Schleswig-Holstein - kirkebøger

Startet af Anne Messmann, 30 Nov 2019 - 15:02

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Hej,
Jeg har prøvet Archion.de, men finder ingen kirkebøger fra Schleswig-Holstein??

Jeg søger aner til: Friedrich Wilhelm von Horsten f. 22/8-1822 i Wörden, Dithmarschen, Schleswig Holstein.
Hans far er muligvis: Reimer Johann Friedrich von Horsten, f. 1788 Neuenwisch - så kirkebog fra Neuenwisch, skal jeg også finde.
Hans farfar muligvis: Anton Friedrich von Horsten, f. 1757 i 1757 i Thalingbuhren, Meldorf - den kirkebog ligeledes (alle Schleswig-H.)

Forslag til andre søgemuligheder modtages med taknemlighed! - Jeg er helt 'lost' i Tyskland...
Venligst,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Kristian Skak-Nielsen

Hej Anne

www.familysearch.org, mormonernes hjemmeside, har en del tyske kirkebøger. Du skal oprette dig som bruger, det er gratis. Mormonernes aftale med de tyske kirker er, at man skal sidde på et mormon-slægtsforskningscenter for at se kirkebøgerne, men du kan hjemmefra se, om mormonkirken har relevante kirkebøger. Så må du begive dig til et af deres slægtsforskningscentre, du kan på hjemmesiden se, hvilke der er og deres adresser og åbningstider. I Københavns-området er det på Nitivej på Frederiksberg. Men du skal være opmærksom på, at det ikke er alle kirkebøger, de har fotograferet, og som man kan se.

Hvis du skal se nogle kirkebøger, som du ikke kan finde på archion.de eller hos mormonerne, skal du opsøge det relevante Kirchenbuchamt, og på deres læsesal gennemgå microfiche. Man kan også rekvirere en arkivar på Kirchenbuchamt til at foretage undersøgelsen mod betaling.

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Anne Messmann

Hej Kristian,
Tak for svar. Jeg har i årevis næsten dagligt søgt på Familysearch.org :). Tyske kirkebøger fra Schleswig-Holsten kan jeg ikke finde dér - har ledt og ledt. Og altså heller ikke på Archion.de. Men måske ligger der noget alligevel? - Ikke helt nemt at gennemskue, hvordan man finder dem (hvis de er der!).

Jeg har hverken mulighed eller lyst til at rejse til Tyskland - det må da være muligt på en-eller-anden måde at finde oplysninger om von Horsten-slægten i Schleswig-Holsten her fra DK! Er der ikke nogen fora, man kan forespørge? Eller andre muligheder?
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Inger Buchard

Din by hedder ikke Wörden, men Wöhrden
og du skal have fat i et menneske, der har adgang til de fysiske bøger
Vedkommende må befinde sig på kirkebogsarkivet i Meldorf
https://www.nordkirche.de/adressen/institutionen/detailansicht/institution/kirchenkreis-dithmarschen/

Husk, at dette arbejde er brugerbetalt. Sæt en max-pris, f.eks. 50 € og se, hvad der sker

Eller du venter på, at Nordkirche sender kirkebøgerne til filmning. Når det er sket, vil du finde dem på www.archion.de - som ikke selv hævder, at de er færdige, tværtimod. Deres projekt er ikke offentligt financieret og tre mennersker skal altså have tid til at gøre kirkebøger klar til scanning og derpå lægge dem op på nettet.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Anne Messmann

Hej Inger,
Mange tak for linket! Og rettelsen ;)
Jeg overvejer dit forslag til betalingshjæp. Det kan vel så vare evigheder, før kirkebøgerne er digitaliserede.
- For en del år siden fik jeg rigtig god hjælp (og til rimelig, fastlagt pris) af en lokal slægtsforsker, til at finde mine aner i Rostock. Senere bestilte jeg micro-fichekort fra USA til det lokale Mormoncenter, hvor jeg fandt lidt mere.

Godt, vi har Statens Arkiver herhjemme!
Venligst,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann