Søger oplysning om Anton Ørbech (Maribo/Slagelse/København/?

Startet af Jørgen Bram, 16 Jan 2020 - 20:01

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bram

Anton Ørbech er udlagt barnefader til Emma Elisabeth Ørbech Lose, ifølge dåbsindførelsen i kirkebogen fra Tingsted sogn, står der at hun er født i København den 29 juli 1873. Hun er datter af Anna Dorthea Jensen, født den 14 nov. 1847 i Tingsted sogn, Maribo Amt. Er der nogen der er i besiddelse af oplysninger om Anton Ørbech`s faderskab m.m.
mvh
Jørgen Bram

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Jørgen Bram

Tak for jeres indlæg
Jeg har rimelig styr på Emma Elisabeth Ørbech Lose, men jeg har i flere år søgt efter Anton Ørbech som er udlagt som barnefader, og er ikke kommet videre, kan det tænkes at der ligger en faderskabssag, som kunne give oplysninger om hans bopæl m.m.
Hvor finder man sådan en hvis den eksistere ?

Britta Hansen

#4
Hej Jørgen

Hvor opholdt moderen sig 10-månedersdagen før nedkomsten? Måske opholdt den udlagte barnefader sig også dér.
Har hun været i Slagelse, siden du skriver det i overskriften?

Der er en Ørbæk-familie i nabosognet til Tingsted
Maribo, Falsters Sønder, Systofte, Systofte Bye, Et Huus, 30 F2, FT-1850, C9627
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Ole Ørbæk    57     Gift          Huusmand og Skomager     Vaalse 
Margrethe Møller     55     Gift          Hans kone     Tingsted 
Hans Peder Olsen     24     Ugift          Deres søn, Indkaldt til Krigstjeneste     Systofte 
Anders Pedersen     26     Gift          Svigersøn, Indkaldt til Krigstjeneste     Horbeløv 
Ellen Olsen     29     Gift          Dennes kone     Tingsted 
Anton Andersen     1     Ugift          Deres søn     Systofte 

Anthon Andersen *28.4.1849 i Systofte

Alimentationssager for Maribo Amt 1873 er en mulighed
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Bram

hej Britta
Jeg ved ikke hvor Anna Dorthea Jensen har opholdt sig efter fødslen
Grunden til at jeg har skrevet Slagelse i overskriften er at der i Slagelse er født en Peter Anton Ørbech, den 3 marts 1857, men han vil jo så kun være 16 år ved Emmas fødsel i 1873, så jeg er ligesom strandet her.
Ved Emmas Vielse med Niels Pedersen den 13 april 1895, fremgår der at Anna Dorthea Jensen er afgået ved døden

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Bram

Du mener Gitte, det kunne være Anton Andersen. Jeg har prøvet at se i Nysted sogn, syntes jeg kan læse han er født der, der finder jeg en Niels Peter Anton Andersen f. 24 sep 1850. jeg syntes ikke det ser ud til at have noget med Ørbech navnet at gøre

Gitte Johansen

Ham, jeg har fundet, er den samme, som ham, Britta har fundet, født i Systofte.

Det var mere, hvis du kunne finde ud af, hvor hun var henne, 9 måneder før fødsel.

Så kunne man evt. finde Anton Andersen (Ørbæk) i lægdsrullerne for at se, om de var samme sted.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Britta Hansen

#10
Flere i familien jf. ovenfor fra Systofte hed Ørbek:
*25.9.1861 Anne Margrete Olsen Ørbek Anthon  Andersens kusine
Maribo, Falsters Sønder, Nykøbing Falster Landdistrikt, Nykøbing Falster Landsogn, 1en, 51, FT-1901, D8830
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Peter Rasmussen     18650302     G     Husfader     Mælkekusk     Stubberup Maribo Amt 
Anne Margrethe Ørbæk     18610925     G     Husmoder          Systofte Sogn Maribo Amt 
Oline Antonnette Rasmussen     18880125     U     Barn          Nykøbing F Landsogn Maribo Amt 
Hans Peter Rasmussen     18950106     U     Barn          Nykøbing F Landsogn Maribo Amt 

Hans Olsen Ørbek *14.1.1863 en fætter til Anthon Andersen
Maribo, Falsters Sønder, Systofte, Hus i Systofte by, Systofte sogn, , 14, FT-1890, C8863
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Olsen Ørbæk     26     Gift     husfader          Systofte 
Else Kirstine Ørbæk     28     Gift     husmoder          Tingsted Sogn, Maribo Amt 
Anton Marius Ørbæk     2     Ugift     barn          Systofte 
Mads Hansen     71     Gift     fattiglem          Nørre Ørslev Sogn, Maribo Amt 
Kirsten Jørgensen     65     Gift     fattiglem          Systofte 
Hans Olsen     65     Ugift     fattiglem          Torkilstrup Sogn, Maribo Amt 
Birthe Hansen     65     Enke     fattiglem          Ønslev Sogn, Maribo Amt 

Rasmus Olsen Ørbek *15.6.1866 ligeledes en fætter

Anders Pedersen og hustru i Virket, Falkerslev sogn, hvor Anthon også blev konfirmeret, -   Anthon Andersens forældre - var faddere ved nevøen Anton Olsen Ørbeks *2.12.1870 dåb i Systofte.
Maribo, Falsters Sønder, Falkerslev, Falkerslev Skoledistrikt, Virket By, Et Hus, 80 - F2, FT-1860, D6214
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Pedersen Skrikke     37     Gift     Husfader. Husejer. Daglejer          Horbelev Sogn, Maribo Amt 
Ellen Margrethe Olsdatter     40     Gift     Hans Kone          Tingsted Sogn, Maribo Amt 
Anton Andersen     11     Ugift     Deres Barn          Systofte Sogn, Maribo Amt 
Peder Andersen     8     Ugift     Deres Barn          Falkerslev Sogn, Maribo Amt 
Anne Margrethe Andersen     6     Ugift     Deres Barn          Falkerslev Sogn, Maribo Amt 
Ole Andersen     4     Ugift     Deres Barn          Falkerslev Sogn, Maribo Amt 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gitte Johansen

Maribo, Falsters Sønder, Falkerslev, Falkersløv Sogn - Virket By, et Huus, 37, FT-1880, D5025

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anton Andersen     30     Gift     Husejer. Smed          Systofte Sogn [Maribo Amt] 
Karen Marie Larsen     32     Gift     hans Hustru          N. Ørslev [Nørre Ørslev Sogn, Maribo Amt] 
Kirsten Hansine Larsen     5     Ugift     Børn          Horreby [Horreby Sogn, Maribo Amt] 
Ella Petra Larsen     1     Ugift     Børn          Falkersløv [Falkerslev Sogn, Maribo Amt] 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Britta Hansen

#12
En bror til Anthon
Peder Andersen *24.4.1852 Falkerslev - Hans Peter Olsen (søn af Ole Ørbæk) af Systofte er fadder
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Hvis vi ikke kan finde en alimentationssag i amtet på Anthon Andersen, ville jeg gerne bare én gang se navnet Ørbek ved Ellen Margrethe Olsen og familie. - jeg leder fortsat

Nørre Ørslev - Anton Andersen døde 12.6.1939

2.4.1875 han vies i Nørre Ørslev

Maribo, Falsters Sønder, Falkerslev, Virket, Hus, 22, FT-1890, D3722
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anton Andersen     40     Gift     Husfader     Grovsmed     Systofte Sogn Maribo Amt 
Karen Marie Andersen     42     Gift     Husmoder     Bestyrer Husholdning     Nørre Ørslev Sogn Maribo Amt 
Ella Petra Andersen     11     Ugift     Barn     Forsørges af forældrene     Født i Sognet 
Maren Kirstine Andersen     9     Ugift     Barn     Forsørges af forældrene     Født i Sognet 
Karen Rasmine Andersen     8     Ugift     Barn     Forsørges af forældrene     Født i Sognet 
Lars Peder Andersen     6     Ugift     Barn     Forsørges af forældrene     Født i Sognet 
Ole Kristian Andersen     3     Ugift     Barn     Forsørges af forældrene     Født i Sognet 
Ved ovennævnte fem børns dåb optræder der ikke nogen Ørbek-personer
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=354114#354114,70334862
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=354106#354106,70334686
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=354107#354107,70334725
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=354107#354107,70334721
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=354107#354107,70334718
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Maribo, Falsters Sønder, Systofte, Hus i Systofte by, Systofte sogn, , 2, FT-1890, C8863
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
*Hans Peter Olsen     63     Gift     husfader          Systofte               
*Karen Hansen     57     Gift     husmoder          Nørre Ørslev Sogn, Maribo Amt 
Marie Kirstine Olsen     22     Ugift     barn          Systofte 
Niels Peter Frederiksen     43     Gift     husfader     ??     Systofte 
Ane Henriksen     42     Gift     husmoder          Systofte 
Christian Frederik Henrik Frederiksen     9     Ugift     barn          Systofte 
Magrethe Jørgensdatter     71     Enke     enke          Nørre Ørslev Sogn, Maribo Amt 

Ovennævnte to ** er faddere ved dåben af Oluf Andreas Andersen *21.5.1881 Falkerslev
Moder er Anne Margrethe Andersen *30.7.1854 en søster til Anthon Andersen.

Maribo, Falsters Sønder, Falkerslev, Virket, Hus, 15, FT-1890, D3722
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Petersen     66     Gift     Husfader     Urmager     Horbelev 
Elen Magrethe Petersen     68     Gift     Husmoder     Forestaar Huset     Kraghauge 
Oluf Andreas Andersen     8     Ugift     Barn          Virket 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Ellen Margrethe Olsdatter (Anthon Andersens moder) *16.5.1821 Kraghave, Tingsted sogn -  fader Ole Hansen Ørebek
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Bram

Tak for alle jeres svar, jeg har prøvet at læse dem igennem.
Jeg har ikke fundet noget i alimentationssagerne fra Maribo Amt.
jeg kan godt se at Anton Andersen kunne være et bud, men hvorfor give sit uægte barn navnet Ørbech, hvis han fremover ikke selv bruger navnet, og hvis han er udlagt som barnefader, må der vel ligge en alimentationssag på det et eller andet sted.
Hvordan var retningslinjerne  for behandling af faderskabssager på det tidspunkt?

Venlig hilsen Jørgen Bram