Søger efter oplysninger om Niels Peter Nielsen, FT 1860 Vamdrup sogn

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 12 Dec 2019 - 13:01

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har fundet Niels Peter Nielsen i FT 1860 for Vamdrup sogn, Ribe amt, side 169 (midtfor). Så vidt jeg kan læse, er han på det tidspunkt 9 år og født i Flensburg. Han er søn af landpostbud Jes Carl Nielsen og Marie. Ud over denne søn er en datter (Ane Marie Karoline Nielsen) og en yderligere søn (Hans Peder Essendrup Albert Nielsen), som jeg har alle oplysninger på. Jes og Marie flytter senere til Brørup, hvor datteren flytter med.
Problemet er, at jeg ikke kan finde yderligere oplysninger om Niels. Kan jo heller ikke søge i lægdsrullerne, da han er født i Flensburg. Håber nogen kan hjælpe mig videre, da jeg nu har søgt overalt i lang tid.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Mette R Francke

Hei


Viser FT 1860
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLC-9LPB?i=870&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLDC-6L4L

Jeg kan ikke se Niels Peter sin konfirmasjon i Vamdrup.

Vet du hvor og når hans søsken er konfirmert ?

Vet du hvor de bodde i ft 1870 ?


mvh
Mette
Mette R Francke

Britta Hansen

#2
Ribe, Anst, Vamdrup, Bastrup Skoledistrikt, Boelssted, 205 F1, FT-1860, D5261
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jes Carl Nielsen     37     Gift     lever af sin Jordlod. Huusfader          Aadum Sogn Ringkjøbing Amt 
Marie Pedersen     42     Gift     hans Kone          Feldsted Sogn Aabenraa Amt 
Niels Peter Nielsen     9     Ugift     deres Børn          Flensborg 
Hans Peter Nielsen     6     Ugift     deres Børn          Flensborg 
Andreas Peter Nielsen     3     Ugift     deres Børn          Vamdrup 
Ole Jørgen Jørgensen     27     Ugift     Høkere          Veien Sogn Ribe Amt 
Peter Bertelsen     26     Ugift     Høkere          Seest Sogn Ribe Amt

Ribe, Malt, Brørup, Hulkjær Thirslund, Tirslund, Huus, 114b, FT-1870, C3511
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jes Karl Nielsen     46     Gift     Husfader     Aftægtsmand, Arbejdsmand     Aadum Sogn, Ringkjøbing Amt 
Marie Pedersen     52     Gift     Husmoder          Felsted Sogn, Sønderjylland 
Hans Peder E?? Albert Nielsen     14     Ugift     Søn          Flensborg 
Ane Marie Karoline Nielsen     9     Ugift     Datter          Bastrup pr Kolding 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Britta Hansen

Hvad skal vi se om Niels Peter Nielsen i den gamle tråd?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gitte Johansen

#5
I 1855, hvis det er ham. Så hedder han Niels Hans Peter Nielsen.

Kun en hjælp, hvis såfremt han bedre kan findes.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg vil gerne sige tusind tak for indlæggene. Undskyld jeg glemte at henvise til tidligere tråd. Men hverken den eller nuværende har kunnet hjælpe mig endnu. Kan godt se at der i FT fra 1855 står et ekstra navn på ham. Vil forsøge om det vil give nogle svar.
Tror jeg har fundet en afgangsliste, hvor han og konen flytter til et sogn ved Kolding, men jeg kan ikke læse stednavnet. Jeg henviser til KB for Vamdrup sogn 1862 - 1873, afgangsliste side 459, opslag nr. 206 pkt. 36. Jeg mener der er står Jes Carl Nielsen og Hustru. Længere til højre mener jeg der står noget med Kolding og et stednavn nedenunder der begynder med Hø....... Det kan jo godt være "min" Jes, men jeg er ikke sikker.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Britta Hansen

Viser lige afgangslisten Vamdrup sogn fra 1866 - jeg læser under nr. 36 Jes Carl Nielsen og hustru .......
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

I den tidligere tråd, der er henvist til i denne, viser Inger Toudal udskrift fra FT 1901 i Brørup. Her fremgår, at Jes Carl Nielsen var gift 2 gange, men hvad mere interessant er, at der står anført 2 levende og 2 døde børn.
Jeg har kun fundet 3 børn, men der må jo have været et barn mere i eet af de to ægteskaber. Men 2 døde børn kan måske antyde, at ham Niels jeg søger mere om, er død et eller andet sted. Så jeg må i gang med at lede igen. Men hvis nogen allerede har et svar der kan hjælpe, vil jeg være meget taknemmelig.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Toudal

#9
Viser lige FT-1855, Flensborg: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=121461#121461,17496899

Jeg kan ikke se af FT-1901, at Jes Carl Nielsen skulle have været gift 2 gange.

Navn:   Jes Karl Nielsen   Køn:   M
Fødselsdato:   18250114   Civilstand:   G
Stilling i husstanden:   Husfader   Fødested:   Aadum S Ringkjøbing A
Erhverv:   Forhenværende Landpost Lever af Aftægt og Pension
Kildehenvisning:   Hovedliste   Trossamfund:   Folkekirken
Ejendommens navn:   -   Ejerens navn:   Jes Karl Nielsen
Flyttet til kommunen:   1867
Sidste opholdssted:   Holsted S
Gift hvornår:   1852   
Antal levende børn:   2   Antal døde børn:   2

Kilde:    FT-1901   Husstands-/familienr:   23
Matr.nr/adresse:   17
Sogn:    Brørup   Herred:    Malt
Amt:    Ribe   Stednavn:    Eskelund
Indtastningsnr:    D7100   Løbenr.:    103

Hans Peter Nielsen dør 3. feb. 1865 i Vamdrup sogn:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21638050#401972,74533358 - nr. 5

- Søn af Hsmd. paa Bastrup Mark Jes Carl Nielsen - slesvigsk, 12 Aar, Dipht.

Det må vel være Niels (Hans) Peter fra FT-1860.

Ved FT-1860 ses tre børn, og ved FT-1870 to børn.

Søn Andreas Peder Nielsen f. 23. sept. 1857 i Vamdrup sogn:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21638050#401959,74533005 - nr. 15

- han dør 24. jan. 1867 i Holsted sogn: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637962#401222,74515399 - nr. 5

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Inger. Tak for svaret. Og tak for at du fandt Hans Peder Nielsen. Du var lidt hurtigere end mig. Jeg har siddet og undret mig lidt over FT fra 1855. Der er tillsyneladende yderligere 2 børn nævnt, men det kan jo være plejebørn, for nu passer det med oplysningen fra FT 1901 med, at der er 2 levende og 2 døde børn.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

#11
De 3 andre børn er jo børn af hendes 1. ægteskab
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Tak til alle der har hjulpet med svar. Jeg er nu ved at søge hans lægdsrulle, da jeg ved at han var dannebrogsmand, og deltog i krigen 1848. Jeg har fundet ham i en afgangsliste fra Aadum sogn, og har brug for lige at tyde, hvortil han rejste:
Ådum sogn, Ringkøbing amt, kontraministerialbogen i farver, til- og afgangslister 1845 - 1851. Opslag 19 pkt 32. Her finder jeg Jes Carl Nielsen, afgang 10 OKT 1848 til L........ i Skjern sogn, tjenestekarl. Håber at kunne få hjælp til lige at tyde stednavnet.
Jeg har fundet ham i lægdsrullen, da han blev født i Ådum. Men vil godt have fundet hans ansøgning om fortjenstmedalje og måske hvor han forrettede tjeneste.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Britta Hansen

#14
..............................
slettet igen, da du har fået hjælp
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com