Slægtsforskning i Skåne

Startet af Harry Louisson Hansen, 27 Okt 2010 - 06:46

Forrige emne - Næste emne

Harry Louisson Hansen

Er der nogle der har erfaringer med slægtsforskning i Skåne.

En gren af min slægt ser ud til at udvandre til Sandby ved Lund medio 1800.

Jeg har forsøgt at søge via linket på AO, men uden resultater.

Jeg ved positivt, at et par børn bliver født derovre.

Findes der et Arkiv i Lund? Jeg synes ikke jeg får noget resultat, når jeg Googler det.

På forhånd tak

Harry Louisson Hansen

Svend Aage Hansen

Hej Harry!

Der kan være lidt problemer med at finde Arkivets hjemmeside lige nu, der er vist noget ændringsarbejde igang, men der findes mange muligheder ud over Genline, SVAR og ArkivDigital.
Du kan prøve nogle af disse lænker:

Landsarkivet i Lund
Besöksadress
Dalbyvägen 4
Postadress
Box 2016
220 02 LUND
Tel: 010-476 82 00
Fax: 010-476 82 20
E-post: landsarkivet@landsarkivet-lund.ra.se
Webbsida: www.statensarkiv.se/lla
Område: Blekinge, Halland och Skåne län

Malmö stadsarkiv
E-post: stadsarkiv@malmo.se
Fax: 040 - 10 53 28
Område: Malmö kommun


http://www.scangen.se/
http://www.ddss.nu/%28S%28gvvxn1453211usb4bnhm5p55%29%29/swedish/default.aspx
http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige


Lena Einarsson

Hej
skall se om jag kan söka men behöver namn och årtal om det finns.
MVH
Lena

Harry Louisson Hansen

Tusind tak for jeres Hjælp,

Lena hvis du har mod på det, så drejer det sig om Christian Peder Evald Christophersen der skulle være født 29/8 1850 og søsteren Hilma Augusta Emilie Christophersen der skulle være født 6/2 1852.

Ifølge Kystpolitiets omflytningsprotokol for Dragør skulle det være i Sandby ved Lund, men det kunne være rart med en nærmere adresse. Jeg forestiller mig der må være en del landsbyer i dette Sogn.

På forhånd tak

Harry Louisson Hansen

Svend Aage Hansen

Hej harry!

Her har du lidt information om de eftersøgte personer.

Hardeberga C:4 (Födde 1838-1865) side 147.
Södra Sandby F.D.B. 1844-1861 bild 55/161. GID:1378.35.99000.

1850 Augusti
Sandby
Mjölnaren från Köpenhamn Hinrik Christoffersson och dess. Hustru Karna Pederssons son
Christian Peder Evald föddes (i Sandby Mölle) d: 9de Aug. och döptes den 18de. ( i Sandby Kyrka)

(Lidt forskellig text i de 2 bøger)

Hardeberga C:4 (Födde 1838-1865) side 155.
Södra Sandby F.D.B. 1844-1861 bild 65/161. GID:1378.35.100000

1852 Februari
Sandby No.(12)
Mjölnaren från Köpenhamn Chr. Christoffersson och dess. Hustru Karna Pederssons dotter
Hilma Augusta Emilia född den 6 febr: Döpt d: 12te febr:

Faddrar: Mjölnaren C. Christoffersen från Lund; Snickaregesällen G. A. Pramberg å No. 6 Sandby;
G. Nedström från No. 1 Fågelsång; Fru Christoferssen från Köpenhamn; ??; Mamsell ?. Osberg å No. 14 Sandby.

Obs. Faderen har forskelligt fornavn ved de 2 fødsler, men forklaringen finder du i husforhøret!

Södra Sandby Husförhör 1848-1857 bild 70/311. GID:1378.39.53500
I husforhørsbogen for samme periode kan jeg se følgende:
Arredator af Qvarnen m.m. [forpagter af Møllen]
Hendrik Christian Christophersen f. 7/5 1821 i St. Magleby. Flytter til Gottland 6/9 54.
Hustru Karin Shristiansen f. 20/5 1824 i Sundbyvester.
Dotter Sara Paulina Christina f. 30/11 1853 i Södra Sandby (döptes 11/12)

De 2 første børn er ikke omtalt i husforhøret!
I udflytningslisten står der st de flytter til Gotland men ikke til hvilket sogn. Der er omk. 90 sogne på æen, så du må nok fortsætte at led lidt til.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Harry Louisson Hansen

Wow!!!

Tusind tak Svend Aage Hansen, det er da helt utroligt. Jeg havde aldrig forestillet mig, at de også har været på Gotland.

Jeg forsker denne gren sammen med min fætter, og nu ser det ud til at en fælles ekskursion til øen er højaktuel.

Det er virkeligt spændende dette her.

Endnu engang tak for hjælpen

Harry Louisson Hansen

Undskyld Svend Aage, men hvad er egentlig en forhørsprotokol?

vh

Harry

Svend Aage Hansen

Hej Harry!

Den svenske kirkebog var grundlaget for folkeregisteret helt op til 1991 da det blev overført til skattemyndighederne som fører folkeregistret i dag.
Fra starte i slutningen af 1700-tallet samledes  alle folk i sognet på forskellige stedet hvor præsten skulle gennemføre forhør med dem for at kontrollere at de kunde deres katekismus og andre kristendomskundskaber. Herved blev der oprettet en liste over alle som fandtes i sognet.
Præsten skrev nye børn ind ved familierne, det blev noteret hvornår og hvortil man flyttede og ofte så findes der personlige noteringer om om individerne: blind, idiot, skatteskyld, straf- og militærforhold.
Man kan på denne måde følge en person fra fødsel og gennem familiedannelse frem til døden.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Harry Louisson Hansen

Hold da helt op, hvor interessant! Tænk hvis vi havde tilsvarende her i landet.

Tak for oplysningen

Harry