Kaperbåd i baghold, besætningen blev krigsfanger

Startet af Bent Vifert Larsen, 02 Dec 2019 - 16:17

Forrige emne - Næste emne

Bent Vifert Larsen

Kaperbåden "Det Gode Haab" afgik fra Østerby på Læsø den 17. dec. 1808, med 11 mands besætning, som var: Kaperfører Ole Erichsen Leganger, Kanoner Anders Knudsen, samt Matroserne Jens Smed Madsen, Jørgen Pedersen, Hans Bruun, Niels Christian Møller, Halvor Thuren, Lars Eriksen, Søren Jespersen, Peder Degn og Mads Erlandsen Smith.
Under et forsøg på en kapring, kom de i baghold og i ildkamp med et Engelsk krigsskib, under ildkampen døde Ole Erichsen Leganger og Jens Smed Madsen og Anders Knudsen, de øvrige 8 blev ført til Gøteborg, hvor de som krigsfanger kom i forvaring på et Engelsk krigsskib. Her døde også Jørgen Pedersen.
Det lykkedes 5 af de 8 at flygte fra fangenskabet og med hjælp fra Svenske fiskere kom de hjem til Læsø.
Af de 11 mand var Jens Smed Madsen min Tip 2 oldefar og Jørgen Pedersen min Tip 3 oldefar. Jørgen var Jens Smeds svigerfar.
Hvad blev der af de døde mænds legemer, hvad blev der af Jørgen Pedersen, som døde i fangenskab, hvad blev der af de 2 sidste i fangenskabet, blev de løsladt efter krigen, kom de hjem igen – mange spørgsmål – er der nogen her der ved hvordan jeg får svar på noget af det her, hvis det er muligt overhovedet.
Kaperbåden og besætningens skæbne har jeg fra bogen Kanoner, Krudt og Kugler.
Hilsen Bent Vifert

Erik Boysen

Kay Larsen: DANMARKS KAPERVÆSEN 1807-1814
Båden Det Gode Håb af Læsø 12 mand 1 kanon ½ kommercerlæster kaptajn Ole Erichsen Leganger Rheder strandingskommisær Lindgaard og andre Løb 1808 ofte ud og havde flere gange besat skibe som som var skåret ud af konvoj, men havde stadig måttet opgive priserne når konvojskibene kom til undsætning. Således bordede 28. november 1908 2 mil fra Marstrand en dansk jagt DIE ERATE af Flensborg, som englænderne havde taget. Den blev besat med 10 mand, men efter 1½ times forløb kom en engelsk fregat til for fulde sejl. Man gennemsavede masten, tog en ombordværende dansk styrmand K.E. Andreasen med og lagde beslag på en del skibsinventar og flygtede Førtes 1809 af Poul Larsen Schmidt
Desværre har Kay Larsen aldrig opgivet kilder til bogen.



Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Niels Just Rasmussen

Historien om den 28. November omtales her [hvor en Ålborgensisk avis, nr 104, nævnes som kilde, som det kræver alverdens bedste briller at læse!).
Kilde (venstre spalte): http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A09ef07f0-fcc4-44a3-8a90-3d03d86e6ea4/query/%22Det%20Gode%20H%C3%A5b%20%22

Auktion af båden [Galleasen Det Gode Haab] 20. Oktober 1809 i Nyhavn.
Kilde: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A28c1444d-d42f-4877-8f02-1808dccd378c/query/%22Det%20Gode%20H%C3%A5b%20%22

Kan ikke umiddelbart finde en avisartikel om 17. december 1808 hændelsen.

Bent Vifert Larsen

Erik Boysen.
tak for dit indlæg, selv om det jo ikke giver svar på nogen af mine spørgsmål.
en lille rettelse, Det Gode Håb, var ganske rigtigt udrustet af Strandingskommisær Lindgård, men efter bådens grumme skæbne, udrustede Kommisær Lindgaard omgående en ny Det Gode Haab (2) det var den Poul Larsen Schnidt var fører af.
tak for dit indlæg.
Bent

Bent Vifert Larsen

Niels Just.
det var nok ikke Kaperbåden Det Gode Haab, der blev bortauktioneret den 20 okt 1809, Kaperbåden var kun drægtig ½ commercelæst, den du henviser til, er betydelig større, i øvrigt har der været adskillige både / skibe med navnet Det Gode Haab.
men tak for dit indlæg
Bent