Family Finder tree

Startet af Krista Lauridsen, 17 Dec 2019 - 14:50

Forrige emne - Næste emne

Krista Lauridsen

Hej

Jeg har for kort tid siden bestilt en DNA test til mig og til min far hos family finder. Når jeg vil taste aner ind i mit træ, har jeg problemer med at indtaste en gren af træet hvor der er ane sammenfald. Altså når jeg feks har tastet min morfars morfar og hans forældre, kan jeg ikke få angivet at farmors forældre rent faktisk er de samme. Har nogen fundet en løsning på det?

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Karsten Damén

#1
Jeg har aldrig brugt FTDNA til at etablere slægtstræer, så jeg har ingen erfaring med dette problem.  Jeg kan dog se, at visse brugere vurderer FTDNAs funktion til at lave slægtstræer som meget dårlig - så har jeg endda modereret sproget   ;D

Men en nemmere og sikrere måde at gøre det på er lave sit stamtræ i et (gratis) program på sin egen PC/tablet - for derefter at eksportere det som en GEDCOM fil.  Denne fil kan så indlæses hos FTDNA.

mvh
Karsten

Krista Lauridsen

Hej

Tak for var. Ja det giver god mening, det virker ret mangelsfuldt  - har før haft Brothers Keeper og derefter MacFamily Tree - som så af en eller anden grund udløb og ikke fungerede mere - træls - så jeg må no investere i et nyt program :-(

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Karsten Damén

#3
Citatinvestere i et nyt program

Jeg var lige ved at sige, at der findes masser af gode gratisprogrammer.  Men måske er du Mac bruger, og så ser det nok lidt sort ud!

Kan kun komme i tanke om Ancestral Quest Basic eller Gramps til Mac OS, hvis det skal være gratis.
Men ingen af dem kan vist køre under Mac OS 10.15 Catalina, så hvis du har opgraderet til 10.15 dur de ikke lige nu.
https://genealogytools.com/macos-catalina-released-why-you-might-want-to-hold-off-upgrading/

Det samme gælder vist MyHeritage FamilyTreeBuilder (som også er gratis og kan overvejes, hvis du ikke - som jeg - er allergisk overfor MyHeritage)

Karsten

Anders M. Petersen

Hej Krista!

FTDNA er ikke et slægtsforskningsfirma som f.eks. MyHeritage er - de sælger DNA-tests og deres stamtræer er bare en støtte til DNA-testen, således at man kan se sine matches stamtavler.

Det er virkeligt besværligt at oprette stamtræer manuelt hos FTDNA - det er nok derfor vi ser så mange ufærdige træer derinde.
Jeg vil helt klart anbefale dig at få fat i et "rigtigt" stamtavleprogram til din PC og så bygger din stamtavle dér. Derefter kan du eksportere din stamtavle til FTDNA som Gedcom fil (i UTF-8 format så de danske bogstaver vises korrekt).

Jeg bruger selv det ret billige Legacy på min PC er er ganske tilfreds!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Hej Krista

Jeg vil da anbefale dig at også at se på https://www.wikitree.com/. Det er gratis, online, tilgængeligt for alle (selvfølgelig med hensyntagen til persondataloven), og kan bruges både på PC og Mac, Ipad og telefon. Der er dog endnu ikke en app til telefonen.

En stor fordel er, at man samarbejder om profilerne, så de bliver så korrekte som muligt og giver mulighed for at dele billeder, som andre efterkommere måske ligger inde med. Det sker en kvalitets styring af profilerne "maskinelt" men sandelig også ved andres korrekturlæsning. En anden fordel er, at ens arbejde er garanteret gemt for eftertiden -ikke noget med, at det ligger på et USB stik i en skrivebordskuffe, eller på en gammel PC, som ingen interesserer sig for, når man er død
.
Programmet har specielle funktioner til DNA, således markeres slægtninge op til 5tipoldeforældre og ud til 3rd cousins, hvis man har angivet, at man har taget en DNA test. Dette letter arbejdet med at finde DNA match. Desuden er der mulighed for at angive om slægtsskabet er bekræftet med DNA, og igen er der kvalitetskontrol på oplysningerne.

WikiTree er i øvrigt det eneste program, som Gedmatch linker direkte til. Det tager jeg som et kvalitetsstempel. Jeg har selv prøvet et par andre slægtsprogrammer uden dog at finde nogle, som jeg syntes om., men det gør jeg helt bestemt om WikiTree. Jeg er nu igang med at taste alle min fars håndskrevne fund i WikiTree, samtidigt med, at jeg kontrollerer hans oplysninger. En gang imellem downloader jeg så en gedcomfil, som jeg uploader til FTDNA med de nye oplysninger. Tidligere havde jeg også uploadet til My Heritage, men jeg blev træt af at få smarte matches til mine egne fund på WikiTree, så jeg har slettet træet på My Heritage.

Du er velkommen til at se, hvor langt jeg er kommet i min tastning - bare brug linket i min signatur. Derfra kan du bladre videre i mine aner og deres slægtninge.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ