Dannebrogskorset krigen 1848 til 1851

Startet af Kirsten Andersen, 17 Nov 2019 - 15:00

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Andersen

Er der nogen der har familie, der var med i krigen 1848-1851 mellem Danmark og Tyskland
Min mands oldefar var med dengang, han fik Dannebrogskorset. Vi har en dagbog som han skrev dengang

Hans navn er Søren Hansen født 7. december 1823 i Fruering sogn, Skanderborg amt og død de 2. november 1915 i Flensted, Låsby sogn, Skanderborg amt
Kirsten

Morten Nielsen

Hej Kirsten

Der er mange, som har aner, der var med i de slesvigske krige, både 1848-1851 og den i 1864.

Medaljens korrekte betegnelse er Dannebrogsmændenes Hæderstegn. Ved du, hvornår han fik den tildelt?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Niels Just Rasmussen

#2
Dette må være hans ansøgning til Erindringsmedaljen i 1876 [udelt fra 1877], hvis du ikke har den oplysning.

Navn: Søren Hansen.
Født: 7. December 1823. 
Deltaget i Krigen: 1848-1849-1850.
Afdeling: Train Kuds [Kusk?] af Skyld?bogen...? Nummer 41.
Tjenstgørende: 17. April 1848 til 7. Februar 1851.
Dels som mening og dels som befalingsmand.
Nuværende stilling: Landmand.
Bopæl: Flensted ?Mark? i Laasby Sogn, Gjern Herred [på dette tidspunkt Århus Amt].
Kilde (s. 132): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16997191#122983,21639034

Folketælling 1880: Skanderborg, Gjern, Laasby, Flensted By, Laasby Sogn, et hus, 170, FT-1880, C9857
Søren Hansen    56     Gift     Husfader, Landmand          Fruering S. Skanderborg Amt.
Maren Jensen     49     Gift     Hans Kone          Venge S. Skanderborg Amt 
Ane Mette Sørensen     19     Ugift     Deres Børn          Her i Sognet 
Laurs Sørensen     12     Ugift     Deres Børn          Her i Sognet 
Jens Peter Sørensen     10     Ugift     Deres Børn          Her i Sognet 
Peder Rasmus Sørensen     6     Ugift     Deres Børn          Her i Sognet 
Kilde: Dansk Demografisk Database.


Niels Just Rasmussen

Lægdsrulle 1853 Skanderborg Amt. Låsby Sogn = lægd 23.
Gammelt nummer 129.
Nyt nummer 77.
Fader: Hans Knudsen.
Navn: Søren Hansen.
Født: Virring.
Alder: 30 år
Højde: 61 1/4 tommer.
Anmærkning: A.A [= Artilleri-Afdeling] ?Årh. ?...? [svært at tyde]
Kilde: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=18580#18580,1134004

Kirsten Andersen

Hej Niels Just Rasmussen

Tusind tak for alt du har sendt mig. Det er den rigtige Søren Hansen.
Det havde jeg aldrig selv fundet.

Venlig hilsen Kirsten
Kirsten

Hanne Westphal

Jeg skrev i 2006 til Ordenskapitlet Det Gule Palæ Amaliegade 18 København og bad om oplysninger/papirer på min oldefar der blev udnævnt til dannebrogsmand i 1848. Jeg fik tilsendt en kopi af det, der stod om ham i protokollen vedr. Dannebrogsmænd, så det kan du prøve.
Venlig hilsen Hanne Westphal

Kirsten Andersen

Tak Hanne Westphal

Tror du jeg kan få andet at vide, end det Niels Just Rasmussen har fundet til mig.
Så vil jeg da prøve

Venlig hilsen Kirsten
Kirsten

Morten Nielsen

#8
Det vil lette ekspeditionen i Ordenskapitlet, hvis du kan oplyse dem dato for tildelingen af Dannebrogsmændenes Hæderstegn, idet deres levnedsbeskrivelser står i udnævnelsesorden. Hvis han er udnævnt efter ca. 1903, kan du være heldig, at han måske har indleveret en levnedsbeskrivelse og sågar endda et foto.

Erindringsmedaljerne for deltagelse i de to slesvigske krige blev uddelt i over 70.000 eksemplarer i årene efter 1876, og denne medalje har intet med Ordenskapitlet at gøre.

Dannebrogsmændenes Hæderstegn blev ifm. med Krigen 1848-51 kun uddelt til et lille antal menige. Til gengæld var der over 2.000 veteraner fra begge de slesvigske krige, som fik den tildelt efter Genforeningen 1920; denne orden blev administreret af Ordenskapitlet.

Så hvis din ane har fået tildelt Dannebrogsmændenes Hæderstegn, så kan du prøve at kontakte Ordenskapitlet. Er det derimod Erindringsmedaljen for deltagelse i Krigen 1848-51, han har fået, så får du intet ud af at kontakte Ordenskapitlet.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Randi Ottosen

Ja jeg har også en : Min oldefar Jens hansen jensen f. 1816...i Kbh... og jo jeg skrev oldefar...han giftede sig 3. gang med en yngre enke..