Skifte for Mads Vistisen i Daugbjerg 1709

Startet af Annette Damgaard Hansen, 02 Jan 2020 - 23:26

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle sammen

Jeg har været nogle skifteprotokoller igennem for at finde ham her:

Mads Vistisen
Født: Mads Vistisen, 1648, Daugbjerg Sogn, Fjends Herred, Viborg Amt som søn af Visti Andersen
Død: 29. oktober 1709, Daugbjerg Sogn
Gift med Johanne Pedersdatter

Desværre har jeg ikke fundet ham, og er også usikker på, hvilken skifteprotokol, jeg skal kigge i. Kan nogen hjælpe mig videre?

Vh Annette Damgaard

Grethe Leerbech

Hej Annette

Du er nødt til at fortælle lidt mere om ham. Er han selvejer eller fæster, for som fæstr skal du lede i godsets protokoller og som selvejer kan det være både herredet, og amtet eller også evt. nærmeste by (Skive?) -altså byfogeden.  Men mon ikke du kan finde skiftet i Fjends-nørlyng herreds skifteprotokoller elelr evt. justitsprotokoller (for evt. auktion)
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

Hej Grethe
tak for indput. Jeg ved ikke om han er fæster eller selvejer, og det står heller ikke i de kilder jeg har:
http://anetavler.kilokilokilo.dk/getperson.php?personID=I2157&tree=anetavler

Vistierne kom oprindeligt fra en selvejerslægt på Egebjerggård, Vridsted. Nogen blev selvejere, andre fæstere. Men det du skriver giver mig alligevel hjælp - eksempelvis ville jeg ikke vide, at byfogeden i nærmeste by også kunne være en mulighed.

Bedste hilsener fra Annette

Grethe Leerbech

#3
Hej igen Annette
Jeg kan se at Fjends herreds protokoller etc. ikke går så langt tilbage. Men nu har jeg kigget i Daugbjerg by chr. 5. matrikel -se link - om der står mere i model og markbøgerne, må du selv slå op. Det må jo være lige dero mkring at Visti får overtaget sin gård. e
Og her kan jeg se at er umiddelbart kun er 2 x Mads i 1688, nemlig i Søvsø by Madtz Thommesen som  deler en gård med Christen Jensen, ejer  Jacob- jeg tror der står Rolufs? Arvinger i Hamburg.Og så er der 1 Madtz Jensen som deler gård med Troels Mouridzen ejer Peter Johansen-hvem han så er. Så det viser at der er 2 Madtz'er på det tidspunkt, så det hjalp desværre ikke noget.
Jeg har været på den samme, og det jeg fandt link om, er når de adelige til mine fæste arvinger har solgt eller belånt deres gods og de så som pant leverer jordebøger her skriver de deres fæsteres navne op sammen med hartkorn. Men det er en meget langsom og ihærdig proces. Men jeg har også været heldig i Viborg om skøder at finde noget som ikke kan ses andre steder- dvs. for selvejere.
I 1688 er der ikke noget der hedder Daugbjerggård! i hvert fald ikke i matriklen.   
Så her kommer du desværre ikke videre. Din eneste mulighed nu er om du kan finde noget i Viborg landstings justitsbøger f.eks. om skiftet efter jacob R? fra Hamburg.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21658914#408375,75704204
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej igen Annette

Jeg slog dog op igen i Modelbøgerne og her fandt jeg altså din Madts Wistisen nr. 6. som deler gård med Peder Christensen - men der findes også en husmand som hedder Madz Vistisen??  Og jeg må have læst fuldstændig forkert i mit svar nedenfor. Men i matriklen står der husmand Madtz Christensen og så ham fra Søvsø madtz Thommesen. undskyld. 
Men ud fra det materiale mener jeg faktisk at din Visti Madsen og den ... Madsen fra Søvsø ikke er brødre-.

Håber du kan finde ud af det.
grethe

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21658912#408321,75698646
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

Hej Grethe
Hold nu op, det er svært og ulæseligt. tror jeg skal have et kursus i at læse de dokumenter. Min Mads Vistisen døde i 1709, så jeg kan ikke gennemskue systemet :) - men jeg må gøre et forsøg og lede videre.
Tak for hjælpen - det er et stor skridt på vejen.
vh Annette