hvor meget var 85 Rd i 1777

Startet af Grethe Leerbech, 06 Dec 2019 - 11:52

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane og hans svoger kommer op at toppes om 200rd, det går til herredsretten og min ane vinder dvs. svogeren skal betale ham 85rd og sagens omkostninger. Sagen tager 4 år. 1777-1881
Det vil svogeren ikke (måske kan han ikke!) og min ane indstævner ham for Landsretten i Viborg, og får fri proces af kongen (Benificium paupertatis) samt en forsvarer. Sagen tager3 år fra 1881 til 1884 . Undrer mig over at Landstinget tager en sådan sag!!!

Det er efter min mening mange anstrængelser og mange år at vente på 85 Rd så hvad vil I anslå beløbet til at være i dag?

På forhånd tak
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Helmer Christiansen

Jeg går ud fra at det drejer sig om det 18. århundrere (1777).

I perioden 1763-1778 betalte Staden København arbejdsmænd en dagløn på 24 skilling (1/4 Rigsdaler) om sommeren (April/Maj - September/Oktober) og 20 skilling om vinteren. [Poul Thestrup: The Standard of Living in Copenhaven 1730-1800, side 81].
85 Rigsdaler svarer således til 340 sommerdaglønninger eller 408 vinterdaglønninger for arbejdsmænd, der arbejdede for Staden København.
Det kan sammenlignes med

Løn for ufaglærte mænd i vore dage iflg. Danmarks Statistik [LONS11]
Mænd
Lønmodtagere uden ledelsesansvar      
Time- og fastlønnede i alt      
Virksomheder og organisationer      
2018
Højeste uddannelse, H10 Grundskole   260,09 kr./time
Helmer Christiansen
2000 F

Grethe Leerbech

Hej begge to
mange tak for hjælpen, det er jeg glad for. 

Men i stedet for at omregne til nuværende kroner, vil jeg i min aneberetning skrive at det var ca. 1/2 års løn, hvilket er meget bedre end omregning til kroner. Min ane var maler - men selvstændig frimester, så måske har han enten haft lidt mere i ind-tægt eller mindre, da jeg har forstået, at det ofte har været svært for ham at få arbejde i det landdistrikt han boede.

vh
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ