Haverslev Han Herred vielse 1737

Startet af Niels J Dinnesen, 19 Dec 2019 - 10:11

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

Haverslev kirkebog i årene op til 1737 er lidt af en prøvelse. Skriften er sjusket og vakkelvoren – som om den person, der har ført bogen, måske knap selv har kunnet se, hvad han skriver.

Ane Pederdatter f. 1707 bliver som enkekone i 1737 gift med Christen Pedersen. Jeg leder efter navnet på den mand, hun har været gift med før Christen.

Måske fremgår navnet af vielsesoptegnelsen fra 1737.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=163613#163613,27477717

Trolovede og ægteviede 1737.
D: 29 Jan: Christen Pedersen og Enken  ? Christen
Sand ? ? Ane Pedersd: trolovede
i Havsl: Copuledi d: 8 Martii.

I listen over trolovede og ægteviede 1735 (samme opslag som ovenfor) ser navnet ud for datoen den 15. februar ud som:
Christen Jensön Sand – men jeg er ikke sikker.

Sjovt nok bliver Ane Pedersdatter på samme opslag i kirkebogen gift 3 gange inden for en kort periode:

1733 med Niels Lauridsen
1735 med Christen Sand?
1737 med Christen Pedersen


Peter Kristiansen

Mit forsigtige bud på teksten:

Trolovede og ægteviede 1737.
D: 29 Jan: Christen Pedersen og Enken Sl. Christen [?]
Smed [?] eftterlefverske Ane Pedersd: trolofvede
i Havsl: Copuledi d: 8 Martii.
M.v.h. Peter Kristiansen

Lillian Larsen

Hej
Se opslag 74 i Haverslev Kirkebog -højre side - her ansøger Niels Lauridsen om at indgå ægteskab med Anne Pedersdatter -datter af Peder Mogensen i Møllen.
du er på rette spor med Christen Jensen Sand.

Mølleslægten er mine aner.

MVH
Lillian

Niels J Dinnesen

Hej Lillian.

Tak for dit svar. Jeg hælder også mest til Christen Jensen Sand. Henvisningen til foregående side i kirkebogen, hvor Niels Lauridsen ansøger om at blive gift med Peder Mogensens datter, er meget interessant. Desværre kan jeg ikke læse hele teksten, jeg er ikke god til at stave mig igennem længere tekster.

Det er turbulente år for de nævnte personer. Niels Lauridsen bliver i februar 1732 (opslag 74) gift med Johanne Nielsdatter af Hav, men hun dør allerede i juni året efter (opslag 58). Herefter bliver Niels i oktober samme år gift med Anne Pedersdatter fra møllen.

Jeg vedlægger et link til det relevante afsnit i min krønike, blandt andet om møllerslægten i Haverslev. Måske du kan bidrage med flere oplysninger...?
https://dinnesen.com/texts/Moelleren_af_Han_Herred.html#haverslev

Mvh/ Niels J.