Branden i Daugbjerg 1791

Startet af Annette Damgaard Hansen, 29 Dec 2019 - 15:17

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg har en tip3 oldefar, Peder Michelsen i Daugbjerg.

I 1791 brændte Daugbjerg by, og stort set hele byen gik til grunde. Branden skulle være påsat i en gård af rakkere, der fik betaling for det. Men det blev aldrig opklaret.

I et brudstykke fra retssagen, som er beskrevet i Jeppe Aakjærs artikel i Skivebogen om samme, ses det at min tip3-oldefar Peder Michelsen var hårdt ramt af branden.

Dernæst fremstillede sig Gaardmand Peder Michelsen, staaende i Matriculen for Hkorn 3 — 2 — 3 — V2 alb, som ligeleedes med Sorg og Bedrøvelse gav tilkiende, at hans i Fæste hafte Gaards Bygninger 11 Fag Stuehuus 9 Fag Ladehuus, 11 Fag Stald og Fæehuus i alt 31 Fag, indbemeldte Tid af opkomne Ildebrand ulykkelig opbrændte. Gaardens Besætning af levende Kreaturer bleve biergede, men af hans Indboe og Gaards Reedskaber blev en stor Deel aldeeles forbrændt, saa mistede han og 29 tdr torsken Korn, samt alt det Skafte Korn Høe og Foeder, som han hafte rigelig i Behold til sine Kreaturers Føde, han var altsaa sadt i en høysttrængende Forfatning og var nød til om understyttende Hielp at søge sin Næste paa Haanden.

Mit spørgsmål er, om nogen ved, om man dengang havde nogen form for forsikring eller en social ordning, der kunne få de ramte folk på fode igen. Mon Hald Hovedgaard var forpligtet til at genopbygge byens gårde........... eller hvordan mon?

Mvh. Annette Damgaard