Var slægten Hofman Bang til Hofmansgave adelig?

Startet af Carl Pedersen, 03 Dec 2019 - 23:56

Forrige emne - Næste emne

Carl Pedersen

Jeg har med stor interesse i "Slægtsforskernes Bibliotek"  læst , eller rettere sagt, gennemset en række af  Danmarks Adels Aarbøger som, i digitaliseret form, er tilgængeligt på dette biblioteks hjemmeside.

Jeg bor I Hasmark på Nordfyn (Norup s, Lunde h. Odense a.) og jeg har selvfølgeligt, men forgæves, ledt efter vor lokale godsejer slægt:
Hofman Bang slægten til Hofmansgave (tidligere Stamhuset Hofmansgave), hvoraf  mindst en var hofjægermester.
Men man behøver måske ikke være adelig for at blive udnævnt til Hofjægermester?

Jeg har ikke kunnet finde denne slægt optaget I nogen af årbøgerne.
Skyldes det, 1; at jeg har overset noget, eller 2; var denne slægt slet ikke optaget I Den Danske Adel.

Håber kompetente personer, udi dette emne,  kan give mig et svar.
På forhånd tak.

Til slut vil jeg undskylde at dette spørgsmål ganske givet er stillet I et forkert Forum underafdeling

Regelsen

Hej

Prøv at læse: Fra stamhus til stiftelse.
Slægten Hofman-Bang til Hofmansgave 1784-1959.
af Johannes Wendt-Larsen

Udgivet af Udgiverselskabet Sletten 2010
Venlig hilsen
regelsen

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Carl Pedersen!
For at svare på dine spørgsmål. Nej, slægten Hofman-Bang er ikke adelig.
Og ja, man kan godt være hofjægermester uden at være adelig, tænk på
advokaten Christian Kjær, som fik frataget sine ordener + hofjægermester titel
af dronningen, da han fik en dom for at have chikaneret en official på offentlig vej.

MVH

Arne Lago von Kappelgaard

Carl Pedersen

Kære Regelsen
Tak for interessen for mit spørgsmål,
men
Jeg har læst den bog du omtaler.
Hvis jeg ikke har overset noget, så giver den bog ikke svaret på om slægten Hofman Bang ved kgl. patent var ophøjet i Den danske Adel!


Carl Pedersen

Kære Arne Lago von Kappelgaard

Tak for dit svar på mit spørgsmål.

Steen Thomsen

Hvis jeg ikke har overset noget, så giver den bog ikke svaret på om slægten Hofman Bang ved kgl. patent var ophøjet i Den danske Adel!
Hvis den var, havde det stået i Thiset & Wittrup: Nyt Dansk Adelsleksikon 1904, og slægten havde været i præsenslisterne i DAA (listerne over dalevende adelsfolk). Så som Arne skriver: De var ikke adelige.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Carl Pedersen

Kære Steen Thomsen
Den bog jeg i mit svar til Regelsen omtaler, som ikke givende svar, er selvfølgelig den bog han nævner i sit indlæg nemlig:
"Fra stamhus til stiftelse.
Slægten Hofman-Bang til Hofmansgave 1784-1959.
af Johannes Wendt-Larsen"
Men derudover tak for din henvisning til: "Thiset & Wittrup: Nyt Dansk Adelsleksikon 1904"

Så konklusioner er helt klar; Slægten Hofman Bang var ikke adelig.

Finn Holbek

Hej Carl Pedersen.

Den første Niels Hofman-Bang (1776-1855) var barnebarn af Johanne Marie af den adlede slægt de Hofman g.m. den ikke-adelige biskop Erik Ludvigsen Pontoppidan.
Datteren Erica var gift m. postmester Claus Bang, og heller ikke der var der noget adelsskab der kunne gå videre.

Niels Hofman-Bang var i øvrigt halvbror til min tip-3 Claudine Bang - hans aner kan ses https://finnholbek.dk/verticalchart.php?personID=I12036&tree=2&generations=
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk