Familien Thomas Sørensen og Anne Nielsdatter i Elsted sogn

Startet af Inger Sørensen, 08 Nov 2019 - 12:30

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Jeg forstår det ikke :(

Min ane Søren Thomassen blev født i Elsted sogn i 1781; døbt den 01-04-1781. Forældrene var Thomas Sørensen og Anne Nielsdatter.
De får i alt 12 børn. Der fødes et barn næsten hvert år, herunder en datter i 1780, min ane Søren i 1781 og en datter igen i 1782. Der er altså ikke rigtig plads til et ekstra barn ml. 1780-1782.

I KB for Elsted sogn 1802-1813 findes der på opslag 14 følgende dødsfald i 1807:
Den 9de Julii døde Thomas Sørensens i Elsted og hans kones Anne Nielsdatters Søn Søren, 26 år gl.

Denne Søren vil altså være født ca. 1781. Denne Sørens forældre har samme navne som "min" Søren - men "min" Søren døde først i 1840!!!
Jeg kan ikke finde en anden familie i Elsted med disse navne - så hvordan kan det hænge sammen?

Kigger jeg i lægdsrullerne, kan jeg se, at der i 1800 udskrives Thomas Sørensens søn Søren som afg. til 2JR.
Jeg tænker, at 2JR står for 2. jyske regiment - men hvordan i alverden finder jeg ud af, hvor dette er, så jeg kan følge ham videre?

Mvh Inger Sørensen

Britta Hansen

#1
Hej Inger
Vi ser Søren i Hovedrullen 1800_15_4/4 - 19 år gammel

Næste hovedrulle 1804_15_4/4 noteret som død i 1808 - 22 år Det kan være en fejl.

Elsted, Vester Lisbjerg, Århus - Kirkebogen 1807 - højre side øverst

Hvor har du ham efterfølgende - viet, børn, død etc.? Det kunne være en forkert Søren, du har fat i.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Sørensen

#2
Hej Britta

Ja, det er netop ham jeg har fundet der i 1800. Men herefter har jeg ikke kunnet finde ham. Der står, at han er afrejst til 2JR (2. jyske regiment???) Og hvis han er afgået der - og er i hovedrullen igen i 1801 (er også hos forældrene ved FT1801) - så burde han jo være i tilgangslisten ml 1800-1801, og der kan jeg ikke finde ham.

Og det du har fundet med, at han dør i 1808 - det passer jo med det opslag jeg henviser til med dødsfald i 1807 - og det er jo netop det, der er mit problem. Han kan ikke være død, da han først dør i 1840 :(

Han bliver gift i Fårup sogn i 1817 med Mette Rasmusdatter.
Ved FT1834 er han gårdmand i Søften sogn, og ved FT1840 er han opholdsmand i Søften sogn.
Han døde i Søften sogn den 13-08-1840.

Mvh Inger Sørensen

Britta Hansen

#3
Ved vielsen 17.6.1817 Fårup, Sabro, Århus er han 32 år og fra Grundfør

Aarhus, Vester Lisbjerg, Søften, Zeuthen Bye, En Gaard, 74, FT-1834, A8121
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Søren Thomassen     53     Gift          Gaardmand      
Mette Rasmusdatter     44     Gift          hans Kone [Søren Thomassen]      
Elle Thomasdatter     16     Ugift          deres Barn [Søren Thomassen og Mette Rasmusdatter]      
Anne Marie Thomasdatter     15     Ugift          deres Barn [Søren Thomassen og Mette Rasmusdatter]      
Anne Mette Thomasdatter     10     Ugift          deres Barn [Søren Thomassen og Mette Rasmusdatter]      
Mette Marie Thomasdatter     7     Ugift          deres Barn [Søren Thomassen og Mette Rasmusdatter]      
Niels Carlsen     18     Ugift          Tjenestekarl     

Hvad med ham her:
Aarhus, Vester Lisbjerg, Grundfør, Hovedgaard Haraldslund, , 52, FT-1801, B3144
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Stephan Geertsen     53     Gift     Eieren     -      
Christine Maria Sveistrup     83     Gift     hans Kone           
Anna Helena Rosberg     52     Ugift     Datter af Konens 1ste Egteskab           
mad. Witte Kiølbye     27     Enke     -     i Besøg paa Gaarden      
Mouritz Wilhelm     7     Ugift     be...?? mad. Kiølbyes Børn           
Witte Helene     6     Ugift     be...?? mad. Kiølbyes Børn           
Peder Munster Guldager     23     Ugift     Tienestefolk     ??...karl      
Niels Pedersen     31     Ugift     Tienestefolk     Awlskarl      
Poul Jensen     34     Ugift     Tienestefolk     Kudsk      
Søren Thomasen     21     Ugift     Tienestefolk     Gartner      
Morten Sørensen     46     Gift     Tienestefolk     Rygter      
Ole Sørensen     21     Ugift     Tienestefolk     Budkarl      
Søren Christensen     40     Ugift     Tienestefolk     Rygter      
Anne Cortsdatter     30     Ugift     Tienestefolk     Stuepige      
Karen Nielsdatter     41     Ugift     Tienestefolk           
Kirsten Christophersdatter     45     Ugift     Tienestefolk           
Peder Sørensen Feldballe     15     Ugift     Tienestefolk          
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Sørensen

Ja, det ved jeg godt :)

Jeg har ikke kunnet spore ham til Grundfør via lægdsrullerne - men har før oplevet, at de er rejst rundt uden at det er registreret i lægdsrullerne. Det er noget med, at hvis de er der mindre end 5 måneder, så blev det ikke registreret.

Men jeg har jo hans og konens navn fra børnenes fødsler. Min ane nr. 33 er Ane Marie Sørensdatter (og hende er jeg sikker på!) er født i Søften i 1819. Hendes forældre er gårdmand Søren Thomsen og Mette Rasmusdatter.

Og ved faderens død (altså Søren Thomassen) passer arvingerne med Ane Marie og hendes søskende. Dog er der nævnt et barn, som jeg ikke har kunnet finde nogen steder (Ane Margrethe Sørensdatter).


Mvh Inger Sørensen

Inger Sørensen

#5
Hej Britta

Ham, du har i FT1834 - det er også ham, jeg har :) Og det er "min" familie :)

Ham du har i FT1801 - ham tror jeg er en anden. Ved gennemgang af lægdsrullerne er jeg stødt på en Søren Thomassen født i Grundfør.

Mvh Inger Sørensen

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Sørensen

Hej Britta

Jeg har også i min slægtsbog lavet mig et lille notat, hvor jeg har skrevet, om det overhovedet er den rigtige Søren, jeg har fundet :)

Men da jeg skulle finde ham, ledte jeg i Århus amt i FT1787 på Søren Th% ml. 0-9 år. Og her er kun ham, jeg har fundet på 3 år, og så en på 6 år i Falling sogn.

Da Elsted ikke ligger langt fra Grundfør, har jeg tænkt, at det måtte være ham, da Falling sogn ligger langt væk fra, hvor han ellers er. Dette er sket, før jeg havde kendskab til at bruge lægdsrullerne.

Så lige nu kan man sige, at det var heldigt, at al min slægtsforskning forsvandt - for jeg har nu måttet starte helt fra bunden af igen. I de forløbne år er jeg blevet meget klogere (kan bedre bruge diverse kilder og stiller flere spørgsmål), og der er kommet flere oplysninger tilgængelig på nettet.

Hvis ikke jeg havde skullet starte forfra, havde jeg ikke stillet spørgsmål - og dermed fået hjælp til at finde ud af, at jeg var på galt spor.

Har så lige prøvet at søge igen - denne gang uden h i Thomassen - og se nu der :) Så dukker der sørme en op i Grundfør sogn :)  :)

Tusind tak for hjælpen - jeg må i gang med den rigtige Søren.

Mvh Inger Sørensen