Opdeling af slægtsgrene - hvad gør I?

Startet af Lis Helleberg, 25 Dec 2019 - 19:13

Forrige emne - Næste emne

Lis Helleberg

Hej
Jeg er i tvivl om, hvad der vil være bedst, når jeg registrerer slægtsgrene (jeg bruger Brothers Keeper).
Lige nu har jeg fokuseret på min fars slægt. Når jeg begynder at arbejde med min mors slægt, vil det så være mest hensigtsmæssigt at starte en ny database med kun den del af min aneside?
Hvis det nu viser sig, at der langt ude i begge slægtsled er nogen, som har giftet sig, så far og mor har fælles aner langt tilbage i tiden, kan man så få databaserne smeltet sammen?
Hvad er jeres erfaringer?

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Lis Helleberg
Du skal ikke begynde en ny database på din moder side.
Jeg bruger også Brothers Keeper.
Min mormor og min farfar er søskende derfor har jeg kun 6 oldeforældre og ikke 8 som er det normale antal, min mormors og min farfars forældre bliver kun indført 1 gang i slægtsprogrammet det fungerer uden problemer, jeg skal blot acceptere at når jeg ser på mit anetræ er der 2 grene der er helt ens.
Med venlig hilsen og godt nytår
Ole Sylvester-Nielsen


Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Lis Helleberg

Hej Ole,
Mange tak for dit input. Så kører jeg videre med den database jeg allerede har. Min slægt kommer fra bønder og det var begrænset, hvor langt omkring de flyttede, så jeg vil ikke blive forundret, hvis der på et tidspunkt kommer "krydsninger".

Med venlig hilsen og godt nytår til dig og alle andre, som læser dette.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Christian Konstmann Autzen

En opdeling af ens database vil helt givet kun give ulemper. - Jeg har indtil nu knap 30.000 navne, og jeg har derfor en del navne i databasen, som går ind i andre slægter, inklusiv at min hustru og jeg har fælles aner, ude i 9./10. generation.

Men - du skal hele tiden sikre dig, at et navnesammenfald er korrekt, når dit system giver muligheden, når du indtaster nye navne.

Så - brug altid samme database.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Helleberg

Hej Christian,
Det er altid godt at høre andres erfaring. Mange tak for det.

Med venlig hilsen
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg