Kurt Wilhelm Gregersen født 27 maj 1929 & formentlig død d.8 nov.1956

Startet af Kirsten Vadsø, 30 Nov 2019 - 20:33

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Vadsø

Kurt W Gregersen boede i Lynæs ved Hundested, var min morbror, Jeg ved ikke hvor han er født - Han var med en fiskerkutter i november 1956, som forsvandt på havet , (Danzig Bugten ud for Hammeren i Østersøen) han  og to andre er aldrig fundet, og det er fiskekutteren heller ikke,- hvorimod en fjerde mand Jens Kaj Nielsen, blev fundet druknet. Kurt W Gregersen er jo nok formentlig erklæret død på et eller andet tidspunkt, men hvordan finder man ud af det? Er der nogen der kan hjælpe med de to ting,- Hvor er han født og hvornår er han erklæret for død- hvis han altså er det! Og hvis der er andre oplysninger, er de meget velkomne, jeg kender ikke så meget til ham.

Venlig hilsen
Kirsten

Morten Hammer

Hej.

I dette tilfælde er det formodentlig skifteretten, der har afsagt en kendelse om, at han må anses for død.

m.v.h.
Morten Hammer

Else Skovbo Jensen

Da du skriver, at han er din morbror, kender du vel hans forældres navne  Folketællingen 1930 fra familysearch har en lille dreng med det navn, dog er han anført som født 26. maj 1930 og ikke 27. maj 1929.Familien boede 1930 i Grenå
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-K7C7-R?i=862&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLR8-F2D9

mvh
Else

Kirsten Vadsø

#3
Hej Else,- Ja hans fødselsdag er bare noget jeg har fået at vide. Grenå kunne være muligt, da hans mor har boet der engang.
Hans far hed Peter Chr. Gregersen født i Kolding (1906-1989) og hans mor hed Marie Johanne Petrea Gregersen- født Rasmussen. Hun er faktisk født i Grenå  (1905-1974)
Desværre kan jeg ikke bruge familysearch, da den ikke fungerer med min browser, skriver de, så det kan jeg ikke se,- siger det her dig noget??
mvh Kirsten

Kirsten Vadsø

Hej Morten, Muligvis, men det ved jeg ikke noget om
mvh Kirsten

Bente Wanning

Aalborg Stiftstidende 14. november 1956 - skibs ulykke
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Kirsten Vadsø

#6
Hej Bente, Tak for avisudklippet,- ja det er dem der er omtalt i den, og den ene er så Kurt Wilhelm Gregersen , som jeg ikke ved hvor er født eller hvornår han er blevet erklæret død,- han er aldrig fundet.

Han havde to ældre søskende Tove født 1927 og Jonni født 1928 og der kom flere børn til efter ham- i alt var de 7 børn. Om han er født den27 maj 1929 eller den 26 maj 1930- ja det ved jeg ikke.

Venlig hilsen
Kirsten

Inger Toudal

Kurt Verner Gregersen er født 26. maj 1930 i Grenå sogn (se kirkebog 1929 F - 1940 F, opslag 18).

Et barn: http://danishfamilysearch.dk/kbid602960 - se fanebladet Original Kilde

- se også kirkebogen for Frederiksværk sogn 1954 F - 1961 F, opslag 58.

Vielse: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19194055#251970,47432361 - se opslag 39

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Hustruens familie i FT-1930: http://danishfamilysearch.dk/cid19465410

Aalborg, Aars, Vester Hornum, Vester Hornum, Matr. 2e, [107], FT-1930, D9932
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Kristian Marius Jensen     10-apr 1899     E      Husfader      Husmand      Overlade
- - - - - - - - - -

- har udeladt børn mv. De kan ses på ddd.dda.dk

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Vibeke Jespersen


Se på Esbjerg Lokalhistoriske Arkivs hjemmeside , her er der noget omkring søulykker frem til 1990.

Her kan man søge og der er gode oplysninger.

Kirsten Vadsø

Ja det tyder på at det er Kurt Wilhelm der er blevet gift med Annelise, bortset fra at deres navne ikke er helt rigtige, og ja de fik en søn i sep. 1956,- og ja de boede i Lynæs og Preben der var fadder var hans bror,- så så langt så godt. Men hans fødselsdag ved jeg ikke rigtig med, måske rigtigt, det vil jeg prøve at undersøge, men Grenå er rigtig nok. Men hvornår blev han erklæret for død og af hvem.
Jeg vil prøve at se på hjemmesiden for Esbjergs Lokalhistoriske Arkiv, måske er der noget der.

Tak til jeg begge to Inger og Vibeke, hvis I kan finde mere vil jeg meget gerne vide det.
mvh.
Kirsten

Vibeke Jespersen


Ved sønnens fødsel i Lynæs må der stå lidt oplysninger om forældrene..

Har du søgt efter denne søn?

Kirsten Vadsø

Sønnen lever i bedste velgående, og ved ikke ret meget, undtaget at der var en drukne ulykke.- Han fik hurtigt en stedfar.

Vibeke Jespersen


Jeg forstår ikke hvorfor du efterlyser hans fødselsdato og sted...
Du skriver han og fruen får en søn født 1956 i Lynæs. Ved sønnens fødsel står der vel forældres fødselsdato og sted???

Vibeke Jespersen


Sønnen er født 16.9.1956 opslag 2 i kirkebogen.
Forældrene bor Fredens Alle, Hundested.

Kirsten Vadsø

Hej Vibeke ,- Ja det ved jeg godt, jeg efterlyser skam heller ikke sønnen, men hvor hans far er født og det har jeg fået at vide det er Grenå.
Der efter ville jeg gerne vide hvornår Kurt- altså faderen ,var blevet erklæret død og af hvem.
Ang. Kurts fødselsdag, så havde jeg fået at vide at det var den 27 maj 1929,- men det viser sig så at han muligvis er født den 26 maj 1930- Så det er der styr på nu. Mangler kun hvornår han blev erklæret død og af hvem.
mvh
Kirsten

Inger Toudal

Han er født 26. maj 1930 og døbt Kurt Verner Gregersen.

FT-1930, Grenå: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=106347#106347,16759009 - se opslag 77

- står som Kurt Gregersen, men slå ham op i kirkebogen for Grenå sogn.
_______________________________________________________________________________________________________________

Der er vel samme tilgængelighedsregler for dødserklæringer som for skiftearkivalier:

https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/skiftearkivalier-kom-godt-gang/

Kunne være Frederikssund Skifteret, der har erklæret ham død.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kirsten Vadsø

Hej Inger, ja jeg kan godt se at han er født i 1930, det er nok min gamle mor der har byttet rundt på Kurt og Jonni, hun er jo født i 1929 og der sagde min mor 1928- hun husker ikke så godt mere. Og ja han hedder så Verner i stedet for for Wilhelm- sjovt nok.
Måske er det skifteretten der har erklæret ham død, men jeg har fået at vide at der gik, skulle gå 10 år efter hans forsvinden ,før de kunne erklære ham død, han er jo aldrig fundet. Og under alle omstændigheder skal der jo så vist gå 75 år før man kan få det oplyst
iflg. den vejledning du sendte link på. så jeg må nok væbne mig med tålmodighed.
!000 tak for hjælpen,jeg tror jeg har styr på resten af ham nu.
Venlig hilsen
Kirsten