Under hvilket gods hørte "Vestergaard" i Gærum sogn i 1696

Startet af Johannes Mortensen, 05 Nov 2019 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Johannes Mortensen

Hej Alle,

Baggrunden for mit spørgsmål er, at ægteparret Erich Nielsen og Beate Andersdatter blev viet den 28. juli 1680 i Åsted kirke i Hjørring amt. De fik herefter fem børn – den første i Åsted sogn og de øvrige blev født på ejendommen "Vestergård" i Gærum sogn.

Herefter er jeg blank bortset fra en oplysning fra en nu afdød slægtsforsker, som i en slægtsbog har noteret at: "Han (Erich Nielsen) dør før 1696, hvorefter hustruen, der er født før 1654 på Lindet, Åsted sogn fortsatte fæstemålet".

Nu kan jeg jo ikke spørge den afdøde slægtsforsker hvor disse oplysninger stammer fra, men hvis jeg tror på denne påstand og gerne vil have den dokumenteret, så mener jeg, at næste skridt må være at finde enten et fæstebrev eller et skifte, og dertil skal jeg vide hvilket gods ejendommen "Vestergård" hørte under.

Hvordan finder man ud af hvilket gods  en ejendom – her ejendommen Vestergård" i Gærum sogn hørte under i 1696?

Med venlig hilsen
Johannes Mortensen

Ole Westermann

Iflg https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/06/Gods_Stedregister.pdf
er der disse muligheder
Ellinggård 1
Knivholt 2
Lengsholm 2
Flade Præstegods 2
Linderumgård 4
Hørbylund 6

Måske kunne du også se i 1688-matriklen http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=408378&side=53

mvh Ole

Johannes Mortensen

Hej.

Mange tak - så er det bare om at komme i gang med at søge.
Det nævnte godsarkiv regner jeg med at få brug for igen - jeg har mange aner i det nørrejyske.

Mvh
Johannes

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Egon Hansen

et pamv Egon Hansenr ældre forskere har udgivet mange slægtsbøger på Bangsboarkivet. Dett meste kan hjemlånes gennem biblioteket. du skal bare have fat i en literaturliste fra Bangsboarkivet.
Jeg har funndetmange aner i sognene omkring Frederikshavn og Sæby i 1600 0g 1700 tallet,

Johannes Mortensen

Hermed tak til alle for flere forslag.
Jeg vil se at få tid til et besøg på Bangsbo Museum næste gang, jeg er i Frederikshavn, hvor jeg stadig har familie.

Mvh.
Johannes

Egon Hansen