Kaldsedler, hvor findes de i arkivalierne?

Startet af Hanne Elisabeth Bornefelt, 28 Okt 2019 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Hanne Elisabeth Bornefelt

Min ane Jens Jensen der var gårdmand og sognefoged i Veddinge, Fårevejle Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, og blev åbenbart anklaget for ulovligt kroehold. Det kan man læse om på en såkaldt KALDSEDDEL. Jeg har oplysningerne fra "Herløv Kildehøjs samling", men hvor har han fundet denne "Kaldseddel"? Jeg har prøvet at kigge i justitsprotokollerne fra Dragsholm Birketing, men ikke fundet noget der.
Er der nogen der kan hjælpe med nærmere oplysninger om kaldsedlerne og hvor de findes i arkivalierne, vil jeg blive meget glad da jeg gerne vil have den oprindelige kilde. Se kaldsedlen neden for.

Mvh
Hanne Bornefelt

Herløv Kildehøjs samling, (B022-7578) Herløv Kildehøjs samling-side 103. 

Kald-seddel
Da for mig er andgivet, at gaardmand Jens Jensen, Sognefoged i Veddinge,  skal holde u-lovlig kroe-hold og faldholde brændevin, indstævnes benævnte Jens Jensen til at møde for en politi og extra sett førstkommende fredag formiddag klokken 9 slet d. 16 hujus i Draxholms birketings stue for at høre stemte og u-stemte vidners sagsgivelse, påstand og dom. Til samme tid og sted indstævnes videre faldsmåls straf at møde som vidner
1. Christen Larsenn  Smed
2. Christen Olsen
3. Willads Sørensen
4. Niels Olsen
alle husmænd i Veddinge by, for at aflægge deres vidensbyrd i denne sag.
De indstævnte kand ifølge forordningerne ey vente nogen forlæggelse.
Nyekøbing d. 12 Juni 1797
S. Kindter