Hvor gammelt kan dette foto tænkes at være?

Startet af Karsten Jacobsen, 26 Okt 2019 - 17:15

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Kan du hjælpe med at indkredse, hvornår dette foto er taget? Fx ud fra fotoets standard, parrets påklædning?

Det vil selvfølgelig også hjælpe, hvis der var en, der kunne fortælle, hvornår fotograf H.J. Hansen var virksom i Rudkøbing.

Et tillægsspørgsmål: Kan det tænkes at være et bryllupsbillede i den påklædning?

MVH
Karsten

Inger Toudal

#1
http://bornholmphoto.dk/bo1920/index.html - s. 347

Hansen, Hans Jacob (22.11.1824 - 7.2.1890)

3.11.1863 - 1890, Rudkjøbing, Nørregade

En søn af samme navn fortsatte forretningen en snes år.

Svendborg, Langelands Nørre, Rudkøbing Købstad, Rudkjøbing Kjøbstad, Nørregade, forhus 1ste sal, 1 F6, FT-1890, B0660
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Jacob Hansen     65     Gift      husfader      fotograf      Tullebølle sogn, Svendborg Amt 
Lorentsine Konstantze Hansen     58     Gift      husmoder            Rudkjøbing 
Hans Jacob Hansen     23     Ugift      barn      fotografmedhjælper      " [Rudkjøbing] 
Laura Emilie Buch     18     Ugift      tjenestetyende            " [Rudkjøbing]

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Jacobsen

Tak, Inger. Kendte godt to-bindsværket over fotografer, men anede ikke, det var lagt på nettet. Der er sket meget, siden jeg mere alvorligt rodede med slægten for 15 år siden!

Jeg er meget i tvivl, om det kan være et bryllupsbillede? Synes beklædningen mangler et sidste pift, men det er jo  nok småkårsfolk, så måske... (Har ikke identificeret parret).

MVH
Karsten

Ole Westermann

Jeg tror, at det er et forlovelsesbillede, og det kunne være fra ca 1880-90, måske lidt senere.

mvh Ole

Karsten Jacobsen

Tak, Ole! Jeg er glad for at du foreslår et forlovelsesfoto. Den tanke har ikke slået mig.

Det giver mening, hvis fotoet er fra 1874 eller 1875. Jeg har et par, der i 1875 bliver gift på Frederiksberg. Manden er da 24 år, kvinden 28 (ser vel også ud til at passe fint). 

Jeg har ikke kunnet få bryllup og fotosted til at passe sammen, men netop et forlovelsesfoto. kan forklare sagen. Kandidaten til pigen bor i København, manden i Ballerup. Men pigens forældre bor i Rudkøbing. Billedet kan være taget, da parret drog hjem til pigens forældre for at præsentere manden.

Er det parret, jeg nu forestiller mig, er manden den største stratenrøver, der nogen sinde har været i familien.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at det kan være en søskende til pigen i København og altså ikke slægt i lige linje.

MVH
Karsten


Poul F. Andersen

Hej Karsten,

Skønt at se sådan et flot gammelt foto  :)
Lidt OT (Off Topic) vil jeg spørge, om det kun er mig,
der synes, at parrets pupiller er mere mørke end vanligt?
Hvis det er PhotoShop, der er på spil, er det da et plus,
som gør personerne og dermed billedet mere levende..
Venligst
Poul F. Andersen

Karsten Jacobsen

Scannet ganske almindeligt, Poul. For 15 år siden! Aldrig brugt Photoshop og aner ikke, hvordan det bruges.

MVH
Karsten


Ole Westermann

Det kan også meget vel være fra ca 1874-75, så det kunne godt være stratenrøveren og hans udkårne.
Det var ikke usædvanligt også at få taget foto ved forlovelsen dengang - det var jo et ret nyt og spændende medie.

mvh Ole

Karsten Jacobsen

Det må være fotografen, der tryller eller har en eller anden teknik. For her er et tilsvarende billede med tydelige/fremhævede øjne - troligt samtidigt med det andet - som jeg heller ikke aner hvem er.

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

#9
Citat fra: Ole Westermann Dato 27 Okt 2019 - 17:38
Det kan også meget vel være fra ca 1874-75, så det kunne godt være stratenrøveren og hans udkårne.
Det var ikke usædvanligt også at få taget foto ved forlovelsen dengang - det var jo et ret nyt og spændende medie.

mvh Ole

Ja, Ole, jeg tror, du bragte mig på sporet af det rigtige par ved at bringe forlovelsesbilleder ind i billedet. Tak for det!

Hvad med kvindens kjole? Kan det være en vente-/graviditetskjole? Har på fornemmelsen, at en graviditet er årsag til ståhejet. Eller: Så kjoler bare sådan ud den gang?

MVH
Karsten

Ole Westermann

#10
Hvis øjnene var blevet lidt blege, kunne man retouchere med ex. tusch, men det synes nu ikke at være sket
på billedet med mon ikke far og 2 sønner fra Langeland.

Angående kjolen - sådan så de fine kjoler ud dengang - hvis hun er gravid, er hun næppe langt henne.

Karsten Jacobsen

Det kunne være faren, for han dør først et par år senere (1877). Men hvorfor er moren så ikke på billedet? Hun lever helt til 1902...

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Vedhæftede billede lå i sin tid sammen med de øvrige billeder og kan være den manglende mor. Jeg har døbt det med Svendborg som en del af navnet i sin tid. Det kan kun skyldes, at fotografens navn/adresse står på bagsiden (Kan ikke finde billedet frem her og nu).

Konen har måske arbejdet uden for hjemmet. Men alligevel: Svendborg/Rudkøbing ligger klos op ad hinanden, så hvorfor kunne familien ikke samles til en forlovelse? Var de ikke på talefod!

MVH
Karsten 

Karsten Jacobsen

Hvis brudeparret er dem, jeg mistænker, er kvinden den ældre dame på dette foto. Kan der findes lighedstegn? Hun er forlængst skilt fra manden, som har brummet den flere gange i Vridsløselille, haft utallige andre kvindebekendtskaber, smittet hende med syfilis og været en døgenigt, der lod sig forsørge af sin kone.

MVH
Karsten

Ole Westermann

Hej Karsten
Jeg har prøvet at klippe ansigtsbilleder ud og placere dem sammen i et dokument.
Der er bestemt lighedstegn mellem kvinden på forlovelsesfotoet og det senere foto.
Ligeledes synes store lighedstegn mellem hende på forlovelsesbilledet og sønnen t.v. på billedet med faderen.
De kunne meget vel være søskende.
Læg mærke til baggrunden på de 2 første fotos - ingen dekorationer på det første fra ca 1875 (sands.) - og dekorationer
på det andet, som nok er taget lidt senere - hvor længe er vanskeligt at sige.

Karsten Jacobsen

Hej, Ole!

Ja, jeg er temmelig sikker på, at forlovelsesbilledet er samme kvinde, som hende med den halvstore datter på det sidste billede. De andre billeder er jeg lidt usikker på, hvem forestiller.

Dukker der en dag nulevende efterkommere op, bliver spørgsmålet måske opklaret (men sørgeligt ofte har efterkommere ikke kendskab til billeder af personerne).

Tak, for din assistance, og også tak til øvrige der har hjulpet.

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Bliver vi klogere af dette billede? Mor og datter i endnu yngre udgave er dukket op hos et familiemedlem.

Øger det chancen for, at kvinden i (forlovelses)parret på første billede er identisk med den den voksne kvinde på det ny foto?

MVH
Karsten

Ole Westermann

#17
Jeg ser klare ligheder på ansigtstrækkene - mund øjne, næse.
Den manglende skarphed på forlovelsesbilledet giver selvfølgelig en vis usikkerhed.
Hvilke oversigtsdata har du på familien fra Langeland?

Hvilken tidsafstand er der mellem billederne, hvis vi forudsætter, at det er samme kvinde?

mvh Ole

Karsten Jacobsen

Hej, Ole.

Jeg har en hel del om familien, men det ligger temmelig spredt i mails og andet og skal lige stykkes sammen. Vender tilbage herom i morgen eller overmorgen. (I mellemtiden slår jeg lige en anden billedsammenligning op i anden tråd).

MVH
Karsten