Højesterets domprotokoller

Startet af Jens Aaberg, 07 Nov 2019 - 11:09

Forrige emne - Næste emne

Jens Aaberg

Jeg var på Daisy for at bestille en domprotokol fra 1775, men tilsyneladende er alle protokoller fra 1700-tallet væk.
Nogen der ved, hvor de evt. kan findes?.

Hilsen Jens Aaberg.

Karsten Jacobsen

Jeg ville spørge Rigsarkivet direkte. Jeg lånte en fra 1700-tallet for måske ti år siden, uden mindste ståhej. Jeg lånte samme igen for et par år siden, men fik klar besked om at sætte mig på første række, da man var blevet "meget ømskindede om dem". Så vidt jeg husker, skulle jeg også tage handsker på (muligvis en erindringsforskydelse, skulle ikke første gang). Måske er protokollerne ikke længere til almindeligt udlån længere? Jeg har dog set nogle ligge digitaliserede et sted, og det kan da kun være i Daisy?

MVH
Karsten

Jens Aaberg


Jeg prøver at spørge arkivaren.
Da det var min mening at bestille protokollen til Viborg, kan jeg ud fra det du skriver, nok ikke regne med at kunne få den herover.
Som du skriver, er der nogle af domprotokollerne, der er søgbare, men ikke noget, som jeg kan bruge.
Hilsen Jens.

Karsten Jacobsen

#3
Måske husker jeg fejl med hensyn til 1700-tallet, måske var det slutningen af 1600-tallet, som jeg nu ser er lagt online. Opslaget var en vennetjeneste, jeg gjorde, så har måske ikke helt styr på tidspunktet længere.

Finder arkivaren og du ud af, at aktuel protokol eksisterer, og den ikke kan bestilles til Jylland, kan jeg nok lokkes til en affotografering, hvis jeg kan finde det efterlyste (og det ikke er hele protokollen, der skal affotograferes. Husker det som tykke moppedrenge!) - men så må du vende tilbage her med bestillingsoplysninger på den konkrete arkivalie, og hvad du skulle vide. 

MVH
Karsten

Ole Bech Knudsen

Hej Jens,

Alle Højesterets dombøger og stævningsbøger fra 1700 - 1793 gik tabt ved Christiansborgs brand 1794.

Så du må nøjes med voteringsprotokollerne fra 1775.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=h%C3%B8jesteret&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=407915&ngnid=407918&heid=408060&henid=408063&epid=408066&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

De er vistnok kun til fjernlån som mikrofilm, da protokollerne regnes til serierne som ENB (Enestående National Betydning), og kun kan ses på RA´s læsesal i København.
De er desværre ikke scannet komplet endnu.

Se evt. også de trykte Højesteretsordener med oversigter over hvilke sager der skulle behandles det pågældende år.

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=h%C3%B8jesteret&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=407915&ngnid=407918&heid=408428&henid=408431&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Ole Bech Knudsen

Jens Aaberg

Hej Ole og Karsten.

Jeg har netop fået dette svar fra Arkivaren:
"Højesterets arkiv i det omfang, det da opbevaredes ved retten, gik næsten fuldstændig tabt ved Christiansborg Slots brand i 1794. Efter yderligere tab ved slottets brand i 1884 er nu kun den ene af oprindelig to rækker voteringsprotokoller bevaret. Dombogen (eller dombøgerne) for 1775 findes således ikke længere."

Det er jo som du også skriver, Ole.

Voteringsprotokollerne har jeg set og fundet min sag i. De er faktisk scannede og kan læses hjemme.

Domsdagen og dommen har jeg fra "Den Viborgsamler", så jeg har hele min historie belyst, men hvis det havde været muligt, ville jeg da gerne havde set selve dommen i protokollen.

Karsten, tak for dit tilbud om at fotografere. Det er så ikke aktuelt denne gang. Det kan det måske blive en anden gang :)

Hilsen Jens.