Opdatering af Windows 10

Startet af Inger Buchard, 08 Dec 2019 - 21:15

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Det meste af året har Microsoft forsøgt at opdatere min Win10 - men opdateringen afbrydes og installerede filer afinstalleres igen.

Jeg har prøvet at begribe, hvorfor det sker - uden held. Jeg ved, at jeg fik installeret Win10 med en Win8-overflade, og jeg regner med, at det er det, der skaber problemet med opdateringen.

Hvad kan jeg gøre? Jeg tror (men tør ikke), at jeg kan afinstallere hele styresystemet og geninstallere Win 10 igen. Hvad jeg mister i processen, forstår jeg ikke, da min pc ikke rummer app's, men jeg ville nødig miste min Windows Live mail med indhold

Jeg har opdateret min Microsoft-konto, så jeg ved, hvordan jeg kommer i kontakt med systemet

Gode råd ønskes, for november, der var sidste opdateringsmulighed, er jo forlængst gået

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg har den samme udfordring med min stationære PC, som oprindeligt var med Windows 7 og senere Windows 8. Selv de store opdateringer til Windows 10 fejler. Loggen viser desværre kun kryptiske meldinger, hvor der ikke findes mogen umiddelbare løsninger på. Fejlfindingssystemet i Windows viser, at der ikke er nogen fejl eller problemer!

En fejlkilde kan være manglende opdateringer af drivere til diverse hardware som printere og grafikkort, men også interne komponenter i PC'en.

Løsningen for opdateringen til version 1903 var at hente installationen til Windows og køre den oven i den eksisterende installation. Den gik igennem ved første forsøg, dog skulle mine skærmindstillinger reetableres. Det har dog ikke løst udfordringen med de månedlige opdateringer. De kører i ring nogle gange, og afventer så næste opdatering.

Jeg kan se, at den nyeste store opdatering for december er version 1909. For at undgå de værste fejl, vil jeg vente med selv at opdatere, til der er faldet ro på hos andre brugere.

Jeg går ud fra, at du gerne vil have en vejledning, når jeg har lavet min opdatering, hvis der ikke er andre, der har en anden og måske bedre løsning.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inger Buchard

Jeg har kig på
Løsningen for opdateringen til version 1903 var at hente installationen til Windows og køre den oven i den eksisterende installation
Det har andre også foreslået

Hvor finder jeg installationen til Win10?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du kan finde vejledningen her:
https://www.windowscentral.com/how-do-clean-installation-windows-10

Opdateringsværktøjet findes her til version 1909 (link dertil også fra den før nævnte side):
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10?irgwc=1&OCID=AID2000142_aff_7593_159229&tduid=(ir__hswgyscenokftmaukk0sohz3x22xgdx6ff9sjhsd00)(7593)(159229)()(UUwpUdUnU33049YYwYg)&irclickid=_hswgyscenokftmaukk0sohz3x22xgdx6ff9sjhsd00

Når du starter opdateringsværktøjet bliver du guidet igennem på dansk, hvis du har en dansk Windows på din PC.

Du får valget mellem opgradering med det samme, eller lave et installationsmedie.

Når opgraderingen er fuldført, vil der nok også være en "Fortryd-funktion", som der var ved de tidligere udgaver.

Der kommer en ny udgave om et par dage, så jeg venter selv, til den nye udgave kommer via update til min bærbare.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe





Inger Buchard

Tak for jordnær og forståelig instruktion

Inger
Redaktør på DIS-Wiki