Hjælp til en knap så garvet ny-slægtsforsker :P - Broager 1900

Startet af Anina Sandbeck, 16 Jun 2011 - 01:31

Forrige emne - Næste emne

Anina Sandbeck

Hej ;)

Jeg er af en meget yngre generation (1990) og kan derfor absolut næsten ikke læse hvad der står i kirkebøgerne - så håber i vil hjælpe :)

Det drejer sig om min oldefar Christian Sandbeck der er født 25 juli 1900 i Broager, Nybøl, Sønderborg. kan godt nok læse noget af det - men synes mange af ordene er svære og tænker endda om nogen af dem kan være tysk?

Kirkebogen er i sønderborg fra 1883-1906 (den digitale self) og han kan findes på side 182 som nummer 5 på side 2. kan også se at der er noget der er overstreget og er kommet frem til at der står hansen? kan det passe?
Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig

mvh A :)

Anne Mortensen

Hej

Har du læst:
Gode råd til alle brugere af Hjælp til tydning
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,157.0.html
------------------------

Kirkebogen er i sønderborg fra 1883-1906 (den digitale self) og han kan findes på opslag 182 som nummer 106 på side 2.
--------------------------
Ja, den er på tysk og derfor skulle du have skrevet i emnelinien f.eks.
Dåb tysk  1900 Sønderborg

Og på den måde "fanget" de medlemmer der kan tysk.
Men forhåbentlig får du den tydet.
---------------------------
Her kan du printe gotisk skrift ud:
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_gotisk_skrift_for_arkivbrugere
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tommy Christiansen

Hej med dig.

Din oldefar`s forældre hedder : Christian Heinrich Sandbech og Louise Marie Christine født Henningsen
Fadderne. Den første står på tysk men betyder ( barnets far )
2 Catherina Sandbeck. Hun er fra Stenderrup
3 Rasmus Henningsen,arbejder på Egeskov.

Med venlig hilsen og fortsat go jagt på dine aner

Tommy

Anina Sandbeck

Hej Tommy

Mange tak for din hjælp den har hjulpet utrolig meget :)

hav en god dag :)

mvh A

Tommy Christiansen

Hej igen.
Det var da så lidt

Det er også en meget god ide at printe godist skrift ud,den kan være til megen hjælp. Og som jeg har fået lært-- læs og læs og læs den skrift der er skrevet--så kan man som regel læse den til sidst. Du kan også prøve at goggle et bestemt navn--- det gøres sådan-- "navnet"   og tryk enter. Ved at gøre sådan,kan man være heldig,at måske finde ens familie lavet af andre,eller måske en web baseret slægsbog.  VH Tommy

Anne Mortensen

Hej

Ja, dette kunne jeg vel også have tydet, men mener der er et par ord bl.a. nr. 2's erhverv  som en med bedre tyskkundskaber end mig ville kunne tyde.

Har du læst mit indlæg - selvom jeg ikke har tydet har jeg dog prøvet at hjælpe dig på anden vis.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anina Sandbeck

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=15443.msg78728#msg78728 date=1308213769
Hej

Ja, dette kunne jeg vel også have tydet, men mener der er et par ord bl.a. nr. 2's erhverv  som en med bedre tyskkundskaber end mig ville kunne tyde.

Har du læst mit indlæg - selvom jeg ikke har tydet har jeg dog prøvet at hjælpe dig på anden vis.


Hej.
Jeg har læst dit indlæg og tak for hjælpen :)

Inger Buchard

#7
Jeg er i gang med at screene KB og FT omkr. 1918-1933 i min egen jagt på forfædre og faldt over:

Jeg tror, du skal lede efter din oldefars fødsel i Egernsund, Broager sogn omkring 1875-1882

FT 1921 Broager opslag 467 har en Christian Sandbeck, men gift med en Anna. Han er født i Egernsund, Broager sogn 29.6.1875
Tilføjet senere: Det må være en slægtning - han er far til en Elise Marie KB Broager 1883-1906 opslag 131; her er han Musquetier, dvs. indkaldt til militærtjeneste. Gift med Anna Maria Lyck.

Jeg fandt en datter af din oldefar:
KB Broager 1883-1909 opslag 217 højre side nr. 56
Du finder hende i FT 1921 Broager opslag 541 - måske er det den samme, der er noteret på opslag 449, Familie nr. 4?

Er der historier i familien om, at oldeforældre-generationen deltog i 1. verdenskrig? De, der er født omkr. 1880, var indkaldt.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Den sidste familie i Broager FT 1921:
opslag 33
Johan Sandbek f. 30.5.1873 Egernsund m kone og 5 hjemmeboende børn


Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anina Sandbeck

Hej Inger :)

Uha det var mange informationer.

jeg ved at min tip tip (tip)oldefar var med i krigen og mistede et ben pga. en kanonkugle og han var angiveligt gift med Anna. Jeg vil lige tage fat i min mormor, hun kan alle historierne (heldigvis).
vores  familie er lidt spredt og kunne rigtig godt tænke mig at få den "samlet" igen i hvertfald på papirerne så jeg bare ved en smule. projektet interesserer mig virkelig men giver mig samtidig en masse bøvl da jeg virkelig er en brækket arm til at tyde.
derfor er jeg gået lidt over til tanken om evt at finde en der vil hjælpe mig - evt mod betaling. men ved ikke hvor jeg skal henvende mig ej heller hvem der er pålidelige og ved hvad han/hun laver. nogen anbefalinger?

mvh A

Inger Buchard

Det sjove ved slægtsforskning er at finde tingene selv. Så hvis vi ikke har forvirret dig totalt med vores fund, så gå i gang med at finde oldefars forældre og hans søskende. Derefter hans forældre osv.
Samtidig lærer du at læse håndskriften; tysk kan du altid få hjælp til - eller lær det efterhånden, for det drejer sig jo mest om faste vendinger, i hvert fald i kirkebøgerne.
Gyldendals røde ordbøger er gode til erhvervsbetegnelser, og de mere faglige tysksprogede slægtsforskerbegreber kan du faktisk få hjælp til på www:
I Flensborg har slægtsforskerne lavet en tosproget ordliste, som du finder på http://www.ahnenforscher-stammtisch-flensburg.de/Start/Tipps%20und%20Wissenswertes.html

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Hovedskov

Hej Anina

Jeg giver Inger ret: det er altså enormt sjovt selv at finde oplysningerne. Lige som du er jeg nærmest nybegynder i 'faget'. Jeg startede i efteråret sidste år og vidste stort set ingenting om, hvordan man søger i de materialer, der er online. I begyndelsen fandt jeg det meget svært og var lige ved at opgive, fordi jeg havde så få oplysninger (nogle fejlagtige, skulle det vise sig) om mine bedsteforældre, der skulle være udgangspunktet for min videre søgning/forskning.

Men jeg siger dig, at da der først 'kom hul på bylden', og jeg fandt min farmor og min morfar (begge født andre steder, end jeg havde fået oplyst at familie), så var det sådan nærmest euforisk. Ja, det lyder fjollet, men sådan var det altså. Man famler en del rundt i begyndelsen, men efterhånden begynder man at se, hvordan kilderne hænger sammen, og hvad man kan forvente at finde, og hvor man ellers kan lede, hvis man ikke lige finder de ønskede oplysninger med det samme. Nogle gange er man heldig, og man får en uventet bonus af ekstra oplysninger, der guider en videre. Andre gange er man SUPERheldig og finder noget, som andre slægtsforskere har lagt ud på nettet, som man også kan bruge.

Og mht. at læse gammel skrift, så er det, som Inger siger, du bliver bedre til det efterhånden.

Jeg har printet de alfabeter ud, der henvises til på Arkivalier Online, og i lang tid lå de fast ved min side, når jeg 'forskede'. Nu hiver jeg dem bare frem en gang imellem, når jeg kører helt fast. Og når det er mig kropumuligt at tyde en tekst, så spørger jeg herinde i Forum og får god hjælp til at komme videre.

Men i sidste ende er det en temperamentssag og et spørgsmål om, hvor meget du går op i selve 'forskningen'. Hvis du selv vil have en masse sjov ud af at søge, så vil du få god hjælp herinde. Hvis du hellere vil betale dig fra at finde ud af din families historie, så er der også folk herinde, der kan pege dig i retning af dygtige 'hjælpere'.

Ville bare lige give dig lidt opmuntring: det kræver lidt tålmodighed at komme i gang, og du skal nok regme med, at det ikke er noget, du vupti kan gøre på en uges tid. Men det kan altså også være enormt sjovt, og du vil muligvis opleve, at du bliver totalt grebet at 'lige at finde det næste led også.

Gitte  :)

Mette R Francke

Hei

Kanskje du kan finne noe her.

http://www.wadschier.dk/kilder/vis_kilder.php?landsarkiv=LAA&arkivtype=præstearkiv&arkivnavn=Sønderborg&arkivnr=-

De sies om slektsforskning :
Hadde jeg vist at det tok ta lang tid
hadde jeg aldri begynt.
Hadde jeg vist at det var så gøy
hadde jeg begynt for lenge siden

Mette
Mette R Francke

Anina Sandbeck

#13
Hej Inger og Gitte.

i har ret. self. vil jeg gerne selv sidde og forske i det, for bare da jeg fandt min oldefar blev jeg sådan helt "wow, hvor er det vildt"
men efter jeg gik på jagt efter min tip oldefar og kom tilbage til de lidt ældre bøger fik jeg nærmest en lussing for der kunne jeg hverken se mig ud af hvilken krusse-dulle der betød hvad og det kan jeg stadig ikke.

jeg er meget nybegynder og kunne rigtig godt tænke mig at fortsætte min søgen.
Men jeg tænker, har i nogle tips til hvordan og hvorledes jeg skal gribe det an først? hvad skal jeg starte med? og til sidst, jeg har virkelig kigget og kigget efter et anetræ/program men er der et I kan anbefale?

Mange tak for jeres svar alle :) og mette, tak for dit link :)
mvh Anina :)

Gitte Hovedskov

Hej Anina

Hvis du går ind under Værktøjer her hos DIS, kan du finde en oversigt over programmer med links, så du kan gå ind og se, hvordan programmerne ser ud, og hvad der passer bedst til dit humør.

Jeg har valgt Family Tree Builder og er rigtigt godt tilfreds med det, det opfylder mine behov for registrering af data og indsætning af foto, er nemt at arbejde i, OG der findes en særskilt hjemmeside på dansk, hvor man kan få hjælp til alt muligt i forbindelse med programmet. Programmet er gratis (så vidt jeg husker), men for en mindre investering får du også den facilitet, at alt hvad du lægger ind i programmet, bliver publiceret til en webside, hvortil du kan invitere familien, så de kan følge med i, hvad du laver.

Hvordan du skal gribe det hele an?

Tja, start med det, du ved: dig selv og dine forældre og søskende, jeres børn osv. Så har du allerede et lille familietræ at bygge videre på.
Hvis dine forældre er født før 1950, kan du finde dem i kirkebøgerne og dermed vil du få navnene på deres forældre og muligvis deres fødselsdatoer og opholdssted, evt. hvilket sogn, de er født i, evt. en vielsesdato, og det giver dig så info til at gå et skridt længere tilbage.
Kig på dine forældres søskendes fødselsdata, deres søskende, dine bedsteforældres søskende osv.

Du bliver bedre og bedre til at læse håndskrifterne (nogle gange er de rædselsfulde, andre gange er de faktisk rigtigt smukke), og du får efterhånden en fornemmelse for, hvad du kan forvente at finde, og hvilke ord og faste vendinger, der bliver brugt. Så bliver det nemmere at genkende skriblerier, du ellers først fandt umulige at gennemskue.

De basale ting, du kan lede efter i kirkebøgerne er fødsel, dåb (de to står samlet), konfirmation (ca. 14 år efter fødslen), forlovelse, vielse (ofte i det sogn, hvor bruden er født, eller hvor hendes forældre bor), samt død og begravelse. Husk at læse al teksten ved hvert notat, du får oplysninger om fx faddere ved dåben (det kan være familie, hvor du oftest får oplyst deres opholdssted), eller du får oplyst forlovere ved vielse (ofte fædre eller brødre). Anmærkningerne kan også give ekstra oplysninger.

I folketællingerne (1787-1930) kan du finde nyttige oplysninger om, hvor folk opholdt sig i folketællingsårene, familieforhold, antal børn og ca. alder, samt (vigtigt) fødesogn, hvilket giver dig tips om, hvor du kan finde deres fødsel i kirkebøgerne. Konens fødesogn vil ofte være det sogn, hvor parret er blevet gift, og der vil du så ofte kunne finde nyttige oplysninger om mandens alder, stilling og fødesogn.

Det er lidt forskelligt, hvad du finder af oplysninger i kirkebøgerne, så der er ikke andet for end at prøve dig frem.

Hvis du kører fast, så spørg herinde med specifik angivelse af, hvad du HAR fundet, dvs. hvilken kirkebog/folketælling, du har fundet noget i (angiv navn, årstal, sogn, herred og amt samt opslagsside), så skal der nok være nogen, der hjælper dig videre.

Men du er nødt til at 'få fingrene ned i grødfadet' og se, hvad der dukker op.

Rigtig god fornøjelse  ;D

Gitte

Lis Petersen

Hej!

Jeg kan ikke dy mig for at blande mig i denne tråd, med en speciel hilsen til Gitte, som i går skrev et svar med en opmuntring til Anina om at gå i gang med slægtsforskning.

I dag kommer Gitte med en opskrift på, hvordan man gør. Så fint udtrykt i et let forståeligt og formfuldendt dansk.
Alle må da kunne lære af Gittes vejledning efter dette.

Det var virkelig en fornøjelse at læse.
Tak for det.

Held og lykke til Anina med din fremtidige forskning.

Vh Lis.  :)

Lis Petersen - 3000

Lars Skovvang Larsen

Hej Anina

Udover alle de gode råd, du allerede har fået, vil jeg komme med et forslag.
Forslaget er afledt af, at du skriver, at din mormor kan alle historierne:

Optag interview eller samtaler med din mormor. Det kræver vist ikke meget mere end en bærbar computer og en mikrofon.
Lav en liste over hvad du vil spørge om, og lad hende så i øvrigt fortælle hvad hun synes, der er interessant at fortælle om "gamle dage".
På den måde får du både fakta og historier.

Der er sikkert også mange andre, der kan historier om din familie - og som ligger inde med billeder, breve og meget andet "guld".

Jeg lavede båndoptagelser med med min farmor og farfar, da jeg var omkring 17 år - og det er jeg meget glad for nu 35 år senere.
For ca. 10 år siden lavede jeg optagelser med Marie, en grankusine til min mor. Marie, der var meget ældre end min mor, kunne fortælle historier om mine oldeforældre, som min mor ikke kendte.

Der er masser af muligheder.
På med vanten - du har 70 år foran dig til slægtsforskning.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk