FamilyTreeDNA frustrationer

Startet af Karsten Damén, 09 Dec 2019 - 13:14

Forrige emne - Næste emne

Karsten Damén

Jeg har gennem de sidste par måneder observeret nogle mærkværdigheder, som har vist sig i forbindelse med de seneste omlægninger af FTDNA website.
Nogle ting er blot irriterende - andre er mere kritiske.  Inden nogen farer i blækhuset, og siger det er fordi jeg bruger en "dårlig" browser, eller har sat den forkert op, vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg selvfølgelig har afprøvet tingene over flere forskellige browsere samt både på PC og tablet. Og ja, jeg har en del rutine i at bruge FTDNA helt ud i krogene, eftersom jeg har været der i snart 6 år.

For at begynde med det irriterende.  Hvis en match har lagt sit træ ind, er der som bekendt en ikon, som viser det.  Klikker jeg på denne ikon ud for en match, åbnes nu 9 ud af 10 gange mit eget træ (i et nyt vindue eller faneblad alt efter min lokale opsætning) !  Derefter skal jeg lukke mit eget træ og klikke på samme ikon for anden gang, hvorefter vedkommendes træ åbner !

Værre er det, at der åbenbart er sket en ændring af rettigheder i forbindelse med implementering af det nye "look".  En stor del træer, som tidligere var tilgængelige for matches, er nu blevet sat til privat - altså ikke synlige for matches !
Jeg fik checket, at det også var sket med mit eget træ (er nu rettet).  For at få adgang til disse træer igen, bliver jeg nu nødt til at rette henvendelse til hver enkelt, som har interesse for mig (og det er en hel del).

Det værste (for mig) er, at den søgefunktion, som er knyttet til det enkelte træ, nu ikke virker længere.  Søgefeltet er "gråt" og inaktivt.  Det betyder, at man ikke (begrundet i formodning om et bestemt slægtsnavn) kan søge på en specifik person i andres træer.  Da nogle træer går måske 10-12 generationer tilbage, kan det hurtigt blive en uoverskuelig opgave at klatre frem og tilbage i træet for at finde en bestemt person.
Jeg ved, at de fleste næppe søger matches så langt tilbage, men jeg har med stort held fundet autosomale matches i Holland og Norge klassificeret som "5th Cousin - Remote Cousin". Længst ude var en 9th cousin med en fælles ane født omkring år 1600.

Alt i alt har de seneste omlægninger været en dårlig oplevelse hvad angår funktionalitet.

Kunne være interessant at høre, om andre FTDNA brugere har oplevet det samme.

mvh
Karsten

Hans Peter Christiansen

Hej Karsten.

Jeg oplever fuldstædigt det samme. Dog - dette med at nogle træer pludselig er blevet private "forsvinder" efter et tidsrum.

Det virker som om (håber jeg) at det hele ikke er på plads endnu. Hvis ikke dette er tilfældet, er det en betydelig forringelse af FTDNA's
side.
Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Karsten!

FTDNA kan mange ting, men software er de ikke super gode til!
Så historien viser at enhver "opdatering" hos FTDNA kræver en del tålmodighed af kunderne og sådan er det desværre nok også denne gang  :(

Jeg har dog lige klikket lidt rundt på min Family Finder og det er indtil videre gået uden fejl...

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mette Lund

Hej Karsten

Samme oplevelser her. Selv om det er hamrende irriterende, har jeg foreløbig slået mig til tåls med, at det hele nok ikke er faldet på plads endnu, men det er unægteligt svært at være tålmodig, når man ved, at det virkede før opgraderingen.

Mvh.
Mette

Anne Ravnskjær

Jeg oplever nøjagtig samme fejl, som er beskrevet i denne tråd. Det værste er at man ikke kan rette fejlene, da "save" knappen ikke virker.

mvh.

Anne R