Barn + mor søges i FT1787

Startet af Inger Sørensen, 05 Dec 2019 - 09:29

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

I 1785 fødes Lisbeth Jensdatter i Edslev, Kolt sogn. Hun bliver døbt i kirken i juni 1785.
Forældrene er Johanne Jensdatter og udlagt barnefader Jens Vesten af Aaboe.

Men jeg kan simpelthen ikke finde hverken Lisbeth eller moderen i FT1787!!!

Har søgt efter moderen i hele Århus amt og Skanderborg amt. Jeg ikke ved, hvor gammel hun er, men har søgt 20-29, 30-39 og 40-49 - men der er ingen Johanne med et barn ved navn Lisbeth/Elisabeth eller andet, der kan ligne.

Barnet kunne selvfølgelig være i pleje eller måske hos hendes forældre - men jeg har søgt i alle amter på ddd.dda.dk efter Lisbeth (med %lisbe%) både med og uden efternavn, men kan ikke finde hende.

Nogen, der kan hjælpe?? Evt bud på, hvordan jeg ellers kan søge efter dem.

Mvh Inger Sørensen

Inger Sørensen

#1
Hej igen

Ekstra info:
Jeg kan heller ikke finde Johanne som død i hverken Kolt sogn 1785-1838 eller Ormslev sogn 1785-1841.

Der er heller ikke hjælp at hente fra faddere ved datteren Lisbeths dåb, for der står kun: Kirsten bryggerpige fra Constantinsborg bar det.


Mvh Inger Sørensen

Gurli Kristensen

#2
Hej

Kan det ikke være Lisbeth der er gift og bor i Ormslev, hun er født i Koldt

Aarhus, Ning, Ormslev, Ormslev By, hus, 4, 2, FT-1845, B2771
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Jensen     46     Gift          husmand, daglejer     Thiset, Aarh. 
Elisabeth Jensdatter     69     Gift          hans kone     Koldt
 
Aarhus, Ning, Ormslev, Ormslev Bye, 39, et Huus, 39, FT-1834, B3429
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Jensen     35     gift          Huusmand og Dagleier      
Lisbeth Jensdatter     49     gift          hans Kone      
Hans Henrich Pedersen     8     ugift          deres Søn
    
Aarhus, Ning, Ormslev, Ormslev by, Hus, 38, , FT-1840, B5863
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Jensen     40     Gift          Husmand og daglejer      
Elisabeth Jensdatter     55     Gift          Hans kone      
Hans H. Pedersen     14     Ugift          Deres søn     

Hilsen

Gurli

og død 30. marts 1848
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637452#393090,74323425
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Inger Sørensen

Hej Gurli

Jo, det er ganske rigtigt min Lisbeth, men alt dette har jeg allerede. Men tak 👍

Mit problem er FT1787, hvor jeg hverken kan finde moderen Johanne eller Lisbeth.

Mvh Inger Sørensen

Inge Olesen

Hej

Hvor har du dem i 1801?

Jeg kan se, at ved sønnen Hans Henriks dåb står Johanne Jensdatter på Constantinsborg nævnt blandt fadderne - så mon ikke det er drengens mormor?


mvh Inge Olesen
Venlig hilsen
Inge Olesen

Inger Sørensen

#5
Hej Inge

Jeg har ikke fundet moderen (Johanne) i FT1801, men Lisbeth er tjenestepige i Ormslev.

Det eneste jeg har på moderen, er hendes navn ved Lisbeths dåb. Der er flere Ugifte Johanne Jensdatter ved FT1801, så har ikke en chance for at vide, hvem der er den rigtige :(

Har selv netop tænkt, at jeg skulle se efter Johanne blandt fadderne til Lisbeths børn, men her kom du mig i forkøbet 👍 det er nok mormor Johanne, der er der.

Men det hjælper mig ikke rigtig videre - andet end hun i hvert fald ikke er død inden 1826.

Kan bare ikke forstå, hvor mor og barn er ved FT1787 🤔🤔 og kan som sagt heller ikke finde Johanne som død i hverken Ormslev eller Kolt.



Mvh Inger Sørensen



Anne Messmann

Her Lisbethe vielse 1823: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-8947-D9L8?i=83&cc=2078555

Har du prøvet at finde moderens evt. vielse?
Lisbeths konfirmation?
Afgange fra Kolt?

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Hej Inger,
Mon ikke det er din Lisbet (uden h) i FT-1801? https://www.danishfamilysearch.dk/cid1307704
- jeg har heller ikke fundet hende i 1787.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Inger Sørensen

Hej Anne

Lisbeths vielse med Peder kendte jeg godt. jeg har hende også i FT1801 (samme som du har fundet) 😀😀

Lisbeth bliver konfirmeret i Kolt i april 1800. Der er heller ikke ekstra oplysninger at hente der.
Lisbeth har jeg tjek på - lige bortset fra FT1787.

Men jeg kan intet finde på Johanne. Ingen vielse i Ormslev eller Kolt, hun er ikke i afgangslister for disse sogne 1814-1834, hun er ikke død i disse sogne før 1834, og hun er ikke i FT1834 for disse sogne. Og altså heller ikke i FT1787.

Så hun er virkelig et mysterium.

Mvh Inger Sørensen

Anne Messmann

Hej Inger,
Kunne det evt. være Johanne her i FT-1801? : https://www.danishfamilysearch.dk/cid1304819

Hun har jo sikkert haft en tilkytning til/været ansat på Constantinsborg, idet en bryggerpige fra herregården jo bar hendes datter.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Inge Olesen

Hej Inger og Anne,

Denne Johanne har jeg også kigget på netop på grund af tilknytningen til Constantinsborg.

Og hvis man kigger på den originale kilde til folketællingen, kan det godt tydes sådan, at Johan er gevorben Soldat, mens det er Johanne, der tjener på Constantinsborg.

I 1834 og 1840 står Johan som enkemand, men stadig som tjenstekarl på Constantinsborg. Han dør i 1844.

Men jeg har ikke kunnet finde Johannes død, som jo må ligge mellem 1926 og 1934 - hvis altså det er den rigtige Johanne.

mvh Inge
Venlig hilsen
Inge Olesen

Anne Messmann

Du kunne evt. prøve at finde Johanne i skifter. Jeg finder hende ikke i Brejls skifteuddrag for Constantinsborg, men hun kunne stå i Retsbetjente fra Nings Herred: http://ao.salldata.dk/index.php?type=skifter&n1=Retsbetjente&n2=%C3%85rhus&n3=Ning+herred

PS: Nings Herred optræder flere steder under Skifter-Retsbetjente/Århus Amt.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Inger Sørensen

Hej Anne og Inge

Tak for jeres forslag 👍

Har også selv haft i tankerne, at hun nok tjente på Constantinsborg, netop på grund af bryggerpigen derfra, som bærer Johannes datter Lisbeth ved dåben.

I Ormslev sogn bliver en Johan Reiman gift i 1799. Tidspunkt passer jo meget godt, men bruden hedder Anne Elisabeth Jensdatter (iflg stikordsregister til kirkebog) 🤔🤔🤔

Og jeg kan heller ikke finde hende som død i hverken ormslev eller kolt.
At kigge efter hende i et skifte, når jeg ikke engang har et årstal - det tror jeg ikke lige, jeg orker - i hvert fald ikke pt. Måske når jeg går på pension og ikke har andet at lave 🤣🤣


Mvh Inger Sørensen


K. Thidemann

#13
Citat fra: Inger Sørensen Dato 06 Dec 2019 - 22:09
Hej Anne og Inge

Tak for jeres forslag 👍

Har også selv haft i tankerne, at hun nok tjente på Constantinsborg, netop på grund af bryggerpigen derfra, som bærer Johannes datter Lisbeth ved dåben.

I Ormslev sogn bliver en Johan Reiman gift i 1799. Tidspunkt passer jo meget godt, men bruden hedder Anne Elisabeth Jensdatter (iflg stikordsregister til kirkebog) 🤔🤔🤔

Og jeg kan heller ikke finde hende som død i hverken ormslev eller kolt.
At kigge efter hende i et skifte, når jeg ikke engang har et årstal - det tror jeg ikke lige, jeg orker - i hvert fald ikke pt. Måske når jeg går på pension og ikke har andet at lave 🤣🤣


Mvh Inger Sørensen

Der står Ane Elisabeth
forlovere Cord Smed og Jens Sørensen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167525#167525,28128024
-----

Den Johanne Jensdatter der betegnes som tjenestepige i  1826 kan vel ikke være gift med den betegnelse.
Hans Henrich Pedersens dåb 1826
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=393071#393071,74322919
-----

Mon ikke det er denne Johanne Jensdatter (hendes far Jens Ovesen er også fadder og forlover ved vielsen 1823, hans afdøde mor var Johanne Jensdatter, men jeg tror ikke det er jeres Johanne Jensdatter)

Aarhus, Ning, Ormslev, Ormslev Bye, 31, en Gaard, 31, FT-1834, B3429
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Ovesen     58     Enkemand          Gaardmand      
Ove Jensen     28     ugift          hans søn      
Hans Jensen     24     ugift          hans søn      
Johanne Jensdatter    18     ugift          hans datter      
Søren Jensen     14     ugift          hans søn      
Søren Ovesen     42     ugift          Væver      
Ane Michelsdatter     19     ugift          Tjenestepige     
mvh K.Thidemann 9000

Inger Sørensen

Hej K. Thidemann

Nej, den Johanne Jensdatter du har der i 1834 er - som du selv skriver - ikke min Johanne Jensdatter. For hende der er født i 1816 - min får barn i 1785.

Det vides ikke, om min Johanne nogen sinde blev gift. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde en vielse, der kan passe i hverken ormslev eller kolt.

Mvh Inger Sørensen

K. Thidemann

#15
Bemærk jeg skrev at Jens Ovesens mor/stedmor også hed Johanne Jensdatter.

Den Johanne døde 1820 i Ormslev og var 70 år gl.
mvh K.Thidemann 9000

Inger Sørensen

#16
Hej K. Thidemann

Jo, jeg så godt, du skrev om Jens Ovesens mor :)
Og nej, det er heller ikke den rigtige Johanne - desværre

Mvh Inger Sørensen