Samme dame på to fotos?

Startet af Karsten Jacobsen, 30 Okt 2019 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Kan den ældre kvinde på dette foto virke som en sandsynlig kandidat til den siddende kvinde på næste opslag?

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen


Hans Chr. Baagøe

Som jeg ser det, kan hun godt, hvis billedet er fra 1924. Der er noget omkring øjnene og øjenbrynene, der godt kan få det til at passe. En anden mulighed kan være en nær slægtning. Umiddelbart vil jeg dog tro, at tallet står for et bestillingsnummer/løbenummer, for jeg vil bedømme fotoet til at være ældre, men du har måske en datering?

Jeg vil umiddelbart vurdere fotoet med pigerne til at være fra omkring 1880-1890, hvor hende til venstre muligvis er i konfirmationskjolen.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Karsten Jacobsen

#3
Netop, Hans Chr.! Jeg synes også, der er noget med øjnene! Og - hehe - så har hun beholdt samme frisure gennem alle årene...!

1924 må være årstallet, for den ældre kvinde er født 1846 og ligner da en omkring 78. Det andet foto er fra før 1906, for da emigrerer den ældre dame til USA, hvor hun har ophold hos tre af sine børn i næsten 20 år og optræder i US-FT 1910 og 1920.

En ting jeg ikke ville røbe var, at de to yngre kvinder på det ene foto med sikkerhed vides at være døtre af den gamle dame fra det andet, hvilket også stærkt indikerer, at det er samme person. Alligevel var jeg i tvivl og anglede efter støtte, fordi der aldrig før har været kendskab til andre fotos af hende end "solo"-billedet, og fordi hendes ansigter svinger fra et mildt og venligt smilende til et mærkeligt trist, men det er måske med udsigten til den "farefulde" rejse til USA, som måske også er grunden til at fotoet blev taget?

Er det andet billede et konfirmationsbillede, er billedet fra ca. 1900, da kvinden til venstre er født 1885.

MVH
Karsten

Ole Westermann

Jeg har lige klippet de 2 ansigter og placeret dem ved siden af hinanden.
Bortset fra, at den ældre udgave har fået rundere kinder, så er pande - øjne/øjenbryn - næse - mund - hage MEGET identiske.
Det må være samme kvinde.

mvh Ole