Tvillingedåb, Halsted Sogn, Maribo Amt, 1765.

Startet af Michael Rosenkrands, 04 Dec 2019 - 21:05

Forrige emne - Næste emne

Michael Rosenkrands

Hej med jer.

Jeg er ved at finde ud af, hvor Birthe Rasmusdatter kom fra.

Hun blev gift med Hans Raahauge i Halsted Sogn i 1764 - se link venstre side næstnederst: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148176#148176,24475549

Parret får to børn - tvillinger - inden Hans dør. Efterfølgende gifter Birthe sig med Rasmus Pedersen (Thage).

Jeg håber at kunne få nogle ledetråde om Birthes familie fra denne dåb af Hans' og Birthes tvillinger - se venstre side midtfor - det store felt: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148176#148176,24475551

Jeg læser:
Samme dag fremstillet Hans Raahauge af Nordlund, hans tvillinger, som vare
heimmedøbte med nafn Rasmus og Karen. Sønnen bar Tarfertg (??) Rasmus-Datter sammind
pigen Frederich Olsen i Naikscoue, og datteren bar for Duus hustrue i Nordlunde, fadder-
ne vare Jørgen Rasmussen, skoemager svend i Aschebye (??), Rasmus Hansen tien Christen Poul-
sen i Bulscuo (??), Oindxx xxtollen i Nordlund Antolle (??), Jacob Hansen i Sæbye, Jørgen Jensen,
Ole Kursx, Jakob Christensen, Niels Høg og pigen Nitarre Niels Datter alle af Nordlund, xxx
xxx Rasmus Datter tienende Mons Pedersop i Naigrigori (??). Abagail  Hans Datter tienend
Lars Antolle (??) i Widebye, Antolle (??) Povels Datter tienend Jørgen Jensen i Nordlunde.

Jeg håber, at nogen kan tyde resten og evt. rette mine fejl.

På forhånd tak :-)

MVH

Michael

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!
Jeg læser:
1765:
Samme Dag (som ovenfor = Dom. Lætare, 17. marts)
fremstillet Hans Raahauges af Nordlunde, hans Tvillinger, som vare
hiemmedøbte ved Nafn Rasmus og Karen. Sønnen bar Lisbeth Rasmus-Datter tienende
Skipper Fridrich Olsen i Nachschou, og Datteren bar Per Dues Hustrue i Nordlunde, Fadder-
ne vare Jørgen Rasmusen, Skoemager Svend i Nachschou, Rasmus Hansen tien(ende) Christen Povel-
sen i Bulbroe, Anders Møller i Nordlunde Mølle, Jacob Hansen i Sæbye, Jørgen Jensen,
Ole Kudsk, Jacob ?Gustavesen, Niels Høy og Pige Maren Niels Datter alle af Nordlunde, Ma-
ren Rasmus Datter tienende Mons Peder Top i Nachschou. Abigail Hans Datter tienende
Lars Møller i Vindebye, Mette Povels Datter tienende Jørgen Jensen i Nordlunde.
mvh
Jørgen

Michael Rosenkrands

Mange tak for det, Jørgen. Det sætter jeg pris på - der var flere gode navne at gå videre med.

Fortsat god dag.

MVH

Michael