Mangler der ikke en forum-gruppe om erfaringsudveksling mellem slægtsforskere?

Startet af Morten Hammer, 18 Jan 2020 - 14:49

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

Jeg er på det seneste stødt på et par ting i min egen slægtsforskning, som jeg godt ville høre andres mening om. I mangel af bedre har jeg smuglet dem ind i "Hjælp til opslag m.m.", men det er jo ikke et simpelt opslag på et arkiv, jeg beder om, men snarere en efterlysning af andres erfaringer med de samme personer, herunder ganske vist og så bl.a. en efterlysning af en kilde, som jeg ikke kunne finde, men ellers kan man måske sige, at jeg søger efter ukendte kilder, her primært om 1500-tallets præster i Viborg og omegn.
Årsagen er, at "jeg har været så uheldig" at have præsten Thøger Jensen i Viborg  i min anetavle (c. 1500-1530), fordi jeg jo allerede for snart 20 år siden fandt ud af, at man grundlæggende kan dele danske slægtsforskere op i 2 dele, nemlig dem, der mener, at han er søn af en Løvenbalk, og så dem, der ikke tror på dette. Som ingeniør kan jeg ikke fordrage at have den slags uløste mysterier, og jeg forsøger derfor at vende enhver sten, jeg kan finde, i denne sag. Heldigvis er der allerede nogle flinke slægtsforskere, der nu har reageret på mine forespørgsler :-)

- men jeg kunne godt forestille mig, at der var andre, der var interesseret i en specifik gruppe til den slags efterlysninger/diskussioner.

m.v.h.
Morten Hammer

Christian Konstmann Autzen

Løvenbalk-linket har mig bekendt været vendt en hel del gange - og medmindre du finder håndgribeligt bevis, så kommer du nok ikke videre; - enten tror du, at det er en Løvenbalk eller også tror du det ikke. Jeg er også stødt på det problem i min slægtsforskning.

Jeg er ikke ingeniør uddannet, men også ingeniører vil vel se håndgribelige beviser - ellers er alt vel muligt ?

Om en ny forum-gruppe - godt spørgsmål, men behovet ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anton Blaabjerg

Hvorfor ikke under ane-efterlysning? Broder Thøger er jo et problem for mange, og Løvenbalk-teorien kan vist have mange tilhængere. Siden Steenstrup i 1968 er der jo ikke kommet væsentlige argumenter frem, blot suppe på de samme knogler. - Det ville sørme være interessant med nye argumenter og kilder, men det sidste er nok ikke en sandsynlig vej frem - eller måske rettere tilbage. Bedste hilsner en anden Thøger-ætling!

Grethe Elten Mortensen

Jeg syntes ikke der mangler en gruppe, det må høre under aneefterlysning. Vi skal passe på, der ikke bliver så mange grupper, så det bliver uoverskueligt.

Du har jo svar i indlægget:

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,155435.0.html

Venligst Grethe Elten mortensen