Hjælp til realregister, matrikel 76 Ørslev Sogn, Baarse Herred, Præstø Amt

Startet af Henrik Sørensen, 22 Dec 2019 - 10:50

Forrige emne - Næste emne

Henrik Sørensen

Er der en med god forstand på at slå op i realregistre og skøde og panteprotokoller der kan hjælpe med dette:

Jeg ved at Skrædder og Husmand Henrik Christensen har købt ejendommen på matrikel 76, Ørslev sogn formodentligt omkring 1860.

Han har formodentligt købt ejendommen af Godset Iselinge ved Vordingborg, så han er gået fra at være fæster til selvejer.

Han fremgår af Realregistret 1. række (link herunder), men der står intet om købsdato, eller oplysninger om sælger:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=147612&side=49&height=789

Matrikel 76, Nr 1102 Henrik Christensen.

Jeg har uden held forsøgt at finde skødet i Skøde og panteprotokollen:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16511898#147598,24320201

Er der nogen der har en ide til en nemmere tilgang til det end at sidde og læse alle optegnelserne igennem i skøde og panteprotokollen

Venlig hilsen
Henrik Sørensen

Britta Hansen

Hej Henrik

Her er hvad jeg umiddelbart kan finde om ejendommen:
Vordingborg Søndre Birk
Matrikelregister til realregister, Vordingborg Søndre Birk
matr.nr. 76b 1. kolonne henvisning til 3-1102, (side 1102, som du også så i bogen Realregister 1. række - højre side person nr. 6 fra neden.

Et senere blad på matr.nr. 76b Ørslev i Realregistret
Bog nr. 3 kan jeg ikke finde.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Henrik Sørensen

Hej Britta

Tak for dine input. Det der undrer mig er at der ikke i realregistret 1. række står tidspunkt for handlen, samt oplysninger om sælger ligesom der gør i realregistret 2. række.

Det er lige netop tidspunktet for ejendomshandlen jeg er ude efter, så jeg har noget at gå efter hvis jeg vil finde skødet.

Jeg sidder lige nu og bladrer skøde og panteprotokollen igennem, men ldet er lidt omfattende når man ikke har et præcist tidspunkt at gå efter.

vh Henrik

Britta Hansen

Hej igen

Der var desværre ikke så meget mere at komme efter med hensyn til tidspunktet.

Jeg ved ikke, om du allerede har set Henrik Christensen i
Iselingen Fæsteprotokol
side 242 i protokollen
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Henrik Sørensen

Nej den havde jeg ikke, så 1000 tak for det. Det var en god oplysning :-)

vh Henrik