Johan Jensen fra Holtug.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 26 Dec 2019 - 15:44

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Min tiptip-oldemor, Johanne Kirstine Jensdatter, blev den 1. marts 1839 gift med Johan Jensen i Store Heddinge sogn, Præstø amt. Johan blev født den 20. oktober 1804/1805 som søn af Jens Christoffersen af Holtug og ?.

Allerede knapt 3 måneder efter vielsen nedkommer Johanne med datteren, Maren Kirstine. Men ægteskabet knirker og ved FT1840 bor Johan hjemme hos sine forældre i Holtug, mens Johanne og børnene forsørges af hendes forældre i hjemmet ved Kongeskov.

I 1846 anmoder Johanne om separation og skilsmisse hos Præstø Amt og, så vid jeg ved, efterkommes hendes ønske i 1850.

7 år senere begår Johan selvmord ved at drukne sig i en mergelgrav. Skudsmålet fra hans seneste arbejdsgiver, Brændevinsbrænder P. Hoffmeyer, var, at Johan var en drukkenbolt :-)

Der har jo givet vis været en god grund til Johannes ønske om at blive skilt og argumenterne må have været i orden, siden skilsmissen blev bevilget. Jeg har forgæves ledt efter hendes argumente,r eksempelvis en  politianmeldelse for vold eller lignende.
Min sjettesans siger mig, at Johan ikke var et af Guds bedste børn og der derfor må kunne graves noget frem om ham.

Jeg vil være glad, hvis nogen kan hjælpe.

Glædelig jul til alle.

Mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Britta Hansen

#1
Hej Theis

Sagen i Præstø Amt - nr. 1363 i 1846 ser vi i Journalregister - højre side

Journalen
Der er henvisning til
- C 645 af 24.8.1846
- Bevilling D1451 8.9.1846
Derudover står der: 'v. xx 27 no 14 2/a 1850', og hvad er det mon?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Hej Britta.
Tusind tak for dit hurtige svar, men hvordan finder jeg ud af, hvad "v. xx 27 no 14 2/a 1850" betyder?
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

John Damm Sørensen

Citat fra: Theis Kongeskov Jensen Dato 27 Dec 2019 - 09:53
Hej Britta.
Tusind tak for dit hurtige svar, men hvordan finder jeg ud af, hvad "v. xx 27 no 14 2/a 1850" betyder?
Da sagen fra 1846 kun vedrører separationen, er henvisningen til sagen fra 1850 en henvisning til ansøgningen om endelige ophævelse af ægteskabet.
S 1250:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17186257#217343,41050561

Hilsen
John


Theis Kongeskov Jensen

Tak, John.
Jeg må en tur på arkivet :-)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com