Uddannelse af komministre i Sverige - hvor?

Startet af Britta Sørensen, 04 Jan 2020 - 15:18

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej.

Vedr. uddannelse af komministre - aktuelt i årene 1650-1750 i Sverige. Jeg kan se, at flere (måske de fleste) af dem avancerer til præster og muligvis endnu højere. Det kunne vel tyde på, at de alle var uddannede teologer? skete det så på landets universiteter? eller?

Jeg har en forfader Johannes Andreas Frolin, som bliver  komminister i Södra Möckleby. Han bliver født i Frödinge/Halltorp. Han springer næppe fra en eller anden tilfældig stilling til at være komminister uden uddannelse. Hvor kunne det tænkes, han (og andre) var uddannet?
Mvh
Britta S.


Johannes Frolin f. i Frödinge, Linköpings stift, 1697 kom. (dvs kapellan) i Smedby 1726 död 1742. 

Iflg http://runeberg.org/kalmherd/0133.html - oversigt over Præster og Kapellaner.

Eva Morfiadakis


I Uppsala och Lund läste studenterna teologi. En del student studerade vid utländska universitet, tex i Grefswald eller Wittenberg.

En komminister är en präst. En lägre titel. Min konfirmationspräst var komminister när jag blev konfirmerad. Några år senare var han kyrkoherde i församlingen.

http://runeberg.org/nfbn/0346.html

Eva M
Eva M

Britta Sørensen

Hej Eva.

Tak for svaret, jeg har gemt "definitionen", den er rar at have.

Hvis du har tid, så er der nogle spørgsmål, som jeg gerne ville have svar på. De vil måske kunne hjælpe mig videre i min indædte kamp for at finde frem til Johannes Andreas Frolin og hans forældre.

Jeg har i Family Search fundet et par M. Frolin f. 1671 og Ms. Frolin f. 1675 formentlig boende i Halltorp. De bliver gift 1695 og skulle angiveligt få et barn i 1703 ved navn Johannes. Hvis fødselsåret er rigtigt, kan det ikke være "min" Johannes. De kan imidlertid sagtens også have fået en søn i 1697, da de bliver gift i 1695. Det ville ikke være første gang, at et par brødre fik næsten samme navn. Desværre mangler kirkebøgerne for den tid både i Halltorp og Frödinge. Jeg har overvejet om Frolin'erne oprindelig kommer fra Tyskland. Det ser ud til, der har været en ret stor indvandring af folk (præster?) fra Tyskland - og Flandern! De spørgsmål vil jeg om nødvendigt vende tilbage til.

Nu til mine spørgsmål

Hvis en dreng i et sogn, f.eks. som  i mit tilfælde Johannes Andreas Frolin f. 1697 i Frödinge, findes egnet til uddannelse til præst, bliver han så sendt til en latinskole f.eks. i Kalmar eller ..?

Hvor længe ville eksempelvis Johannes så være i latinskolen, inden han blev sendt videre til Universitetet?

Jeg går ud fra, at præsterne i sognene underviste børnene - alle? indtil en vis alder?

Kunne eleverne selv bestemme hvilket universitet, de ville på?

Kunne det også ske, de udvalgte blev sendt til universitetet direkte fra sognet?

Var det en mulighed for alle at komme til universiteterne i Tyskland eller var det for efterkommere af tyske indvandrere?

Hvor længe varede teologistudiet normalt ved universitetet - 6 år?

Johannes bliver kom. i 1726, han er da 29 år gammel. Det er formentlig hans første embede. Det forekommer mig, at være sent, at få sit første embede, men der skulle naturligvis også være et ledigt.

Det var mange spørgsmål, jeg bliver glad også for et enkelt svar eller to. Det er ikke meningen, du skal slå en masse op, men hvis du har dem i hovedet, så ... :)
Mvh
Britta S.

Eva Morfiadakis

Hej,

Tyvärr har jag för dåliga kunskaper om utbildning av präster i äldre tider.

Jag vet inte om du kan läsa ut något av den här artikeln:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Sverige

Eva M
Eva M

Britta Sørensen

Hej Eva.

Tak for linket jeg bliver formentlig ikke dårligere kørende af at læse artiklen. Jeg bliver nok nødt til at gå lidt i tænkeboksen! Har netop opdaget, at der ud over slægterne Frolin og Frodin, som jeg en overgang troede, havde samme udgangspunkt, at der også findes en slægt Frodlin. Det giver endnu en søgemulighed. Slægtsforskning er spændende :).
Mvh og tak for hjælpen
Britta