Slesvig ofte forekommende ord

Startet af oleplannthin, 16 Nov 2019 - 11:00

Forrige emne - Næste emne

oleplannthin

Hej
Jeg arbejder med aner i Slesvig. Det er nyt for mig, så derfor driller tysksprogede kirkebøger og folketællinger.
Jeg vil derfor høre, om der eksisterer lister med ofte forekommende ord i slesvigske kilder svarende til ordlister for latinske ord i dansksprogede kirkebøger.
Ole

Karen Margrethe Schmidt

Karen Margrethe Schmidt

oleplannthin

Tak til Karen Margrethe!
Ved en gennemgang af listen kan jeg finde alle eller de fleste af de ord, hvor jeg har været i tvivl, så listen er helt klart en god hjælp, og det jeg søgte  :)  :)
Hilsen
Ole

Inger Buchard

Og hvis der er ord, du mangler, så giv besked, f. eks. her; så dukker de op ganske hurtigt
Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

oleplannthin

#4
Inger Buchard

Du skriver, at jeg skal give besked, hvis jeg mangler et ord. Jeg ved ikke, om jeg i dette tilfælde mangler et ord eller ikke kan tyde ordet (måske käthner)
Det handler om Haderslev Nørre Rangstrup, Bevtoft: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=187204#187204,31775262

På højre side kan jeg se Christen Michelsen, der er enke på aftægt, men ordet foran aftægt kan jeg ikke tyde - jf. vedlagte udsnit.

Hilsen
Ole

Inger Buchard

der står:
lebt von Abnahme

- lever af aftægt

mvh
Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

oleplannthin


Inger Buchard

Din private forespørgsel er også klaret, men jeg kan ikke besvare din mail fra adm.ku.dk

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki