Hvor finder jeg en sag om tvangsforflyttelse pga hoverinægtelse?

Startet af Anne Messmann, 09 Dec 2019 - 14:23

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Iflg. en gammel lap papir skulle Jens Nielsen, også kaldet Jens Nielsen Resen, f. ca. 1760 i Resen, Viborg amt, være blevet tvangsforflyttet til Sjørup, Lysgård, Viborg pga. hoverinægtelse.

Som jeg læser papirlappen, må han have været fæster på Østergaard i Resen:
"Før Stavnsbaandets Løsning
tvangsforflyttet til
Sjørup af ? ?
i ? af Hoverinægtelse."

Har ikke entydigt fundet ham i FT-1787 - først ved vielse i Sjørup i 1791.
Kan der mon ikke findes en sag på denne tvangsforflyttelse?

Håber på lidt hjælp :).
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Leerbech

Hej Anne

Jeg ,mener der står Hald Herred
tvangsforflyttet til Sjørup af Hald Herred i (tal.) af Hoveringt.
så måske kan du finde noget i Hald herredsfogeds protokoller.
Det er lidt udnerligt, for så hører han jo enten under herredet eller amtet og ikek udner en herremand/herregård?  Men der findes jo også Hald hovedgård......
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anne Messmann

Tak for forslaget, Grethe! - Ja, jeg synes også der står Hald.
Men jeg har ikke fundet Hald Herred - men Viborg Stiftsamt og Hald Amt skulle Fjends Herred have hørt under på den tid.

Det bliver vist ikke nemt.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Leerbech

#3
Jeg tror at dette her er din Jens Nielsen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=330271#330271,66427892

Han skriver at Jens Nielsen er af hans gods i Resen by, og fæster da han er 30 år em gård i Siørup by i Liusgaard sogn fordi han vil gifte sig med datteren Johanne Jensdatter til den tidligere fæster Jens Thomsen og denne kommer på aftægt som jens skal sørge for. underskrevet oktober 1791 .
Så hvis han er tvangsforflyttt er det før han fyldte 30 og da har han altså enten arbejdet som gårdskarl eller også været hos sin fader og hjulpet ham. Jeg ved ikke om den daværende herremand -ham før Schinkel - havde flere godser-eller om Schinkel havde det.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anne Messmann

Jamen Grethe - hvordan fandt du dette??! - Det må jo være min Jens Nielsen, der ganske rigtigt bliver viet med Johanne Jensdatter i 1791.

Nu har jeg ikke læst det hele (ikke nemt!), men det ser da vist ikke ud til, at han blev tvangsforflyttet, som den gamle papirlap beskriver...?

Mange tak :)
Vh,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Leerbech

Hej anne

Lad os lige "digte" lidt.
Jens arbejder som gårdskarl for herremanden Schinkel under en arbejdsformand-kunne være ladefogeden . Det var jo oftest ugifte karle der gjorde det meste af arbejdet på godserne. Ladefogeden har ikke været tilfreds med Jens arbejde- han vil ikke - og i stedet for straf så har herremanden flyttet ham til en af sine fæste gårde i Sjørup. For piger og karle arbejdede også på bøndegårdene som hørte under godset-især de større af dem, men også hvis det kneb for en bonde og han f.eks. ingen sønner havde .
Og ved forflytningen til Sjørup-jeg kender ikke gårdene der - har han lært Johanne at kende og de har forelsket sig og Jens får derigennem en enestående chance til ægteskab og en gård. 
hvem var hans forældre og var han yngste søn- altså ikke muligt at fæste fædrene gård. 

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anne Messmann

Hej igen Grethe!
Din 'historie' lyder yderst plausibel. - Men der må findes en sag om tvangsforflyttesen et sted, ellers var det ikke blevet nedskrevet på papirlappen. Måske skulle jeg spørge et lokalarkiv.

Jeg har endnu ikke fundet Jens Nielsens forældre i Resen sogn, og dermed heller ingen søskende. Men jeg leder videre...

Stor tak for dine input!
Hilsner,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Frederich Schinkel ejede Hald Hovedgård 1750-1794. Her sakset fra Wikipedia: "... Schinkel var en driftig herremand og en dygtig godsadministrator, men også en hård og stridbar mand. Han fik ord for at være bondeplager – måske i nogen grad ufortjent, idet han overtog et forsømt gods, hvor der var meget at rette op på. Han skal til sine bønder have sagt: Jeg skal leve. I skal leve. Men jeg skal (først og fremmest) leve. Han førte mange retssager med de omkringboende – både rige og fattige – og han lå også ustandselig i strid med sine landsdommerkolleger. Flere gange var han tæt på at blive afskediget fra dommerembedet."

Kunne sagen om Jens Nielsens tvangsforflyttelse evt. findes blandt disse retssager? - Og hvor finder jeg dem?

Vh, Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Grethe Leerbech

Hej Anne
så skal du have fat i Fjends-Nørlyng herredsfoged. justitsprotokoller, så vidt jeg ved starter de i 1727, så jeg ved ikek om du kan finde noget fra 1720. men der er sikekrt mange andre sager så. Du skal dog vide det ikke er en helt let sag at gå til, bla. fordi sagerne ofte ikke er klart adskilte med navne etc.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anne Messmann

Tak igen, Grethe!
Jeg havde kigget lidt i Resen Birkedommer: Justitsprotokol for Resen Birk. - Desværre er de temmelig uoverskuelige.

Nu forsøger jeg så i Fjends-Nørlyng Herredsfogeds justitsprotokoller, som du foreslår. - Men de ser lige så uoverskuelige ud, så hvis jeg ikke lige 'falder' over sagen (der må være fra ult. 1780'erne), må jeg nok droppe det.

Venligst,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann