BigY på min mormors far - vendere i slægten?

Startet af Anders M. Petersen, 03 Dec 2019 - 18:13

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej forum!

Hermed en lille historie om, hvad jeg har fået ud af en BigY på min ene oldefar - nemlig min mormors far. Da min oldefar døde i 1973 har jeg naturligvis ikke haft mulighed for at DNA-teste ham, men en anonym efterkommer efter ham i lige mandlig linje var villig til at afgive en DNA-prøve til en BigY.

Min oldefar var Laurits Jensen Ludvig (1877-1973) og var fisker på Tåsinge - hans fædrende linje var:

Ludvig Hermandsen (?-1769) - marsvinejæger i Middelfart (ikke født i Middelfart)
Peder Ludevigsen (1735-1810) - daglejer i Middelfart
Jens Petersen Ludwig (1770-1840) - fattig jordløs bonde i Sdr. Stenderup
Laurits Jensen Ludvig (1825-1913) - daglejer ved landbruget i Sdr. Stenderup
Jens Lauritsen Ludvig (1852-1937) - fisker og skovarbejder i Sdr. Stenderup
Laurits Jensen Ludvig (1877-1973) - fisker på Tåsinge

Hans BigY resultatet var ganske interessant, idet han blev placeret i R-YP442 som er en meget slavisk undergruppe til den mere østlige haplogruppe R1a (ca. 15% af alle danske mænd antages at være i haplogruppe R1a).
Jeg fik hurtigt lagt resultatet på Yfull og her er det tydeligt at han er omgivet af slaviske anelinjer - primært fra Polen: https://www.yfull.com/tree/R-YP1428/ (han er det danske kit YF19531).
Som det også kan ses på Yfull, så er den fælles ane med den nærmeste polske slægtning (status her pr. december 2019) haplogruppen R-YP4442 som har en fælles forfader (TRMCA) der levede for ca. 950 år siden - med et 95% sandsynlighedsinterval på mellem 450 og 1500 år siden.

Hos FTDNA er der faktisk et dansk BigY match, som desværre ikke har valgt at være på Yfull. Dette match er dog i haplogruppen R-YP4443 som er en undergren til R-YP4442. Dermed er dette match ikke nærmere beslægtet med min oldefar end det polske R-YP4442 match. Der er heller ikke noget i slægtsforskningen der peger på en forbindelse.

En lidt dristig konklusion kunne være at min oldefar var af vendisk fædrende linje. Som marsvinejæger/fisker og med et germansk klingende patronym kunne han være kommet til Middelfart fra Lillebæltkysten eller længere sydfra - områder hvor venderne hærgede i 1100-tallet. Man skal også huske at den Nordtyske by Lübeck var besat af venderne i 1100-tallet, så de har været tæt på Lillebælt. En vendisk forbindelse passer i hvert tilfælde meget godt med at min oldefar aktuelt har nærmeste fælles fædrende ane med en polak og at denne fælles forfader levede for ca. 1.000 år siden.

Men det kan jo også bare være at der er uorden i slægten og at der er tale om en polsk sømand i 1800-tallet?

Dette kan jo heldigvis undersøges med en triangulering, hvis ellers jeg bare kunne finde en efterkommer i lige mandlig linje efter Ludvig Hermandsen. Desværre var Peder Ludevigsen (født 1735) den eneste søn, der overlevede til selv at stifte familie, så der var ikke nogen mulighed for at teste første generation. Men Peder Ludevigsen fik flere sønner og gennem en del slægtsforskning fandt jeg frem til en pensionist i Middelfart, der burde være en efterkommer i lige mandlig linje efter en af Peder Ludevigsens andre sønner og som syntes at mit projekt lød så spændende at han gerne ville deltage (TAK!).

Jeg testede ham for R-YP4442 for hele 140 kroner hos Yseq (alt inklusive). Hvis han er positiv for R-YP4442, så er linjen fra ham tilbage til Peder Ludevigsen (født 1735) og frem til min oldefar og hans efterkommer "biologisk korrekt", men man er jo aldrig sikker over så mange generationer - og så endda i to "ben".

Heldigvis så viste testen hos Yseq at han var R-YP4442+ og dermed fik jeg med et slag bevist at min anelinje tilbage til i hvert tilfælde Peder Ludevigsen er korrekt - også biologisk!

Min BigY-tester havde hele 10 "private SNP'er" under R-YP4442, så det ville være fristende at teste dem alle på min Yseq-tester for på den måde at genskabe den præcise Y-DNA profil for Peder Ludevigsen - dem som findes hos begge testere fandtes jo også hos Peder Ludevigsen og de resterende må være kommet til fra Peder Ludevigsen og frem til min BigY tester. Med en stykpris på 120 kroner pr. SNP (kittet er jo betalt én gang), så venter jeg dog til et nærmere match har skåret lidt af de 10 SNP'ere så det bliver lidt mere betaleligt...

Nu er der så ikke andet at gøre end at vente på nye BigY matches i haplogruppen R-YP4442 og den overliggende R-YP1428. Hvert eneste match er endnu en brik til puslespillet om min oldefars fædrende linje. Lige nu kommer der en ny BigY under R-YP1428 ca. en gang om året, så det er et projekt der kræver tålmodighed, men jeg skal egentligt ikke lave andet end at holde øje med udviklingen under R-YP1428 og se brikkerne blive tilføjet til dette puslespil én for én - og ganske gratis herfra. Men ingen tvivl om at det er endnu et livslangt projekt jeg har rodet mig ud i!

I mellemtiden har jeg læst lidt op på venderne - egentligt var de jo også bare "vikinger" men de har et dårligere ry på denne side af Østersøen, fordi det denne gang var os det gik ud over...

Så endnu engang har slægtsforskningen givet nye input og nye "interesseområder" i Danmarkshistorien  :)

PS: Skulle der sidde en dygtig slægtsforsker derude, der kan finde ud af hvor Ludvig Hermandsen kommer fra, så vil jeg naturligvis være yderst taknemmelig!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter!

Tak for rosen og tak for linket!

Lige umiddelbart virker det som om træet på FamilySearch er inspireret af min egen hjemmeside, men det er også helt fint  :)
http://morup-petersen.dk/stamtavle/767.htm

Med venlig hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm