Kort over Irup og Gudnitz marker (Hassing Herred, Thisted amt).

Startet af Morten Hammer, 23 Nov 2019 - 13:06

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

https://docplayer.dk/1796925-Da-skyumgaardene-blev-udflyttet-af-paul-stigaard-soerensen-villerslevvej-17-villerslev.html

I dette dokument er der en dårlig kopi af et kort, som jeg meget gerne ville se i en meget bedre kvalitet.
Der er således mindst 2 af mine aner omtalt i dokumentet.
Der der nogen, der har nogen anelse om, hvor original-kortet befinder sig?

m.v.h.
Morten Hammer

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Morten Hammer

Hej Britta.

Det er faktisk Skyum, jeg leder i. Sagen er, at der tilsyneladende mangler realregistre og sikre matrikeloplysninger fra begyndelsen af 1800-tallet her. Jeg har dem alle fra før 1800, hvor bl.a. de gamle matrikelnumre fremgår af en jordebog fra Irup fra ca. 1796. Det var iøvrigt Irup og Gudnitz Mølles marker,der stod. Gudnitz Mølle lå faktisk i Skyum sogn.
På det omtalte kort kan man se, at der også er vist en del af Skyum. Gad vide, om de her slet ikke lavede et decideret udskiftningskort, som de f.eks. gjorde ved udskiftningen i Stagstrup ved siden af. Det har jeg en kopi af fra dengang, hvor man selv kunne affotografere de helt gamle kort i KMS, som det hed dengang.
Jeg har download'et det første Ø-kort, der åbenbart findes fra Skyum, og der er der faktisk tilføjet en del interessante oplysninger med håndskrift, men det er fra 1816 og frem.

m.v.h.
Morten

m.v.h.
Morten


Morten Hammer

Desværre viser dette kort, som jeg godt kendte, kun Irup mark :-(

m.v.h.
Morten