være helt tilfældigt. Jeg spurgte ham i telefonen om han vil tage en DNA-test og han var slet ikke afvisende, men jeg har siden spurgt ham skriftligt og det venter jeg lige nu svar på - og ligesom jer der læser denne tråd, må I - ligesom jeg - vente spændt på om det lykkes. Jeg har set lidt tilbage om nogle af mine matches har aner der rammer min "oldefar", men endnu uden hits. Hvis han ikke vil tage en DNA-test, vil jeg lede efter andre efterkommere.

Ved gennemgang af "oldefars" efterkommere synes jeg der er et pudsigt sammentræf: Min "oldefar" hed Carl Christian Emil og min oldemor hed Mathilde Frederikke. Hun navngav min morfar Johannes Emil og en efterfølgende søn Carl Marius. Min "oldefar" blev siden gift og fik to døtre, den førstfødte datter blev navngivet Carla Jørgine Mathilde. MÅSKE med tryk på måske, opkaldte de deres børn efter hinanden. Det er i alle fald en rar tanke, for det betyder de holdt af hinanden, men at deres forhold ikke var muligt. Hun var 18 år og han var måske kun 17 år i foråret 1902. Min "oldefar" fyldte 18 år den 5/4-1902 og min morfar blev født 21/1-1903, præcis 9 mdr. og 14 dage efter 18-års fødselsdagen. Kunne det være sket på denne dag? Sjov tanke!

Når der er noget man ønsker og gerne vil have bekræftet, kan man få det hele til at passe - så det bliver så spændende om en DNA-test også kan passe.

Næste episode kommer!

Bedste hilsener
Henrik Enevoldsen







Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Allerede nu en fantastisk historie  :)
Jeg håber virkeligt at du får held med at få det hele bekræftet med DNA!

Her nogle tip, der måske kan overtale testeren:
1. Han kan tage testen helt anonymt - du kan bestille testen hjem til dig selv, evt. under den fælles oldefars navn. Derefter sender du kit'et til tester sammen med en frankeret kuvert til FTDNA. Så er det kun dig i hele verden, der véd, hvem der er testet. Min oldefar der døde i 1973 har f.eks. et kit hos FTDNA - testet på en anonym efterkommer.
2. Fortæl at testen (Family Finder) ikke tester helbredsoplysninger.
3. Lov at sætte testen til "fortrolig" så snart du har set om I to matcher, så ingen andre kan se testen hos FTDNA (Under "Privacy" > "Match Preference Summary" skal alle slås fra)
4. Fortæl "den gode historie", der viser at du har gode intentioner - synes at historien om den 18-årige der får en særlig fødselsdagsgave er meget sød og bør kunne vække sympati hos enhver.

I øvrigt tror jeg at du har ret i dine antagelser om brug af navne hos de to impliceredes børn.

Hold os endeligt orienteret!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Hej Anders
Opdatering: Oldebarnet til vores formodede fælles oldefar har nu modtaget sit DNA-kit og sender det snarest tilbage til FamilyTreeDNA. Det bliver spændende om det bliver hit eller shit....  :)
Bedste hilsener
Henrik

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Tillykke med at finde en samarbejdsvillig tester.
Nu bliver det spændende - jeg håber at du får det forventede gennembrud!

En faderskabssag med over 100 år på bagen  ;)

Skriv endeligt, når resultatet foreligger!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Henrik Enevoldsen

Hej Anders
Det er med tunge skridt jeg forlader resultatet af DNA-testen, for Carl Christian Emil Andersen er ikke min oldefar. I ventetiden har jeg forsøgt at finde deres fælles berøringsflader - og de er mange. De har boet i stræderne i Holbæk, næsten side om side, de har gået på Asylet og Friskolen sammen, så der er ingen tvivl om at de har kendt hinanden skomager Andersen's søn Carl Christian Emil og arbejdsmand Hansen's datter Mathilde Frederikke og at de to fædre og deres koner har hilst på hinanden, måske talt sammen om dagen og vejen på de toppede brosten i den lille købstad. Så det kunne have været Carl Christian Emil Andersen der var min oldefar, men desværre.
Hvad gør en klog så nu?
Igen undrer antallet af matches mig:
Jeg har 3.620
Min bror har 2.637
Vores fætter på vores fars side har 3.892
Carl Christian Emil Andersen oldebarn har kun 1.616. Tænker forklaringen kan være, at familien er forblevet i området og at den ikke har været udsat for tidlig død, utroskab og uægte børn.
Der er jo en hvis sandsynlighed for at der blandt mine og min brors matches findes efterkommere af vores ukendte oldefar. Den bedste måde at isolere disse på er at finde fællesmængden på min bror og mig og herefter fratrække fællesmængden på vores fætter. Herefter skal der granskes i den resterende mængde. Eller er jeg ude i en umulig opgave?
Har du gode råd Anders?
De bedste hilsener
Henrik Enevoldsen

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Øv - jeg havde godt undet dig et hurtigt og nemt match, når nu alle andre data passer så smukt, ligesom det havde været en fin historie  :(

Men så let skulle det så ikke gå - på den anden side kan du jo være glad for at en DNA-test forhindrede dig i at "adoptere" en forkert oldefar ud fra de mere traditionelle indicier, når nu de var så overbevisende!

Men du har helt ret i, at slægtninge til din oldefar på din mors side bør findes som matches mellem dig eller din bror som ikke deles af din fætter på din fars side. Husk dog at det ikke er et krav at både du og din bror matcher dem - I kan have arvet forskellige stykker DNA fra den fælles oldefar. Du skal også være klar over at der kan være mange matches tilbage som komme fra andre grene af din officielle familie.

Det er dog noget af en opgave at screene disse matches, især fordi mange af de "gode matches" (via den ukendte oldefar) jo kan være matches til din oldefars egne bedsteforældre eller længere tilbage - det er nok desværre lidt nålen i høstakken uden at have en "mistænkt" at arbejde ud fra. Men hvis alle midler i den traditionelle slægtsforskning er opbrugt, så er det jo den eneste vej. Jeg vil dog anbefale dig at fokusere på de stærkeste matches og screene for forfædre i området omkring Holbæk - ellers bliver opgaven alt for uoverskuelig. Men en dag kan det perfekte "stærke" match med en efterkommer i lige linje efter din oldefar jo dukke op, så håbet lever!

Jeg mangler en god forklaring på det svage (men beviste) match mellem dig og din helbror ligesom på forskellen i mængden af matches. Den eneste forklaring jeg lige kan komme på er at din brors prøve ikke har været perfekt (forurenet eller ikke gjort godt nok). Du kunne overveje at skrive til FTDNA og høre, men jeg tvivler lidt på at du får et brugbart svar. Brug dog ikke flere penge på en test på din bror - du kan i første omgang arbejde ud fra din egen test.

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm