Efternavne i Sønderjylland

Startet af Aase Jørgensen, 02 Nov 2019 - 11:31

Forrige emne - Næste emne

Aase Jørgensen

Hej
Jeg har et problem med en kvinde fra Majbøl i Hørup sogn. Ved vielse i 1751 kaldes hun Kirsten Christensdatter. Ved datterens vielse i 1782 kaldes moderen Kristina født Petersen.
Kan det være samme person?
Jeg mener man skulle ændre efternavne fra patronymer til slægtsnavne i Sønderjylland omkring 1771. Er det rigtigt? Og har der været lidt forvirring omkring, hvad man blev kaldt? Hendes far hed måske Christen Pedersen!
Kirsten kaldtes måske også Kristina?
Eller er det ønsketænkning fra min side!!
Aase

Christian Konstmann Autzen

Hej Aase

Helt korrekt - 1771 i hertugdømmet Slesvig, og fra 1828 i resten af Danmark.

Og der var en del, som havde det svært, det med efternavnet. Så du er næppe på vildspor - men tjek en ekstra gang, når du synes at komme ud for et sådant tilfælde.

Mange hilsener
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Else Skovbo Jensen

Hej
Hvis en kvinde var gift kaldtes hun ofte med mandens fornavn efterfulgt af s. Eksempel Peder Hansens kone , Karen kunne kaldes Karen Peders. Hvis hun så blev enke og gift med Søren, kan man finde hende kaldt Karen Sørens. Så kan det godt blive svært

mvh
Else

Aase Jørgensen

Hej
Tak for jeres svar. Jeg er ikke blevet meget klogere, for selv om jeg har tygget kirkebøgerne godt igennem, giver de ingen sikkerhed. Jeg har prøvet at kigge efter skifter, men kan ikke rigtig finde noget. Men en gang imellem finder man jo heller ikke noget klart svar.
Aase

Hans Chr. Baagøe

Hej

Et par relevante link vil være en stor hjælp.

Bortset fra det, så lå Hørup sogn i Fyns stift ind til 1819, hvilket kirkebogsførelsen også bærer præg af.

Kender du denne side: http://alsnissen.dk/default.asp?side=1

Her får du måske svar på nogle af spørgsmålene om dine slægtninge i Majbøl:
http://alsnissen.dk/default.asp?side=1363

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe