hvordan skal dette forstås

Startet af Jørgen Hass, 12 Nov 2019 - 12:14

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Hass

Jeg er forvirret og usikker - hvad kan læses her - er udstregningerne udtryk for ophør/nedrivninger/flytninger
matrikelnumrene er fra to forskellige matrikler. Den øverste nr. 10 er fra den gamle matrikel, og dette nummer bliver i skøde- og panteprotokollen for Tersløse sogn (s.134) inddraget under 2b og 2c, som bliver anført som den sidste forsikringstagers matrikelnummer.
Håber nogen ved lidt mere om brandforsikringer og kan vejlede mig

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15063492#186126,31516846

Britta Hansen

#1
Hej Jørgen

Du må indsætte et link til Skøde-og panteprotokollen, så vi kan se hvad, der står.

I Realregistret på matr.nr. 10 Brandstrup By, Tersløse står, at denne jordlod er udgået - 5.11.1861 - og er inddraget under matr.nr. 2b og 2c Brandstrup

Matr.nr. 2b og 2c Brandstrup by, Tersløse udgør sammen med 12b Lårup by, Stenlille en landbrugsejendom.
Se matr.nr. i Matrikelregistret med henvisning til Realregistret
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com


Jørgen Hass

det er egentlig ikke S&P-protokollerne, jeg har problemer med - det er mere forståelsen af brandprotokollen, der volder vanskeligheder.
1.
Den første forsikringstager på den første forsikring er Sorø Akademi - og de satte teglværket på tvangsauktion i 1862. Den anden forsikringstager er enken, der vandt tvangsauktionen og dermed også får Brandstrup 2b og Lårup 12b, som hun sælger til den tredje, der er er landmand, som ejer matr. 2a, som han sælger i 1863 og får i den forbindelse en del af den ejendom udstykket som 2e, som han derefter ejer sammen med 2b og Lårup 12b.
Problemet er. at alle de nævnte bygninger, så vidt jeg kan se vedrører teglværket - hvornår er de slettet og hvorfor?
2.
Forsikringstager i den næste sag er min oldefar, der købte 2c af Christen Nielsen, som vandt 2c på samme tvangsauktion - det er lergraven til teglværket. han køber Christens parcel i 1863, så det er korrekt, at han også overtager Christen Nielsens brandforsikring - men hvorfor står der 2b c som matrikel - er det bare en skrivefejl eller har han overtaget noget af 2b (teglværket) - jeg kan ikke se det i protokollen, men han dør i 1882 som teglværksejer af Orebo.