Flytning af anetavle. J. W. Tholl

Startet af Stig Andersen, 10 Jan 2020 - 11:14

Forrige emne - Næste emne

Stig Andersen

Hej. Min anetavle skal flyttes over på en "ny" Pc. Det Kører i øjeblikket med styresystemet Xp på den gamle Pc'er. Jeg vil helst ikke skifte aneprogram. Gode råd modtages.
med venlig hilsen
Stig

Hans Chr. Baagøe

Hej

Når du skriver "ny PC", formoder, jeg at den kører med Windows 10. I første omgang skal du have programmet til at fungere på den nye PC. Du skal efter al sandsynlighed have en nyere udgave af programmet, hvis du vil undgå sikkerhedsadvarsler hver gang, du starter programmet.

For at få dine data over, skal du først tage en sikkerhedskopi af dine data. Derefter bør du opdatere programmet på den gamle PC til samme version som på den nye PC. Du tager derefter en ny sikkerhedskopi (du må IKKE overskrive de andre sikkerhedskopier). Sikkerhedskopien fra det opdaterede program kopierer du over på den nye PC, hvorefter du indlæser kopien i programmet på den nye PC. Det er frivilligt, om du benytter en USB-nøgle, en flytbar harddisk, eller en netværksopkobling, hvor PC'erne kan "se" hinanden, når du skal have dataene over på den nye PC. Du skulle herefter gerne være bedre kørende end før udskiftningen.

Sikkerhedskopien fra den gamle version på din gamle PC skal kun bruges, hvis noget går galt, så du skal tilbage til den gamle version for at gøre et nyt forsøg.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Anne Marie Holck

Citat fra: Stig Andersen Dato 10 Jan 2020 - 11:14
Hej. Min anetavle skal flyttes over på en "ny" Pc. Det Kører i øjeblikket med styresystemet Xp på den gamle Pc'er. Jeg vil helst ikke skifte aneprogram. Gode råd modtages.
med venlig hilsen
Stig

Hvilket program bruger du til den slægtsforskning?

Stig Andersen

Programmet er udviklet af J.W. Tholl og hedder Anetavle. Det er et gammelt program og kan muligvis kun køre i Windows XP og jeg har fået det igennem arv fra min broder og på hans gamle Pc'er. Hvis du søger på nettet med Dansk- Anetavle dukker det stadigvæk op.
med venlig hilsen
Stig

Hans Chr. Baagøe

Jeg har prøvet at hente installationsvejledningen til programmet. For at få det til at køre på Windows 10, bør du lave en mappe, hvor du kan lægge din installationsmappe. I vejledningen der vist et eksempel med: "C:\anetavle". Det vil højst sandsynligt ikke fungere på Windows 10 på grund af sikkerhedsindstillingerne. Dem bør du ikke pille ved, hvis du ikke har 100% styr på, hvad du laver.

Du kan vælge lave en mappe til "gamle programmer", hvor du kan lægge installationsmappen "anetavle". Alternativt kan du lægge det på et andet drev. Hvis du har andre gamle programmer, f.eks. "dage", der er en god evighedskalender til slægtsforskning, så skal den også installeres et trin oppe for at fungere på Windows 10.

Håber du får det til at fungere.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Stig Andersen

Hej Hans

Tusind tak for dine svar. Jeg har nu sammen med min søn prøvet at installerer Anatavle.exe på min Windows 10 efter dine anvisninger, men det lykkes ikke.

Dette på trods af, at vi har forsøgt os med at kører installationen i kompatible mode under egenskaber inden installationen. Under installationen kommer fejlmelding "at vi er ved at installerer på et 64 bit styresystem". Vi satte så under egenskaber programmet Anatavle.exe til 16 bit, hvilket ganske rigtigt ændre skærmopløsningen under forsøg på installation, men heller ikke dette lykkes!

Fik du installationen til at lykkes, da du kiggede på det?

Og i så fald ja, er der nogle fif?

Eller andre bud på en løsning?

Med venlig hilsen
Stig Andersen

Hans Chr. Baagøe

Hej

Nej, jeg fik samme fejlmelding. Jeg har tidligere forsøgt med andre programmer, hvor kompabilitetsmode og andre trick fra Microsoft ikke fungerer.

Du kan køre programmet fra en virtuel PC, som du skal oprette på den nye PC. Det afhænger lidt af din udgave af Windows, hvordan det skal gøres. Den virtuelle PC kan installeres med Windows 7 eller ældre. Programmet "Anetavle" kan godt køre på Windows 7. Hvis du har fået en af CD'erne fra Kort- og Matrikelstyrelsen med Danmarkskort,  er det den samme udfordring. De samarbejder heller ikke med Windows 10.

Hvis Hyper-V-Manager ikke kan benyttes på din udgave af Windows 10, kan du benytte programmet Virtualbox til at køre den virtuelle PC.

Jeg har lige installeret Anetavle på Windows 7, og derefter forsøgt at importere min egen slægtsdatabase, hvilket programmet ikke syntes var en god idé (se vedhæftede fejlmelding). Jeg ignorerede dog meldingen, for at kunne se, hvordan programmet ellers så ud.

Jeg vil anbefale Jer at installerer programmet på en virtuel PC, også selv om I vælger at flytte dataene over i et andet program, der fungerer på Windows 10. Det er nemlig ikke altid at noter m.m. kommer korrekt over, og så vil det være ærgerligt, hvis noget går tabt, fordi den gamle PC en dag ikke mere vil starte.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe