Vem är föräldrar till Marvin Scott Nielsen född i New Jersey, USA?

Startet af Mogens H Andersson, 26 Okt 2019 - 10:29

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej Sören!

Om du klickar vidare så hittar du det här:
Marvin Scott Nielsen (1943-)
nephew of husband of paternal grandmother and
son of ...
Hans Ricard Axel Nielsen (1886-)
son of ...
Kirsten Marie Madsen (1857-1937)
mother of ...
Martin Ahlman Nielsen (1883-1924)
husband of ...
Valborg Marie Kirstine Larsen (1885-1936)
mother of ...
Jörgen Hald (Harald) Larsen (1921-1999)
father of ...
Mogens H Andersson (1945-)
You

Men jag kanske misstolkar detta?

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

nu hvor du har et abonnement til Ancestry, vil jeg gøre dig opmærksom på at der er et slægtstræ med en Martin Nielsen født 30/1 1883, og hvor forældrene er sat til at være Kirsten Mairie og Jens Nielsen:

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/67792452/person/34168441020/facts

Der findes officielle papirer fra WWII draft registration som viser at denne Martin Nielsen faktisk er født 30/1 1883, altså samme dato som Martin Ahlmann Nielsen:

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?ti=0&indiv=try&db=wwiidraft&h=9642358

Den umiddelbare tanke er selvfølgelig at det må være din Martin, for sandsynligheden for at en anden Martin Nielsen er født præcis samme dag er ret lille.
Men efter at have søgt lidt rundt er jeg sikker på at det drejer sig om en Peder Martinus Nielsen født i Karup sogn, Viborg amt.
Jeg kan se at han udvandrer i 1905:
http://ddd.dda.dk/udvandrer/udvandr_soeg.asp?navn=Nielsen%2C+Peder+Martin&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=&aar=&maaned=

Vedkommende der har lavet slægtstræet, har så fejlagtigt fået puttet navnene fra din Martins forældre på.
Jeg skriver dette for at du ikke selv laver samme fejl.

Venlig hilsen
Søren


Mogens H Andersson

#62
Hej Sören!

Ja, jag känner till denna uppgift. Den är inlagd av min faetter och jag har försökt att få honom att ändra den uppenbara felaktiga uppgiften, men jag har inte kunnat få honom att ändra den. Leif dog något mer än ett år sedan.

Martin Ahlmann Nielsen gifte sig med min farmor i maj 1904 och deras första barn föddes året efter. Han bodde kvar i Hobro fram till april/maj 1913 då han själv emigrerade till Kanada och lämnade farmor ensam med två små barn.


Mvh

Mogens

Verner Bentsen

Mange "Private træer" på både Ancestry og MyHeritage er propfyldte med fejl.
Folk "sakser" ukritisk udokumenterede oplysniger fra hinanden.
Og disse fejl kan være umulige at få rettet.

mvh Verner

Mogens H Andersson

Ja det är det är säkert en korrekt iakttagelse, men det händer rätt ofta att prästen eller motsvarande skriver in felaktiga uppgifter.

Folketaellingarna är också ibland problematiska där samma namn kan stavas på flera olika sätt.

Mejlfunktinionen mellan medlemmar på till exempel My heritage lämnar mycket i övrigt att önska och här borde man ha möjlighet att använda tillgängliga mejladresser. Det verkar som många bara har vilande  dyra konton som de bara sporadiskt är inne på.

Dessutom är det stora skillnader mellan My heritage och Ancestry, men i nuläget anser jag att Ancestry verkar vara bäst genom att vara mer heltäckande och dessutom något billigare.

Allra bäst är Slaegt och Data utan hjälpen från alla här hade jag säkerligen ine kommit långt medmin släktforskning. Ett varmt tack till alla som har hjälpt mig på traven!

Mvh

Mogens

Verner Bentsen

Der findes 3 Martin Nielsen i FT1923 i Argentina; ingen Marin A. Nielsen eller Violet.

En Martin Nielson er efterlyst d. 25 aug. 1923.

En Martin Nielsen til DK via UK i 1925.

sender div. dokumenter til privat mail.

mvh Verner

Mogens H Andersson

Tack Verner!

Vet du vem som har efterlyst Martin Nielsen 25 augusti 1923?  Det kan vara ett intressant spår!

Mvh

Mogens

Verner Bentsen

Oplysning er fundet her på RA, men ingen oplysning om hvem der efterlyste:
Arkivskaber: Buenos Aires, konsulær repræsentation
Arkivserie: Emneordnet sagsjournal

mvh Verner

Mogens H Andersson

Hej Verner och Sören
I dag fick jag detta svar på min fråga om Martin Ahlmann Nielsen hans fru Violet Nielsen och William Tomias Nielsen:

Immigrationsmuseet har en (digitaliserad) databas över invandrare som anlände hamnen i Buenos Aires mellan 1882 och 1953, och de begärda personernas register hittades inte.

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej alla!
Nu har jag ännu ett spörsmål: Finns det möjlighet att se namnunderskrifter på brud och brudgom på ett bröllop som gjordes 1905?

Det gäller detta par: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123840#164144,27563729

Mvh

Mogens


Mogens H Andersson

Nu har jag fått svar på min fråga av Rigsarkivet och de svarar att namnunderskrifter görs bara när man gifter sig borgerligt.

För ordningens skull vill meddela att jag inte längre letar efter Marvin Scott Nielsens föräldrar dels för att andra har hjälpt mig med detta dels finns det ingen förbindelse mellan Hans Richard Axel Nielsen och Marvin Scott Nielsen.

Om du har upplysningar om Hans Richard Axel Nielsen och hans  bror Martin Ahlmann Nielsen tveka inte att höra av dig här eller skriv till mogensh.andersson@gmail.com

Med vänliga hälsningar

Mogens